De NTs Open Tuinen Gids 2018 is verschenen Dit jaar met 335 deelnemers waarvan maar liefst 35 nieuwe! Het thema is “biodiversiteit” en de Gids opent dan ook met 3 artikelen gewijd aan dit onderwerp. De tuineigenaren ...

Open Tuinen Gids

De NTs Open Tuinen Gids 2018 is verschenen

De tuineigenaren die hebben aangegeven aan de criteria voor biodiversiteit te voldoen zijn in de
Gids gemarkeerd met een nieuw icoon in de vorm van een vlinder.
Na de beschrijvingen per provincie is achterin een overzicht te vinden van alle open tuinen en
tuinevenementen op datum als ook een kaart van Nederland waarop alle tuinen staan
aangegeven.
Voor routebeschrijvingen kijkt u op onze website www.tuinenstichting.nl of op de website van de
tuin of u gebruikt uw eigen navigatiesysteem.
Veel plezier bij uw tuinbezoeken!

Correcties Gids 2018

Provincie Noord-Brabant

Tuin 311 van Koos en Loes Bastiaansen uit de Open Tuinengids is vervallen, bezoek is helaas niet meer mogelijk.

Beoordeling

Alle tuinen die in de gids staan zijn vooraf bezocht door leden van de NTs Open Tuinencommissie.
Het principe dat gehanteerd wordt bij de vraag of een tuin geschikt is voor opname in de Gids, is dat de tuin qua vormgeving, beplanting of ligging en/of in cultuurhistorisch opzicht interessant moet zijn.

De beoordeling van een tuin is altijd subjectief, maar het uitgangspunt is dat in een ‘goede’ tuin een balans is gevonden tussen elementen zoals vaste planten, groenblijvers, struiken, bomen, gras, water en eventuele kunstwerken. Een duidelijke structuur ligt aan de basis van een goed ontwerp.

Iconen

Het aantal iconen dat bij de tuinbeschrijvingen gebruikt wordt is veranderd. De iconen die aangaven om wat voor tuin het ging zijn vervallen. Een tuin is immers dikwijls een combinatie van tuinstijlen en daarom moeilijk te typeren met een of meer iconen. De huidige zes iconen zijn de iconen die aangeven of er plantverkoop is, een B&B, honden zijn toegestaan of de tuin voor rolstoelgebruikers toegangkelijk is en of de tuin nieuw is in de gids.