Door het uitgeven van speciale publicaties verspreidt de NTs kennis op het gebied van tuinarchitectuur, tuinkunst en historisch groen erfgoed.

Tuinjournaal maart 2015. Thema: De kwetsbaarheid van tuinen

De aanleg van tuinen en parken bestaat bij de gratie van de tuinier. Continu onderhoud en specifieke kennis zijn essentieel om interessante tuinen duurzaam in stand te kunnen houden.

Jammer dat het ontbreken van voldoende kennis over planten bij velen het plezier van tuinieren bederft. Dit maakt tuin èn tuinier kwetsbaar, stelt Éva Kovács. Peter Verhoeff schrijft over de ‘vergeten’ historische tuin van Kasteel Huis Bergh, een van onze oudste bewaard gebleven tuinen (1461). De kwetsbaarheid van een tuinaanleg blijkt ook regelmatig op oude buitenplaatsen, ontdekte Korneel Aschman. Met zorg aangelegde tuindetails vervagen of verdwijnen, zoals het Kippeneiland van kasteel Duivenvoorde. In een park op het grondgebied van Ridderhofstad Nijevelt krijgt een vergeten moestuin een eigentijdse functie voor de buurt.

Een kleinschalige kwekerij met een niet-alledaags assortiment is een kwetsbaar bedrijf. Martje van den Bosch bezocht Marcel de Wagt van de ‘Kwekerij van opvallende vaste planten’. Openstelling vergroot de waardering voor tuinieren. Ankie Dekker-Fokker behoorde tot de eerste tuiniers die hun tuin begin jaren tachtig openstelden voor de NTs. Marian Lenshoek zocht haar dertig jaar later op.

“Bijna vijftig jaar stopten we al onze creativiteit, inspiratie en energie in onze tuin. Nu we ouder worden en het onderhoud ons wat zwaar gaat vallen, beseffen we hoe kwetsbaar de schoonheid is die we hebben opgebouwd,” constateert opentuineigenaar Els de Boer.

Voor het downloaden voor de artikelen uit dit Tuinjournaal klik hier