Gepubliceerd: 21 september 2021

Lezingencyclus Oranje Groen

Volg in de donkere maanden van 2021-2022 vijf online-lezingen over bijzondere tuinen van de Oranjes! In deze lezingenreeks, die de NTs in samenwerking met Paleis Het Loo organiseert, wekken enkele deskundigen op het gebied van de tuinarchitectuur en kunstgeschiedenis deze historische tuinliefhebbers en hun grote tuinen weer tot leven. Livestream vanaf de zolder van de stallen van Paleis Het Loo!

Leden van de familie Oranje waren in het verleden enorm geïnteresseerd in tuinkunst. Ze hadden prachtige tuinen bij Den Haag, Apeldoorn en Leeuwarden, maar ook veel verder weg, die internationaal zelfs toonaangevend waren. Denk aan de tuinen van Paleis Het Loo (helemaal boven) en van Hampton Court die Stadhouder-Koning Willem III liet aanleggen. Ook de verschillende parken van prins Frederik, broer van koning Willem II, waren wijd en zijd beroemd. Een daarvan is Bad Muskau aan de Poolse grens (direct hierboven).

Michiel Plomp (bestuurslid NTs en voormalig conservator Teylers Museum) en Renske Ek (conservator tuinen bij Paleis Het Loo) stelden een mooi programma samen van vijf lezingen:

27 oktober 2021 Willem Zieleman, Adviseur Tuinen op Paleis Het Loo
     Maurits en Frederik Hendrik & Amalia van Solms
24 november 2021 Renske Ek, Conservator Tuinen Paleis Het Loo
      Stadhouder Willem III & Mary Stuart
26 januari 2022 Michiel Plomp, NTs en voormalig Conservator Teylers Museum
     Stadhouders 18de eeuw + Lodewijk Napoleon
23 februari 2022 Carla Scheffer, Seniorbeleidsadviseur Cultureel, Wassenaar/Voorschoten
     Prins Frederik, broer van Koning Willem II
30 maart 2022 Lenneke Berkhout, Zelfstandig Tuinhistorisch Onderzoeker
     Hoveniers van Oranje

De livestreamlezingen bekijkt en beluistert u vanuit huis. Ze vinden steeds plaats op woensdagen van 12.30-13.30 uur en worden uitgezonden vanaf de zolder van het stallencomplex van Paleis Het Loo. Via de Chatbox kunt u vragen stellen. Uiteraard kunt u de lezingen direct op het moment van uitzenden volgen, maar u kunt ze ook bekijken en beluisteren op een later tijdstip.

Meld u met het onderstaande formulier meteen aan voor deze unieke lezingenreeks. U betaalt voor de hele reeks van vijf lezingen een bescheiden bedrag; als donateur van de NTs en vriend van Het Loo betaalt u een gereduceerd tarief. Per lezing ontvangt u steeds een toegangslink.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

deel tuin