19 februari 2021

Van tuinieren word je gelukkig

De Tuinenstichting bestaat 40 jaar en op 1 maart verschijnt de Open Tuinengids voor de dertigste keer. Een dubbel jubileum en een goede reden voor een gesprek met Gonne Doorman-van den Wall Bake. Zij was van 1991 tot 2018 voorzitter van de Open Tuinen Commissie.

Gonne ontvangt ons zeer gastvrij in haar gezellige huis in Chaam, dat is omringd door grote tuin (1 ha) met veel bomen en een opvallende vijver. De naam van het huis, ‘Vijverhof’, verwijst naar deze vijver. Ze vertelt hoe ze bij de NTs is gekomen en hoe de Open Tuinen Gids is ontstaan.

Gonne in haar werkkamer/wintertuin

Koken had ze niet geleerd, maar tuinieren kreeg ze wel van huis uit mee. Haar moeder was altijd in de groentetuin te vinden. Logisch dat ze in 1990 graag inging op het verzoek van haar vriendin Illy van Lynden om de Tuinenstichting te komen versterken. Gonne werd lid van de Open Tuinen Commissie en bezocht onder andere de vier toenmalige grote open tuinen in Zeeland. Met de hele commissie – dat waren toen vijf leden – reisde ze naar Engeland, waar ze werden begeleid door Peggy Snell, voorzitter van de National Garden Scheme, een organisatie die de opbrengst van de opengestelde tuinen aan liefdadigheid geeft. Zij ontdekte dat het bezoeken van tuinen heel inspirerend en leerzaam is en een stimulans om te tuinieren.

Om anderen daarin te laten delen vulde zij de doelstelling van de NTs aan. Naast het instandhouden van tuinen met een karakteristieke vormgeving, ligging en beplanting, ging het erom donateurs te stimuleren om elkaars tuinen te bezoek. En dat kon beter dan – zoals toen gebruikelijk – met een paar losse gele vellen in het Tuinjournaal.

Samen met Illy en de leden van de Open Tuinen Commissie stond Gonne aan de wieg van het eerste open tuinenboekje van 1991. Dat boekje, in zwart wit met kleine tekeningetjes en met een korte beschrijving, adressen en routebeschrijvingen van 59 tuinen bleek een groot succes. Dat boekje is in 30 jaar uitgegroeid tot een kleurige Open Tuinen Gids met foto’s en een beschrijving van bijna 400 open tuinen verspreid over heel Nederland. Per provincie staat er ook een lijst in van bijzondere kwekerijen en een overzicht van tuinevenementen.

Dertig jaar open tuinengidsen op de tafel van Gonne

Onderzoek naar wat donateurs bindt, liet zien dat de Open Tuinen Gids daar voor veel donateurs een belangrijke rol in speelt. Voor veel tuinclubs is het een geliefde basis voor het plannen van tuinbezoeken en de reden om donateur te worden.

Toekomst van de NTs
Gonne juicht het toe als de doelstelling van de NTs uitgebreid kan worden met aandacht voor landschappen. We vertellen haar dat er concrete plannen zijn om een jongerenafdeling op te zetten en daar is ze heel blij mee. Wat vindt ze van bijvoorbeeld een jaarlijkse ‘groenlezing’? “Ja geweldig!” Enthousiast opperen we met ons drieën ideeën over sprekers. Het is belangrijk om de verspreiding van de gids te stimuleren! Want tuinieren staat steeds meer in de belangstelling, zeker nu de klimaatverandering vraagt om vergroening. Hier kan de NTs een rol in spelen.

Tuintegels van Gonne

Tekst en foto’s: Friekje Harmsen en Lya den Ouden

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

deel tuin