Door het uitgeven van speciale publicaties verspreidt de NTs kennis op het gebied van tuinarchitectuur, tuinkunst en historisch groen erfgoed.

De eerste tuin: hun eigen tuin in de Van Ouwenlaan, Den Haag 1938

‘A garden is a blessed place; some blessed thing to do every blessed day of the year’. Dat opschrift stond op de plantenkas bij hun nieuwe huis waar Liesbeth en Elias in 1938 kwamen wonen. Deze spreuk is de leidraad geweest voor hun verdere werkzame leven. De aquarel toont het ontwerp voor de lange, smalle tuin (± 6,5 x 30 m). De tuin bestaat uit twee delen. Vanaf het terras tegen de achtergevel van het huis tot de haag bij de vijver is hij in één blik te overzien. Daar achter ligt de kweektuin, onzichtbaar vanuit het huis. Het is midden op de dag en de schaduw van bomen en heesters valt op het gras. Tegenover de heesterborder ligt de vaste plantenborder volop in de zon. De tuin moet een ware lusthof zijn geweest, maar meer een kijktuin dan een gebruikstuin. In ieder geval: gasten mochten vaak de tuin niet in!

CAN01- afb.1_RIMG5000

aquarel toegeschreven aan Elias Canneman

(bron: Stadstuinen in Nederland, redactie Kitty de Smit-Kremer en Arend Jan van der Horst, uitgave Nederlandse Tuinenstichting, uitgeverij Terra Zutphen, 1983; informatie van mevrouw Van Wassenaer, juni 2009)