Tuin van de maand
Gepubliceerd: 30 mei 2022

Tuin van de maand juni: Kasteel Cannenburgh

Kasteel Cannenburch, een bijzonder kasteelpark met moestuin

Het van oorsprong middeleeuwse kasteel Cannenburch ligt in een prachtig oud parkbos met weilanden en vijvers.

Geschiedenis

Het bij kasteel Cannenburch behorende park met aanleg van parkbos, lanen, waterpartijen en waterlopen heeft een omvang van 24 hectare. Al in de 15de eeuw is op deze plek sprake van een watermolen en een bos, genaamd Vogelhegge. Ten tijde van Marten van Rossem is er een tuinaanleg, compleet met kruidentuin en doolhof, waarvoor boompjes uit Luxemburg worden gehaald. In de periode van 2006-2010 werd een grootscheeps herstelplan voor het park, beplantingen, de vijverpartijen en de waterlopen uitgevoerd. Sindsdien biedt het park van Cannenburch voor iedereen en in elk seizoen een unieke ervaring.

Water

Water is op de Cannenburch eeuwenlang van levensbelang. In de middeleeuwen dient het in de vorm van een gracht als verdedigingsmiddel van het kasteel. Na de middeleeuwen krijgt water vooral economische betekenis. Het water drijft dan een serie watermolens aan, een belangrijke bron van inkomsten voor de kasteeleigenaar. Het ingenieuze stelsel van beken en sprengen maakt het mogelijk meer dan twintig watermolens te laten draaien.

Groentetuin de Warmoezenier

Een jonge tuin op oude grond

Het geheim van de historische moestuin bij kasteel Cannenburch in Vaassen is jammer genoeg verloren gegaan. Wat we weten is in een paar regels verteld. In 1543 kocht Maarten van Rossem, de belangrijkste veldheer van de hertog van Gelre, het vervallen kasteel. Hij wilde het als jachtslot gebruiken en legde meteen een kasteeltuin aan. Martijn, de tuinman reisde heen en weer tussen de bezittingen van Maarten in Poederooyen, Bredevoort en Vaassen. Op oude rekeningen staat vermeld dat er een kruethoff (moestuin) met een winstock (wijnstok) bij de Cannenburch stond.

Het verleden

In een kasteeltuin werden gewassen verbouwd, die niet waren weggelegd voor de gewone man. De kasteelbewoners hadden veel internationale contacten en kwamen daardoor met verfijnde groentes in aanraking. Ze wilden die ook in hun eigen tuin kweken en aanbieden aan hun gasten. In het bijzonder druiven. Het kan haast niet anders of die wijnstok moet tegen een gunstig gelegen ‘druivenmuur’ hebben gestaan, want alleen dan was de teelt mogelijk in de open lucht.

De tuin, behalve het deel van de vroegere beheerdersfamilie, wordt onderhouden door vrijwilligers van Geldersch Landschap & Kasteelen. Zij zijn ook verantwoordelijk voor de keuze van de gewassen en het beplantingsplan.

Het park en de moestuin zijn tussen zonsopgang en zonsondergang open voor bezoek. Voor tickets, activiteiten, openingstijden, prijzen en ons evenementenprogramma: www.glk.nl/cannenburch

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

deel tuin