Door het uitgeven van speciale publicaties verspreidt de NTs kennis op het gebied van tuinarchitectuur, tuinkunst en historisch groen erfgoed.

Tuinjournaal september 2010: Tijd, de 4e dimensie

De tuinier is zich dagelijks bewust van het verloop van tijd bezig te zijn met zaaien, planten, wieden, groei, bloei en verval. Wie in een tuin werkt beleeft intensief het verloop van de dag en van de seizoenen. Het fenomeen ‘tijd’ inspireerde de redactie tot uiteenlopende artikelen voor dit Tuinjournaal.

Tuinen veranderen door de tijd heen. Wat te doen met de renovatie van een park dat bijna 100 jaar geleden in landschapsstijl werd aangelegd? Julia Voskuil behandelt deze vraag aan de hand van het Springerpark. Bij de reconstructie van het landgoed Oranjewoud werd specifiek rekening gehouden met het feit dat een aanleg doorgaans beperkt is tot zo’n 100 jaar. Auke Boersma beschrijft deze reconstructie.

Het erven van een familielandgoed, dat van generatie op generatie doorgegeven wordt, brengt hele andere uitdagingen. Celia Egmond schrijft over het onderhouden van een familietuin vol historie.

Lucia Albers beschrijft hoe er in de landschapsarchitectuur ook gespeeld wordt met begrippen als ouderdom en tijd. Bijvoorbeeld door het toepassen van ‘samengestelde bomen’. Hierbij laat men een groep beukjes vergroeien tot een kolossale boom.

Voor het downloaden van de artikelen uit dit Tuinjournaal klik hier