Gepubliceerd: 31 januari 2024

Open tuinen met sneeuwklokjes 2024

GEGEVENS 2024

Een van de eerste stinzenplanten die in het begin van het jaar bloeit is het sneeuwklokje. Het doet zijn naam eer aan en tovert het landschap om in een ongekend witte kleurenpracht. De sneeuwklokjes vormen als levende penseelstreken een schilderachtig tafereel in het winterse landschap.

De Nederlandse Tuinenstichting heeft ook dit jaar weer een lijst samengesteld in welke tuinen, parken en andere plekken de sneeuwklokjes te bezichtigen zijn.

In onze Open Tuinengids kunt u bij onder onderstaand icoontje de locaties met sneeuwklokjes terug vinden.

Wij raden u aan om voor uw bezoek tijden en gegevens van de locaties in verband met mogelijke wijzigingen na  te checken op de websites van de locaties of een kijkje te nemen op de: stinzenflora monitor: www.stinzenflora-monitor.nl

Mocht u nog niet bekend zijn met de Open Tuinengids, die meer dan 400 te bezoeken tuinen omvat, overweeg dan om vriend te worden. Als blijk van waardering ontvangt u niet alleen deze prachtige gids die rond 1 februari weer uitkomt, maar dit jaar ook extra, de bijzondere Open Moestuinengids. met meer dan 100 te bezoeken moestuinen.  Daarnaast kunt u als vriend op het afgeschermde  gedeelte op de NTs-website, waar u toegang krijgt tot onze overzichtskaart van de tuinen, de agenda en routes langs open tuinen.

Voor de Tuinenstichting zijn vrienden onmisbaar om een groene toekomst te waarborgen. Wilt u meer weten over hoe u vriend kunt worden?
Ga dan naar: https://www.tuinenstichting.nl/over-ons/vriend-worden/

GRONINGEN

Blijham, Thea en Ed van der Hout
De Houtstek|
Bouwteweg 2, 9697 XN Blijham
T 0597-434789
E edentheavanderhout@gmail.com
W www.dehoutstek.blogspot.nl
(Open Tuinengids 2023 nr. 1, OTG 2024 nr. 1)

Open: zondag 25 februari en zondag 3 maart 2024, van 11.00 tot 17.00 uur. Entree: vrije gift.

In deze ecologische tuin is gekozen voor biologische bloembollen. Sinds de uitnodiging in 2021 om mee te doen, enthousiast bezig de aanwezige sneeuwklokjes en andere voorjaarsbollen aan te vullen en uit te breiden met nieuwe soorten. Veel stinzenplanten.

Wij organiseren samen met andere tuinen de Groninger-bloembollenroute en sneeuwklokjesdagen
(Zie www,dehoutstek.blogspot.nl)

____________________________________________________________________________________

Midwolda, Groninger Landschap
Ennemaborg
Hoofdweg 96
9681 AB Midwolda
E info@groningerlandschap.nl

Open: Tuin en landgoed zijn vrij toegankelijk van zonsopgang tot zonsondergang.

Het voorterrein van deze oude borg is in het vroege voorjaar een feest van sneeuwklokje, sterhyacint, en bosgeelster. Ook in de tuinen rondom de borg en de vijver zijn veel voorjaarsbloeiers te vinden.

In het Koetshuis is een bezoekerscentrum gevestigd waar in het weekend van een hapje of drankje kan worden genoten. Voor actuele informatie over openingstijden van het Koetshuis: zie www.groningerlandschap.nl

Niebert, Groninger Landschap
Iwema Steenhuis
‘t Pad 15
9365 TA Niebert
W www.groningerlandschap.nl/erfgoed/borgen/iwema-steenhuis/

Open: De tuin en de omliggende landerijen zijn vrij toegankelijk voor publiek van zons- tot zonsondergang.  Voor meer informatie zie: www.groningerlandschap.nl

In het voorjaar kleurt de tuin wit, geel en lichtpaars door alle krokussen, sneeuwklokjes en aronskelken die we hier hebben geplant; stinzenplanten die de Groningers borgbloumkes noemen. In de tuin staat tevens de dikste boom van Groningen, een rode beuk met een omtrek van maar liefst zes meter.

Oostwold, de heer en mevrouw (Rika) Van Delden
Tuinfleur
Nieuweweg 34, 9682 RM Oostwold
T 0597 551 383
E tuinfleur@planet.nl
W www.tuinfleur.nl
(Open Tuinengids 2023 nr. 10, OTG 2024 nr. 10)

Open: zondag 25 februari en zondag 3 maart 2024 van 11-17 uur. Entree € 3,- incl. koffie en iets lekkers. Groepen zijn op andere dagen welkom, op afspraak.

Deze 6.000 m2 diepe smalle tuin (350 m) verdeeld in 10 tuinkamers, grenzend aan het Oldambtmeer. Zeer gevarieerd beplant. Duizenden sneeuwklokjes (150 verschillende cultivars).

Wij organiseren samen met nog drie andere tuinen de Groninger bloembollenroute en sneeuwklokjeszondagen
(zie: www.tuinfleur.nl).

Pieterburen, Stichting Domies Toen
Domies Toen
Hoofdstraat 6, 9968 AG Pieterburen
T 06-46317076
E info@domiestoen.nl, www.domiestoen.nl
(Open Tuinengids 2023 nr. 11, OTG 2024 nr. 11)

domies toen

Open: De tuin is het hele jaar geopend. De eerste rondwandeling is op zondag 25 februari 2024 met de heer Jan Jaap Boehlé. De volgende rondwandelingen zijn afhankelijk van hoe het seizoen zich ontwikkeld. Zie hiervoor https://domiestoen.nl/agenda.

Entree is €3,00,- te voldoen in de betaalbox bij de ingang of via een QR-code. In de tuin zijn eigen uitgaven van Domies Toen te koop; waaronder een boekje over Stinzenplanten. Het naastgelegen vegetarische tuincafé Bertje Jens is tijdens de georganiseerde rondwandelingen geopend

In Domies Toen staan het gewone sneeuwklokje (Galanthus nivalis), het dubbelbloemige sneeuwklokje (G. nivalis “Flore Plene) en grote sneeuwklokjes (G. elwesii). Daarnaast staan er nog een ruim aantal andere soorten stinzenplanten.

Slochteren, Gerrit van Houten Stichting
Fraelemaborg
Hoofdweg 30, 9621 AL Slochteren

fraelemaborg met sneeuwklokjes

Open: van zonsopgang tot zonsondergang. De entree is gratis, wel wordt een vrijwillige bijdrage gevraagd bij de ingang van het park.

Landgoed Fraeylemaborg is een unieke cultuur-historische eenheid waar de bewoners gedurende vijf eeuwen huis en tuin hebben verfraaid. Begin 19e eeuw is door o.a. Roodbaard een indrukwekkende Engelse landschapstuin aangelegd waarin heel veel sneeuwklokjes te zien zijn. Deze zijn vooral te vinden op de Bleek achter de borg en in de Engelse tuin aan de zijkant, maar ook elders in het uitgestrekte park (23 ha). De wandelaar treft, verspreid door het parkbos, ‘follies’ en 17e- en 18e-eeuwse zandstenen tuinornamenten aan. Bij de ingang staat een informatie bord over stinzenplanten in het park.

In het Koetshuis zijn wisselende tentoonstellingen, museumstukken en een filmzaal te vinden.

Het Schathuis is nu café- restaurant. Voor informatie zie www.fraeylemaborg.nl.

Stadskanaal, Anna en Tinus Scheltens
The Stonefarm’
Zijdstukkerweg 7, 9501 LB Stadskanaal

T 0599 612 203
E tinus.anna@stonefarm.nl
(Open Tuinengids 2023 nr. 14, OTG 2024 nr. 14)

Open: zondag 25 februari en zondag 3 maart 2024 van 11.00 – 17.00 uur. Entree: vrije gift. Voor groepen op andere dagen na telefonische afspraak.

Opvallend zijn de enorme zwerfkeien in de landschappelijke tuin. Een grote appelhof (1.400 m2) met een tapijt van sneeuwklokjes en krokussen. Verder door de hele tuin massa’s stinzenplanten en voorjaarsbollen. De bermen langs de weg zijn ook royaal beplant.

Wij organiseren samen met nog drie andere tuinen de Groninger- bloembollenroute en sneeuwklokjeszondagen (zie: www.stonefarm.nl

Warffum, Mijnard en Grietha Scheers
Oude Pastorietuin
Pastorieweg 24, 9989 BM Warffum
T 0595 422 363
E g.e.scheers@hetnet.nl
(Open Tuinengids 2023 nr. 19, OTG 2024 nr. 20)

Open: zaterdag 9 en zondag 10 maart 2024 van 10-18 uur. Gratis entree.

Reeds eeuwen bloeien in deze tuin van 7.000 vierkante meter veel soorten stinzenplanten: akoniet, sneeuwklok, holwortel, voorjaarshelmbloem, Scilla, diverse soorten aronskelk, salomonszegel, bostulp en vogelmelk. Wegens de massale groei van de stinzenplanten wordt alleen gewandeld op de schelpenpaden.

In 2019 is deze Pastoriehof door de Stichting Floron aangewezen als een van de vijf toplocatie voor stinzenplanten in Nederland.

Winschoten, Jannie Bos
WubsBos
St. Vitusholt 86, 9673 AK Winschoten
T 0597 420 896
E info@wubsbos.nl
W www.wubsbos.nl

Open: zondag 25 februari en zondag 3 maart 2024 van 11-17 uur. Entree vrije gift. Voor groepen op andere dagen na telefonische afspraak.

Deze 1.700 m2. bostuin met een hoogteverschil van plm. 5 m ligt n het Maintebos in bijna hartje Winschoten. In het vroege voorjaar overal sneeuwklokjes en iets later stinzenplanten, verwilderingsbollen en veel narcissen, verspreid door de tuin.

Samen met nog drie andere tuinen deelnemer aan de Groninger-bloembollenroute en sneeuwklokjeszondagen
(zie: www.wubsbos.nl).

FRIESLAND

Franeker
Martena tuin
Voorstraat 35, 8801 LA Franeker

Open: voor openingstijden en activiteiten zie website: www.martenatuin.nl

De tuin is toegankelijk via een steeg naast Museum de Martenastins en via de Herengracht.

Grote stinsenplantentuin in het centrum van Franeker, gelegen achter de Martenastins, een middeleeuws stadskasteel. De slingerpaden, naar ontwerp van Roodbaard in Engelse landschapsstijl, zijn onlangs gerestaureerd. Er zijn veel sneeuwklokjes, o.a. het gevulde sneeuwklokje, maar ook de lenteklokjes te bewonderen.

Jelsum, Stichting Dekemastate
Dekema State
Dekemawei 5, 9057 LC Jelsum
E info@dekemastate.nl
W www.dekemastate.nl
(Open Tuinengids 2023 nr. 26, OTG 2024 nr. 29)

Open: De tuin is open van dinsdag t/m vrijdag tussen 9.00 – 17.00 uur en zaterdag t/m maandag van 10.30 tot de schemering (ongeveer16.00)
Vanaf 9 december t/m eind januari alle dagen van 10.30 tot de schemering (ongeveer 16.00) Coffee to go en toiletten aanwezig, behalve op maandag.

Voor en naast het koetshuis een aardig veld sneeuwklokjes en op diverse plekken ook wat polletjes en gevuldbloemige sneeuwklokjes. Als eerste van de vele stinsenplanten bloeien onder meer boerenkrokus en Corydalis.

Koarnjum, Stichting Martenastate
Landgoed Martenastate
De Wier, 9056 PM, Cornjum (gem. Leeuwarden)
W www.martenastate.nl
(Open Tuinengids 2023 nr. 28, OTG 2024 nr. 31)

Het 4.5 ha grote park rondom de State, die dateert van begin 1900, is een van de rijkste vindplaatsen van stinzenplanten in ons land, beginnend met veel sneeuwklokjes.

Open: Vrij toegankelijk van 08.00-18.00 uur.

Kollum, de heer en mevrouw Lutz – Honders
Landgoed Philippusfenne
Voorstraat 87, 9291CE Kollum
T 0511 451 461
E laelutz@philippusfenne.nl
W www.philippusfenne.nl
(Open Tuinengids 2023 nr. 29, OTG 2024 nr. 32)

Open: maart tot en met half april na telefonische afspraak met de familie Lutz

De bol- en knolgewassen bloeien vooral in het vroege voorjaar, wanneer er nog geen blad aan de bomen zit. De zware Friese kleigrond, die tientallen jaren is vermengd met humus, biedt een ideale ondergrond voor de stinzenplanten, die goed gedijen op een voedselrijke, kalkrijke en vochtige bodem. Overigens ook een rijke voedselbodem voor zevenblad, fluitenkruid, brandnetels en speenkruid.

Raerd (Rauwerd)
Jongena State
Slotsdyk 7, Raerd|
W www.itfryskegea.nl/natuurgebied/park-jongemastate

Open: vrij toegankelijk.

Op de plek waar vroeger de State stond staan binnen de slotgracht en de boomsingel onder oude bomen veel sneeuwklokjes en stinzenplanten. Op het bewaard gebleven middeleeuwse poortgebouw bevindt zich een informatiepaneel.

Stiens, Willem van Riemsdijk/ Trudy van Riemsdijk – Zandee|
Stinze-Stiens
Smelbrêge 6, 9051 BH Stien
E info@stinze-stiens.nl
W www.stinze-stiens.nl/www.stinzenflorajournaal.nl
 (Open Tuinengids 2023 nr. 38, OTG 2024 nr. 43)

Open Tuindagen, gegevens en data en groepsbezoek ziehttps://stinze-stiens.nl/agenda/

De 19e-eeuwse tuin, een ontwerp van tuinarchitect Gerrit Vlaskamp, nu bekend als Stinze-Stiens, is na een lange periode van verwaarlozing door de huidige bewoners opgeknapt en heeft een rijke stinzenflora. De tuin wordt in het seizoen van de stinzenflora regelmatig opengesteld.

De tuin ligt beschut en daardoor zijn de sneeuwklokjes, winterakonieten, lenteklokjes en krokussen vroeg in bloei. Iets later komen de holwortel en knikkende vogelmelk en weer later de bostulp en gewone vogelmelk.

Stiens
St.Vituskerkhof,
Pieter Jellessingel 1, 9051 BH Stiens
E  kerkrentmeesters@pgstiens.nl

Wat minder sneeuwklokjes, maar veel winterakonieten, bonte krokus, en later de holwortel.

Feankleaster (Veenklooster)
Fogelsangh State
Kleasterwei 1, 9297 WR Feankleaster

Open: Het park is met een jaarkaart toegankelijk of door € 1,- te betalen bij de tuinmanswoning of het museum. Meer informatie: www.fogelsangh-state.nl

Het dubbele sneeuwklokje, maar ook andere typische stinzenplanten bloeien in februari in het park. Bij de hoofdingang van de State aan het begin van het park staan de meeste al eeuwenoude exemplaren.

Drenthe
Assen, Stichting Het Drents Landschap
Landgoed Overcingel
Oostersingel 27, 9401 JZ Assen
T 0592-313552
E info@drentslandschap.nl
(Open Tuinengids 2022 nr. 43, OTG 2024 nr. 48)

De tuin is een oase van rust en natuurschoon in het centrum van Assen Het is aangelegd rond 1820 in Engelse landschapsstijl. Van eind februari tot half maart is de tuin rond het huis interessant vanwege de sneeuwklokjes
(Galanthus nivalis) en later de krokussen.

Open: Tijdens de bloei is de tuin gratis toegankelijk. Het park is het hele jaar geopend op vertoon van wandelkaarten, die voor € 1,- verkrijgbaar zijn bij het kantoor van Stichting Het Drentse Landschap, Kloosterstraat 5 te Assen (tijdens kantooruren, maar niet op vrijdag). De wandelkaart is geldig voor een heel kalenderjaar.

Koekange, Marjan Sorgdrager
Tuinerij van Marjan
Koekangerdwarsdijk 53, 7958 SR Koekange
T 0623 568 123
E marjansp@hotmail.com
W www.bureautuinleven.nl
(Open Tuinengids 2023 nr. 68, OTG 2024 nr. 63)

Open: Zie website voor Open Sneeuwklokjestuin 2024 of mail naar bovenstaand adres voor een afspraak.

In de loop van jaren zijn er bijzondere soorten verzameld. Boeiend en subtiel. In mijn bostuin met o.a. walnootbomen, floreren de sneeuwklokjes. Naast bijzonderheden is Galanthus nivalis daarnaast overdadig aanwezig en zorgt voor witte ‘sneeuwvlakken’ op de bosbodem. Heel bijzonder. Een aantal kleinoden zijn te verkrijgen.

Smilde, Ingrid Nijwenning- Bos
Villa en Stinzentuin ‘Op ‘t Kloosterveen’,
Tramweg 65, 9422 BM Smilde
T 06-12388415
E anijweni@xs4all.nl|
(Open Tuinengids 2023 nr. 62, OTG 2024 nr. 68)

Open: In het voorjaar is deze particuliere tuin te bezichtigen vanaf 20 februari t/m 15 Mei (alleen op afspraak, geschikt voor groepen tot circa 10 personen). De eigenaren leiden u met veel plezier rond en vertellen graag over de geschiedenis van huis en natuurlijk de tuin. In de keuken of het tuinhuis staan de koffie of thee voor u klaar. Er wordt geen entree gevraagd, een vrijwillige bijdrage t. b.v. het onderhoud van de tuin is welkom.

Aan de Drentsche Hoofdvaart ligt een rijksmonument met ecologische bostuin (met slingerpaden) van 7000 m2. In de tuin staan monumentale bomen en veel sneeuwklokjes en andere stinzenplanten. Het seizoen start met sneeuwklokjes, krokussen en winterakonieten in het grasveld. Hoogtepunt zijn in april zeeën van blauwe bluebells en scilla’s.  De tuin is nog volop in ontwikkeling.

OVERIJSSEL

Denekamp, Cor en Maria van Bakel – van Oijen
De Dinkeltuin
De Grevelink 30, 7591 DT Denekam
T   0541 352 986
E   c-vanbakel@home.nl
W  www.dedinkeltuin.nl
(Open Tuinengids 2023 nr. 91, OTG 2024 nr. 96)

Open: Omdat planning van een open dag erg moeilijk is in verband met de te verwachten winter, verwijzen wij geïnteresseerden naar onze website. Hierop wordt te zijner tijd de datum bekendgemaakt.

Als de winter een beetje meewerkt zijn er meer dan 125 soorten en variëteiten sneeuwklokjes. Daarnaast zijn er 100 soorten en variëteiten Helleborus te zien en voorjaarsbloeiende bollen en heesters (o.a. Hamamelis).

Er zijn ook sneeuwklokjes te koop.

Marienheem, Ed Penninks
De Linderte
Linderteseweg 55, 8106 PB Marienheem
T  0682179512
E  penninksed@gmail.com
(Open Tuinengids 2023 nr. 101, OTG 2024 nr. 106)

Open: Volgens afspraak, uitsluitend contact opnemen via mail.

Al ruim 10 jaar zijn de sneeuwklokjes met zorg uitgepoot en dat heeft inmiddels geresulteerd in duizenden klokjes in de tuin maar ook langs de Lindertseweg. Samen met de vroege narcissen in de boomgaard en de helleborussen in meerdere kleurschakeringen.

Hengelo, Annie Pohlmann
De Stadstuin
Achterhoekse Molenweg 3675
56 GM Hengelo
T 074- 2438589

Open: De tuin is uitsluitend na telefonische afspraak te bezichtigen van februari tot juni.

De tuin is in de vroege lentemaanden op zijn hoogtepunt. In februari bloeien duizenden sneeuwklokjes en winterakonieten, gevolgd door de tere leverbloempjes, helleborussen en krokussen.

Westerhaar, Harriet Snippe
Meijerboersweg 8 Westerhaar
T  0546 659341/06 53940526
E  harriet.snippe@gmail.com
(Open Tuinengids 2023 nr. 110, OTG 2024 nr. 115)

Open: Zaterdag 17 en zondag 18 februari 2024 van 10:30-17:00 uur. Entree €3 incl. koffie/thee met iets lekkers.
Groepen op afspraak.

De bewoners wonen sinds 1988 op deze prachtige plek met een mooi stukje bos met hoogteverschillen door vroegere zandafgravingen. In de winter is het er wit van de sneeuwklokjes. Het is de Galanthus nivalis die door zijn hoeveelheid indruk maakt, alle hellingen zijn begroeid met deze voorjaarsbloeier. Ook wat andere voorjaarsbloeiers als helleborussen en cyclamen, maar de sneeuwklokjes stelen de show.

Zwolle
De Meente
Ada Hage
Brinkhoekweg 7
8034 PA Zwolle
T 038 4534229/ 06 50515486
E tuingek@bsd4all.org
Open Tuinengids 2023 nr. 117, OTG 2024 nr. 122)

Open: De tuin is uitsluitend na telefonische afspraak of via de mail te bezichtigen van februari tot half maart.

De vele sneeuwklokjes en vroegbloeiende voorjaarsbloeiers zijn een lust in het oog in februari en begin maart. Deze zijn vooral de achtertuin te bewonderen en daar heeft men dan ook een groot overzicht van wat er allemaal bloeit in het vroege voorjaar. De tuin grenst aan de weilanden dat loopt tot aan de dijk van het Zwarte Water.

Markelo
Landgoed Weldam
Weldam 1, 7475 MN Markelo
Route en parkeren: zie www.weldam.nl
E info@weldam.nl
W www.weldam.nl

Open: De tuin van Weldam is het gehele jaar geopend op werkdagen (maandag t/m vrijdag) 9-16 uur. Ook in de maand februari. Voor de actuele entreeprijs zie website

De kasteeltuin is een voorbeeld van neobarok, een in de negentiende eeuw aangelegde zeventiende-eeuwse tuin. Eduard André ontwierp in 1885 deze tuin, met o.a. een 145 m lange berceau van beuk, parterres de broderie en doolhof. Maar ook planten zoals rozen, rododendrons en perkplanten. De houten uitkijktoren midden in de doolhof biedt een fraai uitzicht over de prachtige, historische tuin. Het kasteel is niet te bezichtigen.

Sneeuwklokjes en overige bolgewassen (stinzenplanten) komen vooral voor in het park rondom de kasteeltuin.

GELDERLAND

Nederhemert-Zuid
Kasteellaan 10

5313 KX Nederhemert

Open: vrij toegankelijk

Het slotbos en kasteeltuin op het (schier-)eiland of ‘Ailand’ in de Bommelerwaard is bezaaid met sneeuwklokjes en winterakonieten, overgewaaid vanuit de tuin van het kasteel Nederhemert.

Neerijnen
Kasteelbos Neerijnen bij de kasteeltuin
Van Pallandtweg 11 (achter de kerk), 4182 CA Neerijnen
(Open Tuinengids 2023 nr. 154, OTG 2024 nr. 159)

Open: vrij toegankelijk, iedere dag van zonsopgang tot zonsondergang

Via de Kasteeltuin en de oprijlaan bereikt u het kasteel. Vanaf het kasteel voert een pad het bos in, waar een interessante stinsenflora van onder andere sneeuwklokjes te zien is.

Rossum
Het Slingerbos
Slotselaan, 5328 ER Rossum

Open: vrij toegankelijk

Er bloeien heel veel sneeuwklokjes bij de tuin van het ‘Slot’ in Rossum.

Vorden, heer en mevrouw van de Plassche-Staring
Buitenplaats De Wildenborch|
Wildenborchseweg 20, 7251 KG Vorden|
E info@wildenborch.nl
W www.wildenborch.nl
(Open Tuinen Gids 2023 nr.177, OTG 2024 nr. 182)

Open: De Open Tuinendagen vinden plaats in het vroege voorjaar van 2024, tijdens het traditionele Sneeuwklokjesweekend op 2  en 3 maart, zie voor verdere informatie www.wildenborch.nl Koffie en thee met iets lekkers verkrijgbaar in de theeschenkerij. Er worden planten uit eigen tuin verkocht. Honden worden niet toegelaten, ook niet als zij aangelijnd zijn.

Vorden
Hof van Hackfort
Vereniging Natuurmonumenten,
Baakseweg 8, 7251 RH Vorden
T 0575-555560
W www.natuurmonumenten.nl/hackfort
(Open Tuinengids 2023 nr. 179, OTG 2024 nr. 184)

Parkeren tegenover Baakseweg 5

Open: dagelijks tussen zonsopgang en zonsondergang. Voor mogelijke activiteiten met stinzenplanten zie website.

In het parkbos bij het kasteel begint het seizoen al vroeg met veel sneeuwklokjes, gevolgd door duizenden stinzenplanten, in het bos zijn een aantal wandelroutes uitgezet.

Warnsveld, Stichting Warnsveldse Monumenten
De Overtuin
Molenstraat 6, 7231 KN Warnsveld
info@deovertuin.nl
W www.deovertuin.nl
(Open Tuinengids 2023 nr. 181, OTG 2024 nr. 186)

Open: zondag 18 februari en zondag 3 maart (tevens entdag fruitbomen) van 12-17 uur. Entree tuin: € 3,50 donateurs NTs € 1,75. Kinderen t/m 16 jaar onder begeleiding vrij toegang.

Duizenden sneeuwklokjes tooien als voorbodes van de lente de stinzenveldjes in de Overtuin. Afhankelijk van het winterweer zullen ook de toverhazelaar en de gele kornoeljes hun tere geel laten zien. Kom dwalen langs de gebogen paadjes en genieten van verrassende doorkijkjes en monumentale oude bomen.

Wolfheze, Dineke Logtenberg /Anke Pols
Kwekerij en Tuin De Boschhoeve
Boshoeve 3, 6874 NB Wolfheze
tel. 026 482 12 31
E  info@boschhoeve.nl
W www.boschhoeve.nl
(Open Tuinengids 2023 nr. K18, OTG 2024 nr. K18)

Open:

Sneeuwklokjesdagen: bij zachte winter: zaterdag 27 januari. Ook op vrijdag 16, zaterdag 17, vrijdag 23 en zaterdag 24 februari. Openingstijden: van 10.00- 16.00 uur. De toegang is deze dagen gratis.

Sneeuwklokjesfeest: donderdag 8, vrijdag 9 en zaterdag 10 februari van 10.00-16.00 uur. Open tuin en verkoop van sneeuwklokjes en andere voorjaarsbollen door gespecialiseerde collega kwekers. De toegang is deze dagen € 4,00, kinderen tot 12 jaar gratis.

In de tuinen zijn veel verschillende sneeuwklokjes aangeplant, die in de loop der jaren zijn uitgegroeid tot mooie forse pollen. Hierdoor zijn de verschillen in bloemvormen, hoogte en grootte goed te zien.

UTRECHT

De Bilt
Landgoed Oostbroek
Bunnikseweg 39, 3732HV De Bilt
www.utrechtslandschap.nl.

Open: Landgoed Oostbroek, eigendom van het Utrechts Landschap, is het hele jaar geopend; toegang tot het park is gratis. Het landgoed heeft gemarkeerde wandelroutes. Zie ook website.

Het Essen-Iepenbos van Oostbroek staat bekend om haar sneeuwklokjes. In het vroege voorjaar kleuren grote delen van het landgoedbos wit. Het gaat voornamelijk om het gewone sneeuwklokje (Galanthus nivalis) en het dubbele (of gevulde) sneeuwklokje (G. nivalis ‘Flore Pleno’). Daarnaast zijn Galanthus nivalis ‘Viridapice’ en Galanthus nivalis ‘Scharlockii’ aanwezig; beide met een groene punt op de buitenste bloemdekbladeren, maar met verschillende schutbladen en bloemsteellengtes.

Bosch en Duin, Frida en Karel Waasdorp
Dennenweg 25, 3735 MP Bosch en Duin
T 030 229 25 75
E dennenweg@casema.nl
(Open Tuinengids 2023 nr. 191, OTG 2024 nr. 195)

Open: vanaf eind januari t/m eind april 2024,  afhankelijk van de weersgesteldheid op afspraak.  Entree: € 4,- (incl thee/koffie/lekkernij en rondleiding) t.b.v. de Nederlandse Tuinenstichting; Voor NTs-vrienden gratis (behalve in groep).  Groepen max. 15 personen op afspraak.

Bostuin met veel verschillende, elkaar opvolgende voorjaarsbloeiers. Het aantal verschillende sneeuwklokjes is van lieverlee gegroeid tot ruim 280, bloeiend vanaf eind september (de herfstbloeiers) tot – afhankelijk van het weer – eind maart/begin april, veelal o.m. vergezeld van andere bol- en knolgewassen, zoals winterakonieten, Cyclamen coum, krokussen en vroegbloeiende Corydalis.

Bunnik
Landgoed Amelisweerd
Koningslaan 11, 3981 HD Bunnik (niet met de auto bereikbaar)
W www.amelisweerd.com, voor info en plattegrond.

Parkeerplaats langs de Provinciale weg tussen Utrecht en. Bunnik, nummer 124. Via de lange oprijlaan loop je naar Huis Oud Amelisweerd en Landgoedcafe De Veldkeuken.

Open: vrij toegankelijk

In het vroege voorjaar kleuren sneeuwklokjestapijten de velden en de bossen wit op deze historische buitenplaats (rijksmonument). Vanaf het Landgoedcafé in het gerestaureerde koetshuis lopen verschillende wandelroutes over de buitenplaats: langs de landhuizen Oud Amelisweerd en Nieuw Amelisweerd en in de richting van landgoed Rhijnauwen. De sneeuwklokjes worden gevolgd door stinzenplanten.

Haarzuilens
Kasteel de Haar
Kasteellaan 1, 3455 RR Haarzuilens
T 030-677 85 15
W www.kasteeldehaar.nl
Contactpersoon: Martine Maas, m.maas@kasteeldehaar.nl

Open: park en tuin zijn dagelijks open van 09-17 uur (behalve tijdens evenementen). Entree: € 7,- per persoon; kinderen van 4 t/m 12 jaar € 5,- per persoon. Kinderen jonger dan 4 jaar gratis.

De sneeuwklokjes zijn met duizenden tegelijk te bewonderen in ons park.

Park Bloeyendael
Archimedeslaan 1, Utrecht
W www.bloeyendael.nl

Open: dagelijks, vrij toegankelijk. Geen parkeergelegenheid, bereikbaar met openbaar vervoer vanaf Utrecht CS. Bereikbaarheid en plattegrond van het park, zie website.

Op de plek van een voormalige 17e-eeuwse buitenplaats ligt natuurpark Bloeyendael aan de oostkant van Utrecht, een gebied van 8 ha, doorsneden door waterpartijen. Niet ver van het voormalige Provinciënhuis zijn hier in het voorjaar heel veel sneeuwklokjes, lenteklokjes, narcissen en andere stinzenplanten te zien.

Veenendaal, Bert van der Weerd
De Palmentuin
Parelgras 19a, 3902 AP Veenendaal
T 0318 520 241/ 06 36537882
E depalmentuin@hotmail.com
(Open Tuinengids 2023 nr. 216, OTG 2024 nr. 222)

Open: in februari: zaterdag 3, zondag 4 (inclusief mogelijkheid tot ruilen) en zaterdag 10, zondag 11, zaterdag 18, zaterdag 24 en zondag 15 van 10-17 uur. In verband met onzekere bloei januari op afspraak. Andere dagen en groepen op afspraak. Voor actuele informatie en route: www.depalmentuin@hotmail.com of tel. 0318 520241/ 06-36537882.

Entree: € 3,50 per persoon inclusief koffie/thee.

Daarnaast wordt de mogelijkheid geboden om vroeg in het seizoen in de subtropische tuin komen kijken naar de ruim 200 soorten en zelfs onbeschreven soorten heb. Daarnaast staan 60 soorten kerstrozen en bloeiende heesters in de tuin, waaronder toverhazelaars. Voor de echte liefhebber is een kleine hoeveelheid bollen opgepot en er kan geruild worden. Met de sneeuwklokjes verwelkomen we de aanstaande lente.

Westbroek, Wim en Marianne Baas-Volkers
Moeras- en Stinzenplantentuin
Kerkdijk 126, 3615 BJ Westbroek (gem. De Bilt)
NB Tuiningang Kerkdijk 132
T 0346-281485 (niet bereikbaar tijdens Open Tuindagen)
(Open Tuinengids 2023 nr. 214, OTG 2024 nr. 223)

Open: zaterdagen 24 februari, 9 maart en 30 maart van 10.00-17.00. Vrij entree.
Groepen van 10-20 pers. op afspraak.

Ecologische, geaccidenteerde tuin van 7500m2 met in de lente een zee van (meer dan 100 verschillende variëteiten) sneeuwklokjes. Er zijn ook veel stinzenplanten te zien waaronder lenteklokjes, narcissen, primula’s, kievitsbloemen en nog veel meer.

NOORD-HOLLAND

Amstelveen, Stichting J.Ph.J.F. Lissone
Wester Amstel
Amsteldijk Noord 55
1183 TE Amstelveen
W www.wester-amstel.nl
Contactpersoon: Clasien Slebos, 06 18489615
(Open Tuinengids 2023 nr. 224, OTG 2024 nr. 231)

Open: van januari tot en met maart is de tuin alleen open op werkdagen van: 09.00-16.30.

Op aanvraag worden er rondleidingen gegeven.

De toegang is vrij maar een donatie van € 5,00 wordt zeer gewaardeerd.

Honden zijn helaas niet welkom.

De Stinzentuin bevat een zeldzame collectie bolplanten, bloeiend vanaf begin januari tot einde juni.

Heemstede
Huis te Manpad
Herenweg 7-11, 2105 MB Heemstede
E excursie@huistemanpad.nl
W www.huistemanpad.nl
(Contactpersoon: Iris de Graaff (023 547 5040);

Open: Voor 2024: zie website

Het park van Huis te Manpad is alleen in excursieverband te bezoeken. In de bosborders in het park bloeien grote groepen verwilderde sneeuwklokjes, waaronder het dubbele sneeuwklokje. Om de groei van onze stinzenplanten te stimuleren passen we actief hakhoutbeheer toe, wat de kale plekken in het bos verklaart.

Na afspraak en een kleine vergoeding is groepsbezoek buiten de openstellingstijden mogelijk, behalve op zondag.

Heemstede, Else Bezemer
‘Onder de Linde’
Overboslaan 25, 2101 AL Heemstede
T 06- 45 22 15 00
E elsebezemer@gmail.com
(Open Tuinengids 2023 nr. 241, OTG 2024 nr. 250)

Open: Sneeuwklokjes kijken kan uitsluitend op afspraak in februari/maart, afhankelijk van de weersomstandigheden. Vrienden gratis, aan niet-vrienden wordt een kleine bijdrage gevraagd. Een kop koffie of thee staat voor u klaar.

De tuin heeft meer dan honderd soorten sneeuwklokjes, waaronder Wendy’s Gold, Starling, Viridapice en verscheidene dubbele soorten, afgewisseld met vroegbloeiende clematis, heesters en helleborussoorten.

Loosdrecht
Kasteel-Museum Sypesteyn
Nieuw Loosdrechtsedijk 150, 1231 LC Loosdrecht
W www.sypesteyn.nl
(Open Tuinengids 2023 nr. 249, OTG 2024 nr. 256)

Open: Afhankelijk van het weer gaat de tuin in februari 2024 open en kan iedereen komen genieten van de bloeiende stinzenplanten. Donderdag t/m zondag in februari en maart van 12-17 uur. Het kasteel is die periode nog gesloten. Entree tot de tuin bedraagt € 5.00 per persoon. Informatie, ook over groepsbezoek: www.sypesteyn.nl. Voor NTs donateurs tuin gratis van 1 maart t/m 1 nov. Op di van 11.00-17.00 uur. Zie voor verdere informatie de website

De tuin van Kasteel-museum Sypesteyn is in het voorjaar wit van de sneeuwklokjes. Onder de oude bomen van het parkbos is het een feest van stinzenplanten. Samen met de krokussen en scilla’s vormen zij een kleurrijke lappendeken. Het 6 ha grote park van Sypesteyn is begin 1900 aangelegd door jonkheer C.H.C.A. van Sypesteyn.

Texel

Texel is het sneeuwklokjeseiland:

Cocksdorp: Krimbos, hoek Vuurtorenweg, Molenlaan het bos van “Reuvers”

Den Burg-Den Hoorn: Randweg in de Dennen, vooral bij de barbecueplaats

Den Hoorn: Watermolenweg bij het begin van het Molwerk

De Koog: Oudedijkje in de buurt van het Waalenburger fietspad

Op afspraak is sneeuwklokjeskweker Piet van Groningen te bezoeken tel 0222-319208, E- mail pcvangroningen@planet.nl

Voor info sneeuwklokjesdagen 2024, zaterdag 17 februari, dinsdag 20 februari, en zaterdag 24 februari: E-mail: gerda.bloem@planet.nl

ZUID-HOLLAND

Den Haag, Stichting Oostduin
Landgoed Oostduin en Arendsdorp
Wassenaarseweg 44
2596 CJ Den Haag
E   info@landgoedoostduin.nl
W www.landgoedoostduin.nl/stichting-oostduin

Open vrij toegankelijk

Oostduin-Arendsdorp is onderdeel van één van de ecologische verbindingszones van Den Haag en ligt op de voormalige strandwallen achter de duinen. Het bestaat voor ongeveer 80 procent uit bos waar in het voorjaar veel stinzenplanten bloeien, die vroeger om hun sierwaarde bij landhuizen werden aangeplant. Kenmerkende soorten zijn hier sneeuwklokje, oosterse sterhyacint en trompetnarcis. In mindere mate komen de gevlekte en Italiaanse aronskelk en het groot hoefblad voor.

Den Haag, Staatsbosbeheer en gemeente Den Haag
Haagse Bos en Landgoed Reigersbergen
Boslaan 12, 2594 NB Den Haag
W www.staatsbosbeheer.nl/uit-in-de-natuur/locaties/haagse-bos

Open Het hele jaar vrij toegankelijk

Het Haagse Bos, midden in de stad Den Haag, is een restant van het oerbos op de strandwallen langs de Nederlandse kust. Het strekt zich uit van het Malieveld tot het landgoed Reigersbergen in de wijk Marlot. Het omvat het Koningspark, de Koekamp en paleis Huis ten Bosch. Hier is de ontluikende lente prachtig te volgen aan de hand van de bijzondere stinzenplanten die hier, de ene soort na de andere, bloeiend de kop opsteken. Op het landgoed Reigersbergen staan veel dubbele sneeuwklokjes.

Den Haag, Staat der Nederlanden
Park Sorghvliet
Scheveningseweg 24a
2517 KV Den Haag

Open Alleen met jaarkaart toegankelijk. 1 april – 1 oktober: 09:00-18:00 uur

1 oktober – 1 april: 09:00-16:00 uur

Park Sorghvliet, is een van de nalatenschap van de Raadpensionaris Jacob Cats (1577 – 1660). Hier bevindt zich ook het Catshuis, sinds 1963 de ambtswoning van de minister-president. Park Sorghvliet kent meer dan tweehonderd soorten planten, waaronder een rijke stinzenflora die karakteristiek is voor de beplanting op oude landgoederen.

Het aantal uit te geven toegangskaarten is beperkt om te voorkomen dat het park door te veel bezoekers zijn prachtige flora en fauna verliest.

opp. 25 ha.

Dordrecht
De tuin van Annie Fallinger
Rijksstraatweg 100, 3316 EH Dordrecht
E a.fallinger@gmail.com

Open: 9, 10 en 11 februari en op 16,17 en 18 februari 2024. Welkom van 10.00 tot 16.00 uur, de entree bedraagt 2,- p.p. (alleen contant, pin niet mogelijk)

In de tuin van Annie Fallinger (met de Nationale Galanthus Collectie) zijn ruim vijfhonderd verschillende sneeuwklokjes gecombineerd met prachtig bloeiende kerstrozen. U kunt hier dan ook vele verschillende cultivars bekijken in forse pollen. Veel sneeuwklokjes zijn te koop, er is tevens een winkeltje.

ZEELAND

Heinkenszand, Stichting Zeeuws Landschap
Landgoed Landlust
Dorpsstraat 100a, 4451 AC  Heinkenszand
E info@hetzeeuwselandschap.nl

Open: Vrij toegankelijk voor wandelaars.

Landgoed Landlust is gelegen in het dorp Heinkenszand. De geschiedenis van dit kleine park met vele bomen gaat terug tot in de 16e eeuw. Het gebouw dat er nog staat is het voormalig koetshuis en was tot 2007 het hoofdkantoor van Het Zeeuwse Landschap. Er zijn in het vroege voorjaar vele stinzenplanten te vinden, zoals daslook en gevlekte aronskelk. Ook de sneeuwklokjes ontbreken niet. Naast het gewone sneeuwklokje bloeit het groot sneeuwklokje, het lenteklokje en het zomerklokje. Door het bos lopen enkele onverharde paden.

Kloetinge, Familie Lenshoek|
Buitenplaats Kloetinge
Marktveld 19, 4481 BH Kloetinge
E marian@lenshoek.com
(Open Tuinengids 2023 nr. 293, OTG 2024 nr. 301)

Open: zondag 18 februari 2024 van 11.00 -16.00 uur. Gratis entree. U krijgt warme chocolademelk.

Een tapijt van verwilderde sneeuwklokjes op het grote gazon en bijzondere soorten elders in de tuin.

Vlissingen, Toke Hofman
Hofmantuin
Koudekerkseweg 59, 4382 EH Vlissingen
T 06 25290162
E tokehofman@gmail.com
(Nieuw in de Open Tuinengids 2024 nr. 310)

Open: zondag 18 februari 2023 van 11.00 – 16.00 uur. Gratis entree. U krijgt warme chocolademelk.

Het streven is om de tuin het hele jaar door interessant te houden, maar de nadruk ligt toch wel op de massale bloei van de sneeuwklokjes in februari en de nazomerbloei van de dahlia’s en asters in september.

Kloosterzande
Park van Hof te Zande

Het park ligt achter het voormalige gemeentehuis, Hof te Zandeplein 11 en is het hele jaar vrij toegankelijk.

Het ‘park’ is onderdeel van de gemeentelijke groenvoorzieningen. In een ver verleden bevond zich hier een Uithof Te Zande gesticht door de monniken Cisterciënzers abdij Ter Duinen in België.

Oostkapelle
Buitenplaats Duinbeek
Duinbeekseweg 18-21, 4356 CD Oostkapelle

Open: vrij toegankelijk.

Parkeren is mogelijk op het parkeerterrein Randduin en het parkeerterrein richting Westhove.

Om Duinbeek heen loopt een openbaar pad van 1 km met velden vol sneeuwklokjes, evenals de paden van de Walcherse Manteling waarin Duinbeek ligt. Later in het seizoen bloeien langs de Hoofdlaan, richting Kasteel Westhove, veel narcissen en stinsenplanten.

NOORD-BRABANT

Loon op Zand, Stichting Het Witte Kasteel
Landgoed Het Witte Kasteel
Kasteellaan 17, 5175 BC Loon op Zand
T 0416-858858
E info@hetwittekasteel.nl|
W www.hetwittekasteel.nl
(Open Tuinengids 2023 nr. 324, OTG 2024 nr. 326)

loon op zand, sneeuwklokjes

Open: Iedere zondag van 11.00 tot 17.00 uur en op andere dagen als de poort open is. Gratis entree. Stinzendagen 2024: zondag 10 maart en 14 april.

De sneeuwklokjes bloeien mooi rond de singel, verder zijn er veel bosanemoontjes, akonieten, maarts viooltjes, bos- en sterhyacinten, daslook, diverse narcissen en tulpen.

Geldrop, Stichting Landgoed Kasteel Geldrop
Kasteelpark Geldrop
Mierloseweg 1
5662 KA Geldrop
E  stichtingkasteelgeldrop@gmail.com
W www.kasteelgeldrop.nl
Navigatiesysteem: Helze 8, Geldrop

Open maandag t/m vrijdag van 10.00 tot 17.00 uur en zaterdag en zondag van 11.00-17.00 uur. Vrij toegankelijk.

Rondleidingen zijn mogelijk, zie website

Karakteristiek voor het historische landschapspark rond het kasteel is de combinatie van eikenlanen met bijzondere bomen o.a. een Californische mammoetboom (Sequoiadendron giganteum), 2 enorme plantanen (Plantanus oriëntalis en Plantanus acerifolia) en de gigantische treurbeuk (Fagus sylvatica ‘Pendula”. Bijzonder is de stinzenflora van bosanemonen, wilde hyacinten, sneeuwklokjes en narcissen. In najaar 2023 wordt gestart met de restauratie van het park.

LIMBURG

Steyl, Stichting botanische tuin van Steyl ‘Jochumhof
Botanische Tuin Jochumhof
Maashoek 2-B
5935 BJ Steyl
T 077 3210012
E jochumhof@gmail.com
W www.jochumhof.com
(Open Tuinengids 2023 nr. 365,OTG 2024 nr. 365)

Open speciaal sneeuwklokjes weekend in februari. Voor data en openingstijden zie website.

Sneeuwklokjes route door de gehele botanische tuin Jochumhof in Steyl. Er zijn 3 soorten sneeuwklokjes.

Heer-Maastricht
Kloostertuinen Opveld
Veldstraat 20
6227 SZ Maastricht
E info@kloostertuinopveld.nl.

Open: Vrij toegankelijk

Kloostertuinen Opveld is gelegen tussen de wijken Heer, Eyldergaard en Vroendaal in Maastricht Zuid-Oost. De fraaie tuin is rond 1902 aangelegd, toen de zusters van de Voorzienigheid van Ruillé-sur-Loir (F) zich in Maastricht vestigden. In het parkbos kunnen bezoekers genieten van de rust en de serene sfeer van het bos. In het voorjaar bloeien in het parkbos de voorjaarsbloeiers, waaronder heel veel sneeuwklokjes.

Eys, Limburgs Landschap
Landgoed Goedenraad
Froweinweg 61
6287 CB Eys

Open Vrij wandelgebied

Het Froweinbos is een bosgebied in de gemeente Gulpen-Wittem in de Nederlandse provincie Limburg. Het bos ligt ten noordoosten van Eys bij buurtschap Overeys en maakt onderdeel uit van het landgoed behorende bij Kasteel Goedenraad. Het ligt op de noordelijke dalwand van het Eyserbeekdal, op de zuidrand van het Plateau van Ubachsberg, en is een hellingbos. Langs de Eyserbeek vele grote sneeuwklokken.

Laat u verrassen en inspireren door al deze mooie plekken met hun grote diversiteit aan sneeuwklokjes.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

deel tuin