Gepubliceerd: 1 september 2020

Tuinjournaal september 2020 is uit!

‘Het groene antwoord’ is het thema van het septembernummer van het Tuinjournaal in 2020. Tuinieren is niet alleen maar gezond voor het lichaam, het verruimt ook onze geest. In het Tuinjournaal een interview met de Engelse psychiater, psychotherapeut en tuinier Sue Stuart-Smith over dit onderwerp. Tuintherapie is overigens al eeuwen oud, zo blijkt uit de schets van het Noord-Hollandse gesticht Meerenberg, dat de primeur had in ons land. En dat tuinen en tuinieren een helend effect op de gezondheid hebben, was ook de overtuiging van Vincent van Gogh, zo blijkt uit de serie ‘Uit de kunst’. Voor de organisatie Steenbreek is groen het antwoord op milieu-, gezondheids- en armoedeproblemen. Niet voor niets blijft hun netwerk groeien.

En verder: In ‘Hoveniers van Oranje’ schetst Lenneke Berkhout een levendig beeld van de dagelijkse gang van zaken in en om de tuinen. Johan Vlug karakteriseert de ‘publieke stadstuin’. En Eva Kovács schrijft een brief over de tuin als toevluchtsoord. Er is een artikel over de restauratie van de tuinen van kasteel Middachten; de eerste fase is afgelopen voorjaar afgerond. En er is aandacht voor de eerste landschapsarchitect in dienst van de NS, ir. Hein Otto, die talloze treinreizigersomgevingen ontwierp.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

deel tuin