Tuin van de maand
Gepubliceerd: 2 mei 2022

Tuin van de maand mei: Buitenplaats Gooilust

Siertuin Buitenplaats Gooilust (Tuin 234 in de Open Tuinengids 2022)
De Buitenplaats Gooilust te ‘s-Graveland (Vereniging Natuurmonumenten) ontstond in al de 17e eeuw. De siertuin was oorspronkelijk de moestuin. De beroemdste bewoner, Frans Ernst Blaauw, legde er rond 1900 een siertuin en arboretum aan. Heden ten dage leidt de wandeling door de ommuurde moes-en bloementuin, de kruidentuin, een collectie wilde rozen en zeven Ginkgos. Verderop wandelt men door een indrukwekkende ‘rhododendronvallei’ en langs een grote collectie bomen en struiken, waaronder een zakdoekenboom.

Rhodondendronvallei

Op buitenplaats Gooilust ligt een verborgen paradijsje: in de ommuurde siertuin vind je meer dan 900 soorten exotische bomen, heesters en planten: Van eeuwenoude ginkgo’s uit China tot een vaantjesboom en moerasaronskelk. Allemaal verzameld door de vroegere bewoners.

In 1823 liet de familie Corver Hooft, op de plek waar nu de siertuin is, een moestuin aanleggen. Er kwamen gebruikelijke gewassen zoals aalbes, pronkboon en snijbiet. Hoogstamappelbomen waaronder een Groninger kroon, notarisappel en oranje zoet, en platte morellen voorzagen de bewoners van fruit. Maar het oog wilde ook wat, dus liet Corver Hooft bijzondere bomen planten waaronder zeven ginkgo’s en een groep zwarte dennen.

Als Margaretha Corver Hooft eind negentiende eeuw overlijdt, komt Gooilust in bezit van haar nichtje Louise Six. Louise is getrouwd met Frans Blaauw, een eigenzinnige en excentrieke man. Hij is dol op reizen en verzamelt exotische planten en dieren. De moestuin verandert Blaauw in een vogeltuin met tientallen volières en vijvers. Het arboretum van Corver Hooft breidt hij uit met bijzondere bomen uit verre streken, die hij ook zelf meeneemt van zijn buitenlandse reizen.

In 1909 zijn er op Gooilust ruim 400 dieren van meer dan honderd soorten. Gnoes, bizons, zebra’s, kangoeroes, lama’s, przewalskipaarden en allerlei soorten vogels. Zijn collectie dieren en planten is wereldwijd bekend en Blaauw ontvangt honderden gasten. Zelfs de high society van die tijd, waaronder koningin Emma, oud-koning Ferdinand van Bulgarije en Duitse ex-keizer Wilhelm II. Daarnaast schrijft hij over zijn collectie in toonaangevende tuintijdschriften; zo weten we bijvoorbeeld wanneer Blaauw de augurkenstruik in de siertuin geplant heeft.

Louise is allesbehalve gelukkig met de beestenboel van haar man. Voor haar heeft Frans beduidend minder interesse en hun huwelijk wordt steeds slechter. Het komt zelfs zover dat hij probeert om haar krankzinnig te laten verklaren en zo Gooilust in zijn bezit te krijgen. Daar steekt Louise een stokje voor door de buitenplaats in 1934 na te laten aan Natuurmonumenten. Zij leeft dan al jaren gescheiden van haar man in Zeist. Frans overlijdt in 1936 aan een hartaanval.

Natuurmonumenten herstelt de siertuin in oude luister. De vogelvolières verdwijnen en het arboretum wordt opgeknapt en aangevuld. Het herstel van de boomgaard, de aanleg van de kruidentuin en uitbreiding van de rozencollectie dateren van de jaren negentig. Dan komt ook de stinsenflora – krokus, narcis blauwe druifjes – terug. In 2008 wordt ‘De Bla(a)uwe Tuin’ ingericht met alleen blauw bloeiende planten en enkele witte accenten ter nagedachtenis aan Louise Six.

De siertuin wordt met hulp van een grote groep vrijwilligers onderhouden. Een speciale snoeiploeg verzorgt de fruitbomen. Deze tuinploeg zorgt ervoor dat de siertuin er tiptop bij staat. De vrijwillige gastheren en -vrouwen van Natuurmonumenten kunnen je alles vertellen over de prachtige collectie. Achter elke plant en boom schuilt een bijzonder verhaal.

De siertuin is van 1 maart tot half november geopend op dinsdag- en zaterdagmiddag van 13.00 tot 16.30 uur. In de vroege lente staan de sneeuwklokjes, krokussen, winterakonieten, nieskruid en longkruid al in bloei. Daarna volgen talrijke andere bloeiende planten, struiken en bomen. Kom zelf eens kijken en laat je verrassen door al het moois achter de muur! De entree is gratis, maar een vrijwillige bijdrage wordt op prijs gesteld.

De siertuin vind je op buitenplaats Gooilust. Adres: Zuidereinde 47B, 1243 KL ’s-Graveland (volg de borden siertuin). Parkeren kan aan de linkerzijde van de oprijlaan van Gooilust.

De Siertuin is geopend op dinsdag en zaterdag van 13.00 tot 16.30 uur. Voor donateurs gratis. Het park van Buitenplaats Gooilust is dagelijks geopend.
De siertuin wordt beheerd door Johan van Galen Last en een vaste groep vrijwilligers.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

deel tuin