Schenken met belastingvoordeel

Geef meer om Groen via een periodieke schenking

Het in stand houden van bijzondere tuinen en parken is hard nodig, nu en in de toekomst. Het is nu heel eenvoudig geworden om via een periodieke schenking tot driemaal zoveel geld aan de Nederlandse Tuinenstichting te doneren, terwijl het u niets extra kost! Wie wil dit nu niet?

Meer geld voor groen

De Nederlandse Tuinenstichting heeft de afgelopen jaren veel inspanningen geleverd voor het beschermen en in stand houden van groen cultureel erfgoed. Met, zoals u weet, veel goede resultaten. Ondanks de economische crisis houdt de NTs zich goed staande. Maar met meer geld kunnen we een extra impuls geven aan het in stand houden van bijzondere tuinen en parken en kunnen we onze stichting voor de toekomst veilig stellen. U, als trouwe donateur, kunt hieraan bijdragen

Tot driemaal zoveel geld doneren aan de NTs, terwijl het u niets extra kost!

Het is nu heel eenvoudig geworden om via een periodieke schenking tot bijna driemaal zoveel geld aan de Nederlandse Tuinenstichting te doneren, terwijl het u niets extra kost! Wie wil dit nu niet? Hierbij helpt de politiek ons een handje: dankzij de nieuwe regels voor periodiek schenken, kunt u nu uw gift veel gemakkelijker dan voorheen volledig aftrekbaar maken. Zeker sinds de NTs is aangemerkt als Culturele ANBI.   Lees meer

Mevrouw F.T. te H. schenkt al sinds kort periodiek

“Ik heb onlangs mijn donatie aan de NTs verhoogd en omgezet in een periodieke schenking. Het voordeel hiervan is dat ik mijn donatie helemaal van mijn inkomstenbelasting kan aftrekken en de helft van mijn geld weer terugkrijg van de Belastingdienst.

De NTs ontvangt hierdoor meer geld, terwijl ik netto uiteindelijk hetzelfde betaal als voorheen. Het omzetten naar een periodieke schenking was heel eenvoudig; ik hoefde alleen een formulier in te vullen. De NTs regelde verder alles. Voor mij een kleine moeite, maar ik doneer nu twee keer zo veel aan de NTs als vroeger, terwijl het mij niets extra’s kost.”

Kortom: uw gift is meer waard en u geeft ons daarmee ook zekerheid voor de toekomst!

Zo werkt het in de praktijk

Periodieke giften zijn fiscaal extra aantrekkelijk. Door het belastingvoordeel kunt u nu jaarlijks veel meer aan de NTs schenken, zonder dat het u meer kost. De enige voorwaarde is dat u minimaal gedurende een periode van 5 jaar schenkt.

Extra belastingvoordeel vanwege de culturele ANBI-status van de NTs

Vanwege onze inzet voor groen cultureel erfgoed is de NTs is onlangs door de Belastingdienst aangemerkt als culturele ANBI. Dankzij de Geefwet en haar culturele multiplier kunt u bij uw belastingaangifte uw schenking nu verhogen met een ‘culturele multiplier’ van 25%.

Door dit extra belastingvoordeel kunt u nu jaarlijks nog meer aan de NTs schenken zonder dat het u meer kost. U krijgt maximaal 65% van uw schenking terug van de Belastingdienst, indien u periodiek schenkt aan de NTs. De culturele multiplier maakt dat u 1,25 x het belastingtarief fiscaal terugkrijgt.

Voorbeeld 1: Valt u in het 42% belastingtarief dan resulteert dit in 42% x 1,25 = 52% fiscale aftrek. Van elke € 100,- krijgt u dus € 52,- van de fiscus terug. Uw gift kost u dan netto € 48,-, het bedrag dat u al gewend was te betalen. De NTs krijgt dan ruim het dubbele van wat u voorheen doneerde!

Voorbeeld 2: Zit u in het hoogste belastingtarief van 52% en u steunt u de NTs met een Periodieke Schenking van
€ 150,- dan krijgt u van de Belastingdienst per jaar van dit bedrag 52% x 1,25 = 65% terug. Dat is een bedrag van
€ 98,-. Door deze aftrek kost uw donatie u netto slechts € 52,-. De NTs krijgt dus door een kleine verhoging van uw gift per jaar meer dan 3 x zoveel steun van u, terwijl het u netto niets extra’s kost!

Tip:

Via de schenkcalculator www.schenkservice.nl/voor-goede-doelen/giften-aan-culturele-instellingen kunt u uw persoonlijk belastingvoordeel berekenen. (Tarieven 2015)

Een indicatief overzicht

Hoe hoger uw schenking is, des te hoger het bedrag is dat u kunt terugkrijgen van de Belastingdienst. Afhankelijk van uw inkomen kunt u tot 65% van uw donatie van de fiscus terugkrijgen. Anders gezegd: De fiscus betaalt tot wel 65% mee aan uw schenking. Lees meer

Tabel periodiek schenken 6

Uw donatie omzetten in een periodieke schenking

Maak dus zoals zo velen gebruik van de nieuwe regeling en zet uw huidige jaarlijkse donatie om in een periodieke schenking:

• U steunt ons voor minimaal 5 jaar met een bedrag van minimaal € 85,- per jaar
  • U dient de periodieke schenking vast te leggen in een schriftelijke overeenkomst.
  • U kunt het volmacht formulier hier digitaal invullen en verzenden. U ontvangt een door ons volledig ingevulde volmacht en schenkingsakte per e-mail. Een uitgeprint exemplaar stuurt u ondertekend retour tezamen met een kopie van uw identiteitsbewijs.
  • De kosten voor administratieve afhandeling neemt de NTs geheel voor rekening.
  • Wij mogen u als stichting geen tegenprestatie geven.
  • De schenkingsakte kunt u gebruiken bij uw belastingaangifte. U kunt het volledige geschonken bedrag aftrekken van uw inkomstenbelasting Bij een periodieke schenking zijn de aftrekdrempel en het aftrekplafond niet van toepassing.

Vragen? Meer weten?

Voor al uw vragen over periodiek schenken en de fiscale voordelen kunt u een e-mail sturen naar ons bureau via info@tuinenstichting.nl. Wij nemen dan contact met u op.