Verschenen: Huis te Lande – Vrouwen in de tuinbouw

In ‘Huis te Lande, vrouwen in de tuinbouw’ beschrijft Frans Holtkamp de geschiedenis van de eerste middelbare tuinbouwschool voor meisjes te Rijswijk vanaf de start in 1907. In een boeiende beschrijving komen de bijzondere aspecten van de opleiding ‘Huis te Lande’ tot leven.

De auteur deed jarenlang gedegen onderzoek in het omvangrijke archief en kwam tot een waardevol manuscript met historische betekenis. Talrijke originele archiefstukken illustreren de betrokkenheid van de gedreven hoofdpersonen. Het levert een boeiend tijdsbeeld op, met de ontwikkeling van het tuinbouwonderwijs als invalshoek. De brede opleiding heeft onmiskenbaar bijgedragen aan een betere positionering van vrouwen in de groene sector. Aansprekende voorbeelden zijn opgenomen als ‘portretjes’, het merendeel als interview.

Drie oud-betrokkenen hebben intensief aan het boek meegewerkt: adjunct-directeur Jan Weideveld, docent Tonny Speetjens-Post en leerling Julia Voskuil.

Het boek ‘Huis te Lande – Vrouwen in de tuinbouw’ is een uitgave van de Stichting Rijswijkse Historische Projecten. ISBN 978-90-78689-32-4.