Door het uitgeven van speciale publicaties verspreidt de NTs kennis op het gebied van tuinarchitectuur, tuinkunst en historisch groen erfgoed.

Tuinjournaal juni 2014: Rozen

In de Nederlanden werden zeker al in de zestiende eeuw rozen gekweekt. Bekend is dat rozen voorkwamen in de tuinen van de paleizen van de Oranjes. In de negentiende eeuw ontstonden de eerste rosaria, in navolging van de beroemde rozentuin van Joséphine de Beauharnais, echtgenote van keizer Napoleon. Op het kasteel van Malmaison liet zij een rozentuin aanleggen met alle in die tijd bekende rozen. Éva Kovács ging terug in de historie, via de rozentuin van Malmaison en de verschillende stromingen in de rozenwereld, met voorbeelden van rozensoorten.

In Nederland wordt het rosarium eigenlijk pas populair in het laatste kwart van de negentiende eeuw, schrijft Tjitske Brolsma namens de Nederlandse Rozenvereniging.

Nederland heeft diverse rosaria. Korneel Aschman schrijft over het Rosarium Oudwijk in Utrecht, dat tussen 1911 en 1913 is ontworpen door tuinarchitect J.J. Denier van der Gonis. De in 2007 gerestaureerde de rozentuin van kasteel De Haar, die het omslag siert, wordt beschreven door Piet Bakker. De rozentuin is in 1913 aangelegd als herinnering aan de oudste zoon van baron Etienne van Zuylen van Nyevelt van de Haar. Piet Bakker schetst eveneens de toekomst van de rozencollectie in het Belmonte Arboretum in Wageningen; van belang omdat het onze enige botanische rozencollectie is. Ronald van Immerseel schrijft over de verborgen rozentuin van de buitenplaats Nijenburg in Heiloo.

Rozen typeren de tuin van Henk en Brigitte Gentis-Van Dam Merrett. De tuin is in 1974 aangelegd door Liesbeth Canneman. De rozen staan in de borders; muren, pergola’s en ‘bloemtorens’ zijn bekleed met klimrozen, zo beschrijven Brigitte Gentis en Jet van Dam van Isselt.

Voor het downloaden van de artikelen uit dit Tuinjournaal klik hier