Door het uitgeven van speciale publicaties verspreidt de NTs kennis op het gebied van tuinarchitectuur, tuinkunst en historisch groen erfgoed.

Tuinjournaal juni 2013. Thema: Tuinen van Oranje

Een jaar met een troonswisseling is aanleiding voor een Tuinjournaal over onze stadhouderlijke, later koninklijke Oranjetuinen. Vele tuinen en parken zijn toegankelijk voor publiek, waaronder het park van Paleis Soestdijk dat op 12 juli speciaal is opengesteld voor NTs-donateurs.

Dit Oranjenummer biedt de NTs een mooi podium om te laten zien hoe belangrijk de invloed van onze koninklijke tuinen is geweest op het buitenland. En hoe belangrijk de voorbeeldfunctie van ons huidige bezit aan koninklijke tuinen.

Oranje is een vrolijke kleur, maar niet makkelijk in een border, laat Éva Kovács zien. Interessant is het ontstaan van zogeheten ‘hot borders’ waarin zelfs goudsbloemen en afrikaantjes passen. De stadhouders en later koningen uit het huis Oranje-Nassau hebben regelmatig hun voorliefde getoond voor tuinkunst en parkaanleg. Korneel Aschman en Ronald van Immerseel schrijven over een koninklijke traditie die begon met de tuinen van het Haagse Buitenhof en de kastelen van Buren, Breda en IJsselstein.

De tuinen van Paleis Het Loo, met de unieke zeventiende-eeuwse classicistische aanleg, worden tot 2015 opnieuw ingericht. De buxus wordt vervangen door een Japanse hulstsoort en digitale techniek maakt mogelijk om het oorspronkelijke ontwerp beter te benaderen/beter uit te voeren.

In de zeventiende eeuw ontstond de Hollands-classicistische tuinstijl, met rechte lijnen en klassieke verhoudingen. Deze Hollandse stijl kreeg een politieke betekenis en beïnvloedde de tuinaanleg in andere landen, stelt Marian Lenshoek.

Bij het park van Paleis Soestdijk speelt de discussie welke rol paleis en park in de toekomst moeten krijgen. Lidy Zandbelt en Marion Kruisbrink geven een sfeerbeeld van het landschapspark.

Voor het downloaden van de artikelen uit dit Tuinjournaal klik hier