Dekema State lanceert een beleefwandeling met een adellijk tintje

Dekema State te Jelsum heeft op 30 april jl. een beleefwandeling gelanceerd waarbij de
wandelaar zich in het weidse landschap waant in andere tijden. De titel van deze wandeling ‘Van
State tot Stek’ geeft al aan dat menig historisch hek (stek) en (verdwenen) state gepasseerd gaan
worden.

Deze beleefwandeling voert de wandelaar door een oud en vrijwel ongeschonden kwelder- en terpenlandschap, naar Martenastate in Koarnjum. Onderweg is er veelvuldig aandacht voor het ontstaan van dit landschap. De prachtige tuinen en parken met bijzondere flora rondom de states staan in de kijker, maar ook diverse bouwstijlen. En natuurlijk wordt de historie van de (adellijke) families en hun buitenplaatsen niet vergeten!

De wandeling gaat over 5,5 kilometer en maakt gebruik van 18 QR-codes. Door deze met de mobiele telefoon te scannen ontvang je bondige informatie over de bijzondere plekken.

De routekaart met QR-codes is vanaf heden te koop voor €4,- bij het entreegebouw van Dekema State. Hier start en eindigt ook de wandeling. De route kan door een kleine aanpassing ook worden gevolgd door rolstoelgebruikers. De beleefwandeling ‘Van State tot Stek’ is corona-veilig te wandelen. U pint op afstand en er is bij Dekema State koffie/thee/warme chocolademelk voor onderweg verkrijgbaar. Er is gratis parkeergelegenheid. Raadpleeg voor actuele openingstijden de websites www.dekemastate.nl en www.martenastate.nl