Wat wordt het beste bod op Soestdijk?

Nog twee weken hebben drie consortia om het ‘beste bod’ uit te brengen op Soestdijk dat nu nog in bezit is van het Rijksvastgoedbedrijf: 28 april sluit de termijn. In juni wordt bekend wie Soestdijk gaat verwerven.
De drie partijen mogen een bod doen om het paleis, het landgoed en de bijbehorende gebouwen te kopen en hun plannen uit te voeren. Het negentiende-eeuwse paleispark is ontworpen door Johan David Zocher sr.

12 april hield het Nationaal Ensemble Soestdijk een informatieavond voor omwonenden,  daarvoor deed Made by Holland dat al. De derde partij is Eden Soestdijk. Alle drie de consortia bestaan uit bouwbedrijven, architectenbureaus, organisatieadviesbureaus en een enkele natuurorganisatie.

De drie plannen zijn:

Eden Soestdijk

Dit voorstel is geïnspireerd door het Eden Project in Engeland. Soestdijk wordt een paradijs van duurzaamheid, waarbij de kwetsbaarheid van de aarde is te zien vanuit de ruimte. Het paleis gaat dienst doen als informatiecentrum. In de paleisvleugels komen interactieve kamers om de fantasie en het innovatieve denken te prikkelen. In het park komt een biodome, een kas waarin het poolklimaat wordt nagebootst en het tropisch regenwoud. Hier krijgt de bezoeker een experience naar de planeet Mars.
 Aan de overkant van de Amsterdamsestraatweg komt een duurzaam vijfsterren boutique-hotel. Op het voormalige marechausseeterrein komt woningbouw (100-125 woningen).
www.edensoestdijk.nl/

Made by Holland

Dit plan maakt een podium voor de innovatiekracht van Nederland. Het park wordt een proeftuin waar innovatie zichtbaar wordt. Het paleis biedt ruimte aan tentoonstellingen. In de vleugels kunnen bedrijven en kennisorganisaties ruimte huren om hun nieuwste innovaties te presenteren. Aan de overkant van de Amsterdamsestraatweg is ruimte voor ontvangsten en evenementen. Er is horeca (ook hotels) op verschillende plekken op het landgoed.
Op het terrein van de voormalige marechausseekazerne komen 65 (half)vrijstaande woningen.
www.madebyholland.nl/nl/home/

Nationaal Ensemble

Het idee is om van Soestdijk weer een buitenplaats te maken, waar bezoekers in het park kunnen picknicken, wandelen en sporten. In het park komen ook horecapunten. Het paleis ondergaat geen grootschalige renovatie, het wordt bestemd voor ontvangsten en bezoekers. Halverwege het parkbos komt een nieuw paviljoen als publiekstrekker, dat aansluit op een nieuwe as: het Grand Canal. In het paviljoen komt een ‘Cathédrale d’Images’, met grote hoge projecties over uiteenlopende onderwerpen op de wanden, speciale effecten en ruimtevullende muziek.
 Op het voormalige marechausseeterrein komt een villawijk met circa 40 (half)vrijstaande woningen. Aan de overkant van de Amsterdamsestraatweg komen 70 appartementen en herenhuizen.
www.buitenplaatssoestdijk.nl/