Geef meer om groen erfgoed via een periodieke schenking

De Tuinenstichting ontvangt geen geld van de overheid. Mede dankzij onze vrienden kunnen wij ons werk blijven doen. Dit werk is vaak een kwestie van lange adem. Wil je méér verschil maken voor groen erfgoed, ook in de toekomst? Kies dan voor een belastingvrije periodieke schenking. Door je donatie om te zetten naar een periodieke schenking, kun je die zelfs verhogen zonder dat het u extra geld kost. Een periodieke schenking aan de Tuinenstichting is namelijk volledig aftrekbaar van de belasting.

Hoe werkt het?

De Tuinenstichting heeft een culturele ANBI-status (Algemeen Nut Beogende Instelling). Hierdoor is periodiek schenken voordelig, zowel voor jezelf als voor ons. De enige voorwaarde is dat je de periodieke schenking voor minimaal 5 jaar vastlegt in een simpele overeenkomst. Doordat je gift dan volledig aftrekbaar is van de belasting, ontvang je een deel terug van de Belastingdienst. Dit kan oplopen tot een belastingvoordeel van 52%. Een notariële akte is niet nodig om gebruik te kunnen maken van de fiscale voordelen.

Eenvoudig te regelen in 5 stappen:Overeenkomst Periodiek Schenken NTs

1. Download de Overeenkomst_Periodiek Schenken NTs.
  2. De overeenkomst bestaat uit twee exemplaren, één voor de schenker en één voor de Tuinenstichting. Vul beide overeenkomsten in en onderteken ze allebei.
  3. Stuur beide formulieren naar: Nederlandse Tuinenstichting, Nieuwezijds Kolk 28, 1012 PV Amsterdam.
    Wil je dat de periodieke schenking automatisch naar de NTs wordt overgemaakt? Dan kun je het formulier Betalingsvolmacht gebruiken en dat ook naar ons sturen. Met dit formulier geef je de NTs toestemming om de periodieke schenking jaarlijks automatisch van je rekening af te schrijven
  4. De NTs vult beide formulieren van de overeenkomst ook in met haar gegevens, transactienummer en RSIN-nummer. We verwerken je periodieke schenking en sturen jouw exemplaar van het formulier retour.
  5. Bewaar de schenkingsovereenkomst goed in je administratie. De Belastingdienst kan hierom vragen.

Rekenvoorbeeld

Hoe hoger de schenking, des te hoger het bedrag dat je kunt terugkrijgen van de Belastingdienst. Afhankelijk van je inkomen kun je tot 52% van de donatie van de belasting terugkrijgen. Anders gezegd: De Belastingdienst betaalt tot wel 52% mee aan de schenking. Door dit extra belastingvoordeel kun je nu jaarlijks nog meer aan de NTs schenken zonder dat het je meer kost.

Een rekenvoorbeeld bij 42% inkomstenbelasting:

Jaarlijks doneren
Jaarlijkse donatie: € 100
Teruggave belasting: € 0 –
Uw netto donatie: € 100
Periodiek schenken
Jaarlijkse donatie € 172
Teruggave belasting € 72 –
Uw netto donatie € 100

In beide gevallen doneer je netto hetzelfde, namelijk 100 euro. Maar bij periodiek schenken gaat er maar liefst 72 euro meer naar het in stand houden van groen erfgoed!

Tip:

Via de schenkcalculator kun je je persoonlijk belastingvoordeel berekenen (Tarieven 2016).

Vragen? Meer weten?

De schenking stopt uiterlijk bij overlijden, tenzij je  aangeeft dat deze bijvoorbeeld doorgaat zolang je partner leeft.

Wil je meer lezen over de aftrekbaarheid van giften? Ga dan naar de website van de Belastingdienst.

Voor vragen over het periodiek schenken en de fiscale voordelen daarvan kun je een ook e-mail sturen naar ons bureau via info@tuinenstichting.nl. Wij nemen dan contact met je op.