Excursie
10 sep 2021 | Willem II Straat 29, 5038 BA Tilburg, 10.00-17.00 uur

Historisch en hedendaags groen in Tilburg – VOL

— Deze excursie is volgeboekt. We kunnen u op de wachtlijst voor deze excursie plaatsen; stuur daarvoor een berichtje naar info@tuinenstichting.nl. Komt er een plaatsje vrij, dan nemen we contact met u op. —

Deze wandelexcursie ‘Historisch en hedendaags groen in Tilburg: van gemeentelijk groen tot stadspark bedacht door burgers’ starten we in de vlakbij het station gelegen bioscoop Cinecitta met koffie en thee met iets lekkers. Tilburg timmert al jaren flink aan de weg, wat vooral te zien is aan de ontwikkeling van de Spoorzone, een omvangrijk voormalig NS werkterrein waar onderhoud en reparatie van treinen werd uitgevoerd. Onderdeel hiervan is het Spoorpark, een uniek stadspark dat in 2019 werd geopend. Een bijzonder en groots burgerinitiatief: bij de totstandkoming vroeg de gemeente aan de inwoners van Tilburg om met ideeën te komen. Dit resulteerde in vele originele en creatieve opties, die door acht kwartiermakers werden uitgewerkt. We krijgen hier een rondleiding langs de tuinen, terrassen, een grote vijver met fontein, een uitkijktoren, horeca en verschillende sport- en vrijetijdsvoorzieningen. Het Spoorpark is nu al een geliefde ontmoetingsplek en geeft op een eigentijdse manier invulling aan het negentiende-eeuwse stadsparkconcept.

Voor de lunch keren we terug naar Cinecitta, waar Arnoud-Jan Bijsterveld een inleiding zal houden over de opzet en ontwikkeling van de wijk Tivoli. Vervolgens wandelen we via het Tivolipark naar drie particuliere tuinen in deze wijk. Tip: mocht u in maart in Tilburg zijn, ga dan even langs het park om er de vroegbloeiende magnolia’s te zien. Een heel bijzondere ervaring!

Bij de aanleg van de wijk in de jaren 1920 stelde de gemeente een aantal eisen waaraan de groenvoorzieningen moesten voldoen. Dit is in de wijk nog terug te zien. We krijgen een rondleiding door de tuineigenaren zelf, allereerst in een door Pieter Buys in 1968 ontworpen tuin. Hier zijn nog vele elementen uit het oorspronkelijke plan behouden, zoals mooie zichtlijnen en geschoren buxusvormen. Verder bezoeken we een tuin die John Bergmans in 1929 in de architectonische tuinstijl ontwierp. Recent is de tuin fraai hersteld.

We besluiten deze excursiedag met een drankje in een van de tuinen.

Wandelexcursie
Startpunt: bioscoop Cinecitta, Willem II Straat 29, 5038 BA Tilburg

Tijd: 10.00 uur-ca. 17.00 uur
Kosten:

• NTs-donateurs zonder of met één introducé € 60,00 p.p.
  • Niet-donateurs € 65,00

Aantal deelnemers: 22
Deelnemers moeten goed ter been zijn i.v.m. de flinke afstanden die we te voet zullen afleggen.

U kunt zich via onderstaand formulier aanmelden voor deze excursie.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

deel tuin