Tuin van de maand
Gepubliceerd: 2 augustus 2021

Tuin van de maand augustus 2021: Kwekerij De Hessenhof, Ede (Gld)

In het Tuinjournaal van maart 2014 schreef onze toenmalige voorzitter, Beline Geertsema, een artikel over de zienswijze van kwekerij De Hessenhof. Was het toen dat het woord ‘Plofplanten’ gangbaar werd? Feit is dat Hans en Miranda Kramer al 40 jaar de opkweek verzorgen van duizenden vaste planten, van zaad en stek tot verkoop, zonder insecticiden, kunstmest, hormonen of onkruidbestrijders. Deze biologische kweekwijze dragen zij nationaal en internationaal breed uit door deze in artikelen uit te leggen, door stagiairs te begeleiden, lezingen te houden, enzovoort, met de hoop dat er meer biologische kwekerijen volgen en dat biologische vaste planten gemeengoed worden.

Sinds 2014 besteedt de NTs in de Open Tuinen Gids aandacht aan bijzondere kwekerijen en verkooppunten waar ‘plofplanten’ niet gewenst zijn. Elk jaar ontdekken we er nieuwe. Als hommage aan Hans en Miranda Kramer zetten we hen met deze Tuin van de Maand in het zonnetje. We bedanken hen ook hartelijk voor het mooie aanbod dat ze onze donateurs doen.

Nieuwsgierig? Lees onderstaand interview van Friekje Harmsen en Lya den Ouden, leden van de Open Tuinen Commissie.

Kwekers van biologische planten met hart en ziel

Eenentwintig was Hans Kramer, toen hij in 1981 met zijn biologische, inmiddels Skal-gecertificeerde kwekerij begon (Skal Biocontrole is de onafhankelijke organisatie voor het toezicht op de biologische keten in Nederland). Vanaf het begin heeft hij alles zelf gedaan: zelf potgrond maken, zelf alle planten kweken, alles biologisch. Kenmerkend is zijn nieuwsgierigheid. “Een voordeel van jong beginnen”, vertelt hij, “is dat je fouten kunt maken. Die worden je wel vergeven.” Inmiddels staan er zeer regelmatig artikelen over hem, zijn planten en kwekerij De Hessenhof in diverse tuintijdschriften.

Bouw van de kas, 1981

Toen hij zo’n tien jaar met de kwekerij bezig was, kwam een oude praktijkleraar bij hem langs met de vraag of hij plaats had voor zijn beste stagiaire. Die stagiaire is nooit meer vertrokken. Hans en Miranda zijn inmiddels bijna dertig jaar getrouwd! “Miranda speelt een volledig gelijkwaardige rol speelt in onze kwekerij”, zo benadrukt Hans.

Op 4 en 5 september vieren Hans en Miranda, ‘corona volente’,  het veertigjarig bestaan van De Hessenhof. Ter gelegenheid van dit heugelijke feit zochten wij hen op een zonnige dag in juni op. In zijn schuur annex kas en kassa spraken we Hans over zijn biologische planten, zijn leven, de NTs en enkele eigentijdse onderwerpen. Een vrijwilliger beheert op dat moment de kassa en als er even niets valt af te rekenen, is deze bezig met het oppotten van planten. Een buurvrouw loopt binnen en vraagt iets over een ‘rood’ plantje. Hans geeft haar op zijn kenmerkende, rustige en deskundige manier antwoord en praat weer verder met ons. Hij vindt het heel fijn dat ook de buren bij hem planten komen kopen.

Hoe gaan Hans en Miranda het veertigjarig bestaan van hun kwekerij vieren?
“We hebben twee speciale (gratis toegankelijke) open dagen. Enkele beroemde kwekers komen dan een lezing houden. Onder hen Fergus Garrett, CEO en hoofdtuinier van Great Dixter Gardens in Rye (Engeland). En Piet Oudolf zal een bijdrage leveren op het gebied van tuinarchitectuur. Kijk voor het definitieve programma maar op onze website: www.hessenhof.nl.

Sinds wanneer is Hans Kramer donateur van de NTs?
“Dat herinner ik me niet precies, maar al wel heel lang. Een jaar of zes geleden schreef ik aan de NTs, dat ik mijn donateurschap wilde opzeggen. De toenmalige voorzitter, Beline Geertsema, is toen met me komen praten. Ik had wat problemen met de korting van tien procent voor donateurs. Soms stonden niet-donateurs voor honderden euro’s planten af te rekenen en die kregen geen korting. Voor hen stond dan een ‘keurige’ NTs-donateur die bij de aankoop van vijf plantjes wel korting kreeg. Dat gaf wel eens gedoe. Liever geef ik staffelkorting aan iedereen afhankelijk van het bedrag. Uiteindelijk ben ik donateur gebleven en heeft Beline me op mijn vorige jubileum toegesproken!”

Heeft hij tips voor de NTs?
Open en direct, zoals hij communiceert, vervolgt hij: “De NTs is een mooie stichting. Ze staat echter te ver af van de gewone kweker en dat komt nogal elitair over. Dat schept wel eens afstand. Er gebeurt te weinig. Organiseer iets waar kwekers bij betrokken zijn. Het zou fijn zijn als er meer communicatie zou zijn tussen Open Tuineigenaren en de NTs. De NTs zou zichtbaarder kunnen zijn.” Dan vertelt hij opgewekt dat hij dit jaar 24 Open Tuinen Gidsen heeft verkocht.

Hoe runnen Hans en Miranda hun bedrijf?
De kwekerij ziet er altijd zeer verzorgd uit. De indeling is overzichtelijk, er zijn altijd etiketten voorradig. Hans loopt altijd ergens rond. Miranda en hij werken er 24/7. “We hebben twee medewerkers in dienst, diverse vrijwilligers en er zijn op dit moment drie stagiaires. De stagiaires blijven vaak meerdere jaren. Als ze uiteindelijk vertrekken, vaak om hun eigen kwekerij te beginnen, geven we ze steevast de boodschap mee: Blijf vooral onafhankelijk en doe waar je hart naar uitgaat: het kweken van planten.”

In de rustige tijd geeft Hans regelmatig lezingen. Speciaal voor NTs-donateurs zal hij op woensdagmiddag 6 oktober om 13.30 uur een lezing geven op zijn kwekerij! Opgeven kan via het bureau van de NTs: info@tuinenstichting.nl. Er is plaats voor maximaal 60 personen.

Lya den Ouden
Friekje Harmsen

Kwekerij ‘De Hessenhof’
Miranda en Hans Kramer