Verslag van excursie: De Slingertuinen van het Oldambt

Boerderij Hermans Dijkstra (Midwolda)

Zaterdag 20 mei 2017 komen uit het hele land  28 donateurs naar de boerderij Hermans Dijkstra in Midwolda.

We maken meteen kennis met een indrukwekkende slingertuin voor de in chaletstijl gebouwde woonvilla/boerderij. Het voorhuis weerspiegelt de rijkdom van het agrarische Oldambt in de 19e eeuw.

In een tot café ingerichte ruimte in de schuur worden we met koffie/thee en Groninger koek ontvangen.

Stieneke van der Wal, hovenier, tuinhistorica en adviseur Groen Erfgoed  geeft een inleiding met een documentaire over  de Slingertuinen ter illustratie.

Vooral in de tweede helft van de 19e eeuw zijn  deze tuinen  aangelegd. De vier generaties tuinarchitecten Vroom waren de meest invloedrijke ontwerpers.
De akkerbouw met de alsmaar grotere percelen vruchtbare grond door inpoldering van de Dollard bracht de boeren welvaart.

Grote villa-achtige woonhuizen voor de schuren krijgen nog meer aanzien door een groots uitgevoerde tuin die vanaf de weg te zien was. De Engelse landschapstuinen met vijvers, bergjes en doorgaande slingerpaden zijn favoriet.

Slingertuin Hermans Dijkstra, Midwolda foto: Ant van Berkum  en  Riem Osinga

De bomen zoals (treur)beuken, kastanjes, lindes, vleugelnoot en soms een moerascypres, zijn inmiddels  imposant. De (knot)esdoorns op de bergjes naast het woonhuis onttrekken het zicht op de achtergelegen moestuin.

Oprijlaan naar Pastorie tuin, Midwolda foto:Dudy Duijnker

Onderweg op de fiets, Stieneke geeft toelichting foto: Ysk Vondeling

Met de informatie en de begeleiding van Stieneke gaan we op de fiets  de pastorietuin en de boerderijtuin van de familie Mensinga in Oostwold bezoeken. De voormalige boer en boerin beheren een indrukwekkend tuinencomplex.

gezicht vanaf het bergje, slingertuin familie Mensinga, foto: Stieneke van der Wal

De voortuin is een prachtig exemplaar van een slingertuin; maar dat is nog niet  alles, opzij en achter de boerderij ligt nog een enorme tuin. Met veel  aandacht  worden een rijke verzameling bloemen met o.a. een collectie sneeuwklokjes verzorgd.

De moerbeiboom is de favoriet van Mevrouw Mensinga en van mijnheer  zijn het oude auto’s en trekkers. Vanuit het tuinhuis op de berg is het uitzicht op het uitgestrekte Dollardgebied nu met bloeiende koolzaadvelden onder de blauwe lucht groots.

foto: Ant van Berkum  en  Riem Osinga

Slingertuinen langs de route  foto’s: Ant van Berkum en Riem Osinga

foto Riem Osinga

Op de fietstocht terug herkennen we allerlei aspecten van de Slingertuin in vervallen tuinen.

De lunch in de boerderij van Hermans Dijkstra is zeer verzorgd en smaakvol.

Voordat we met auto’s verder gaan bezichtigen we de rijke museale boerderij en tuin. Met vrijwilligers uit het dorp wordt wekelijks aan de tuin gewerkt.

’s Middags is het weer minder stabiel; tijdens de buien laat de familie Sauselé-Bakker in Nieuwolda- Oost ons zien wat voor schoons er in en om Villa Hoogheem is. Wat een zorg, liefde en inzet om de door oorlogsgeweld beschadigde villa in goede staat te brengen.

Gezamenlijk restaureert het echtpaar het huis; in ongeveer twee jaar is een kamer naar wens voltooid. De gerestaureerde ruimten zijn met  oog voor mooie materialen smaakvol ingericht. Stieneke heeft geadviseerd bij de herinrichting en restauratie van de slingertuin.

De kenmerkende tuin vormt met de villa een mooi geheel  en zijn een  verrijking van het landschap. Wat een schoonheden in het Noorden!

Villa Hoogheem, foto: Stieneke van der Wal

Na de afsluiting met veel  dank aan alle vrijwillige bijdragen gaan we voldaan verder. Ant van Berkum  en  Riem Osinga vervolgen op de fiets onze tocht langs het Oldambtmeer, langs de Ennemaborgh met kleurrijke bewoonster en  park. Helaas vinden wij de aangelegde bossen onderweg saai; wat is het beleid van Staatsbosbeheer/Natuuurmonumenten hierin?

Aangekomen bij ons slaapadres in de Blauwe Stad genieten we van de ondergaande zon en een prachtige dag!

Een excursie naar de Slingertuinen kan geregeld worden met Stieneke van der  Wal  0683972103, info@hetnoordererf.nl

De routekaart Slingertuinen van het Oldambt geeft veel informatie met te bezoeken tuinen en kwekerijen.
Uitgebreide informatie is te vinden in het boek van Tineke Scholtens: Het boerenerf in Groningen, 1800-2000, uitgegeven in 2004 bij Van Gorcum.

verslag geschreven door Ant van Berkum  en  Riem Osinga