Tuin van de maand september: Tuin aan het Boord

Wij, Matt en Dini Baten, tuinieren met veel zorg in onze tuin. Gedurende een aantal jaren is hij opgebouwd tot het huidige resultaat. Onze tuin is 6500 m2 en in ieder jaargetijde mooi. Onze tuin bestaat uit een Japanse tuin, een rotstuin, een grassentuin, een mediterrane tuin, een landschappelijke tuin en een groentetuin.

Onze voortuin met prachtige Rhodondendrons in het voorjaar, de Roos Bonica en Lavendel in de zomer en Anemoon Honorine Jobert in het najaar.

In onze rotstuin bloeien in het voorjaar deze kleine narcisjes, welke heel lang bloeien.

Dit is de entree van onze Japanse tuin die in 2007 is aangelegd en ontworpen is door Herman Spijker uit Soest.

In de Japanse tuin is het een heerlijk sfeertje met Koi karpers en Steuren. De Iris die hier bloeit is een echte Japanse Iris.

De watertrap in deze vijver is uniek, er loopt constant water over de trap wat op het eind van de vijver gefilterd en weer terug gespoeld wordt onder de pad van stenen en dan weer over de trap gaat.

Tussen al deze mooie kleuren ligt een vijver waarin veel leven is behalve vissen want die worden door de reigers eruit gehaald.

Mooie border in lila en donker roze. Je ziet Veronicastrum Lavendelturm in haar 2e bloei, Monarda Kardinal en Persicaria Amplexicoulis.

Doorkijkje naar onze landschappelijke tuin, met op de voorgrond de Pontederia die uitbundig bloeit.

Dit is onze grassentuin met op de achtergrond een Catalpa. Als je het trapje op loopt dan kijk je over de vijver.

Aan het eind van ons laantje heb je dit uitzicht op de vierkante vijver waar dit meisje in het water staat. De vijver is in de landschappelijke tuin.

En zo is het in het najaar. Het is in de vroege ochtend in het najaar, de zon is net pas op

Deze Rhus Chinensis staat hier nog in pot maar wacht op een vast plaatsje in de border.

Weer een mooi doorkijkje naar de vierkante vijver. Op de voorgrond een schaal met Geranium: Blue Cloud. Rechts ons laantje met Parrotia Persica “ Vanessa”. In de maand juni begint hij al met de herfstverkleuring en in november is het hele laantje geel en valt het blad er af.

Tuin aan het Boord

Matt en Dini Baten