Schenken met belastingvoordeel

Geef meer om groen erfgoed via een periodieke schenking

De NTs ontvangt geen geld van de overheid. Mede dankzij uw donaties kan de NTs haar werk blijven doen. Dit werk is vaak een kwestie van een lange adem. Wilt u méér verschil maken voor groen erfgoed, ook in de toekomst? Kies dan voor een belastingvrije periodieke schenking. Door uw donatie om te zetten naar een periodieke schenking, kunt u zelfs uw donatie verhogen zonder dat het u extra geld kost. Uw periodieke schenking aan de NTs is namelijk volledig aftrekbaar van de belasting.

Hoe werkt het?

Periodiek schenken is voor u en voor de NTs voordelig. Enige voorwaarde is dat u uw periodieke schenking voor minimaal 5 jaar vastlegt in een simpele overeenkomst. Uw gift is dan volledig aftrekbaar en u ontvangt dus een deel van uw gift terug van de Belastingdienst. Dit kan oplopen tot een belastingvoordeel van 52%. Een notariële akte is niet nodig om gebruik te kunnen maken van de fiscale voordelen. De belastingdienst heeft de NTs een Culturele ANBI status (Algemeen Nut Beogende Instelling) gegeven. Hierdoor kunt u het bedrag dat u geeft aftrekken van de belasting.

Eenvoudig te regelen in 5 stappen:

1. Download de Overeenkomst Periodiek Schenken NTs
  2. De Overeenkomst bestaat uit twee exemplaren, één voor u en één voor de NTs. Vul beide overeenkomsten in en onderteken ze allebei.
  3. Stuur beide formulieren naar:Nederlandse Tuinenstichting

Antwoordnummer 10685

1000 RA Amsterdam

Wilt u dat uw periodieke schenking automatisch naar de NTs wordt overgemaakt? Dan kunt u het formulier Betalingsvolmacht gebruiken en ook naar ons sturen. Met dit formulier geeft u de NTs toestemming om uw periodieke schenking jaarlijks automatisch van uw rekening af te schrijven.

4. De NTs vult beide formulieren van de overeenkomst ook in met haar gegevens, transactienummer en RSIN nummer. We verwerken uw periodieke schenking en sturen uw exemplaar van het formulier retour.
  5. Bewaar uw schenkingsovereenkomst goed in uw administratie. De belastingdienst kan hierom vragen.

Rekenvoorbeeld

Hoe hoger uw schenking is, des te hoger het bedrag is dat u kunt terugkrijgen van de Belastingdienst. Afhankelijk van uw inkomen kunt u tot 52% van uw donatie van de fiscus terugkrijgen. Anders gezegd: De fiscus betaalt tot wel 52% mee aan uw schenking. Door dit extra belastingvoordeel kunt u nu jaarlijks nog meer aan de NTs schenken zonder dat het u meer kost.

Een rekenvoorbeeld bij 42% inkomstenbelasting:

Jaarlijks doneren
Jaarlijkse donatie: € 100
Teruggave belasting: € 0 –
Uw netto donatie: € 100
Periodiek schenken
Jaarlijkse donatie € 172
Teruggave belasting € 72 –
Uw netto donatie € 100

In beide gevallen doneert u netto hetzelfde, namelijk € 100. Maar bij periodiek schenken gaat er maar liefst € 72 meer naar het in stand houden van groen erfgoed!

Tip:

Via de schenkcalculator kunt u uw persoonlijk belastingvoordeel berekenen. (Tarieven 2016)

Vragen? Meer weten?

Voor al uw vragen over periodiek schenken en de fiscale voordelen kunt u een e-mail sturen naar ons bureau via info@tuinenstichting.nl Wij nemen dan contact met u op.