Door het uitgeven van speciale publicaties verspreidt de NTs kennis op het gebied van tuinarchitectuur, tuinkunst en historisch groen erfgoed.

Borders in Laren NH

Een toekomstig bewonderaarster kwam met haar gezin tijdens een Pinksterweekend al fietsend vanuit Blaricum via de Utrechtseheuvelrug richting Rijn langs de Langbroekerwetering. Boterhammen en melk waren mee in de fietstassen. De bomen waren nog niet in blad.

Het kasteeltje Walenburg met zijn massieve toren was goed zichtbaar tussen de kale stammen door. Het lag daar zo onweerstaanbaar. Het is het begin geweest van een inspirerende periode van regelmatige bezoeken aan Walenburg en deelname aan de lessen van Liesbeth Canneman.

Zij herinnert zich het moment van de ochtend na de stichting van de Nederlandse Tuinenstichting, waarop Liesbeth blij aankondigde: gisteren is de NTs opgericht! Zij had grote bewondering voor Liesbeth die een fenomenale plantenkennis had en geniaal was in kleurencombinaties en bladvorm, en -grootte. Voor haar tuin in Laren heeft Liesbeth borders ontworpen.

Eerst moesten aardappels worden gepoot om het onkruid kwijt te raken. Daarna kon de beplanting erin. De borders, 17 m lang, liggen symmetrisch ten opzichte van het huis, gescheiden door een middenpad met aan het eind een zitbankje geflankeerd door heesters. Border A is gericht naar het oosten, border B naar het westen. De beplanting loopt van voor naar achter in hoogte op. Achterin iedere border, staan op gelijke afstand van elkaar drie rozen: ‘Reine des Violettes’, ‘Mrs. John Laing’ en ‘Tuscany’ in border A, ‘Fantin Latour’, ‘Rosa Mundi’ en ‘St. Nicolas’ in border B. (bron: interview met eigenaar).

CAN18-1_bepl.plan

Het door Liesbeth getekende beplantingsplan.

CAN18-2_plantlijst.A.tuinrogaar

CAN18-3_plantlijst.B.tuinrogaar

Een voorbeeld van een beplantingslijst zoals die door Liesbeth met de hand werd geschreven.

Met enkele aantekeningen van de eigenares.