Tuin van de Maand Oktober: De Jorissenhoeve van Ineke Lambregts.

De Open Tuinencommissie selecteert iedere maand één van onze Open Tuinen. Deze krijgt als “Tuin van de maand” op onze website extra aandacht. Het zijn tuinen die in de betreffende maand veel moois te bieden hebben.

Tuin van de Maand Oktober is De Jorissenhoeve van Ineke Lambregts, tuin nummer 283 in de Gids

Tuinontwerpster Ineke Lambregts volgde haar hart en betrok met haar gezin de historische boerderij van Landgoed Jorrissenhoeve om haar passie voor tuinen vorm te geven op deze schitterende plek, waar het lijkt of de tijd heeft stilgestaan.

Achter de formele voortuin ligt de Jorissenhoeve, herkenbaar aan de bijzondere klokgevel, uit 1938. De tuin bestaat eigenlijk uit meerdere tuinen. In elkaar overlopend zijn er de bloemenhof, het kruidenlaantje, de moestuin met de “vergeten groentes”, de waterpartijen, de bostuin, en het weiland met de Lakenvelder koeien. De totale oppervlakte bedraagt 7.5 ha.

bloemenhof

Ineke Lambregts: ‘De Jorissenhoeve is genoemd naar de familie die vanaf de ontginning de hoeve 150 jaar in haar bezit had. We waren meteen weg van de mooie omgeving van de monumentale boerderij die sinds 2009 in ons bezit is. Onze bedoelding was de directe entourage van de boerderij net zo oorspronkelijk te maken als de boerderij zelf.

Salvia-Wendys-wish

Begin 2010 zijn we begonnen met rondom de boerderij het overwoekerde erf weer vrij te maken, zoals het vroeger lag. Groepen hoogstamfruit zijn daarna om de gehele erfbaan geplant.
Ernaast zijn oude slootjes (die er niet voor niets lagen) weer in ere hersteld en met elkaar verbonden. Het overtollige dakwater van de boerderij is meteen hierheen geleid. Om er een mooie draai aan te geven is in de slootjes duurzaam folie gelegd en loopt het gras door tot in de sloot. Zuurstofbodemplanten houden het water kraakhelder.
Betonnen putringen, waar vroeger het vee uit dronk, zijn als vanouds naast de sloot geplaatst, maar nu gevuld met zand en daarop graszoden. Je kunt op de putten zitten, vanwaar je uitkijkt op de appelhagen, de kruidentuin en de bloemenhof die vanaf juni tot oktober kleurt.

Zicht-op-huis-en-stal
Aan de achterkant van de boerderij stuitten we tijdens het grondwerk op een laaggelegen kuil gevuld met afval. Na de schoonmaak besloten we hier duurzaam folie in te leggen en zo ontstond de brandput (vijver) zoals die vroeger vaak bij boerderijen lag. Ook hieromheen loopt het gras over in water, wat heel natuurlijk oogt. Leuk om te zien hoe kinderen op hun buik op het gras bij de slootjes en brandvijver ligger om kikkers en salamanders te tellen. Deze vijver wordt gevoed met het dakwater van de monumentale stal en is een bijzondere plaats geworden waar bezoekers graag even gaan zitten.

Lakenveldertjes
Vanaf de achterzijde van de vijver heb je een prachtige terugblik naar de boerderij en overzie je diverse borders. Aan de achterzijde van de vijver is een luchtige haag geplant van Salix Nancy Saunders, waartussen je een doorkijk hebt naar de Lakenvelder koeien en kalfjes die om de gehele tuin heen lopen. Dit jaar hadden we vijf lakenvelderkalfjes. Parallel aan de vijver loopt een 30 meter lange border met veel geurende rozen, heesters, bladplanten en bessen die ook in de herfst mooi is.

Border-langs-loods
Afgelopen weekend hadden wij het herfstweekend. De tuin kleurde prachtig met verschillende bessensoorten, dahlia’s, asters, anemonen, (herbloei van) rozen, tricyrtis en siergrassen. In de tuin is een collectie van veel bijzondere dahlia’s. Ook het kleurende hoogstamfruit doet nostalgisch aan. De komende weken zullen de late asters ook gaan bloeien en gaan verschillende heesters verkleuren.

Oranje-bordertje
Ook het bos is in de herfst mooi door de mosvlakken en de paddestoelen die talrijk aanwezig zijn. In het oktobernummer van Garden’s Illustrated staat een herfstreportage van onze tuin. Wij vinden het heel fijn de tuin met anderen te delen en vinden het prachtig om te zien hoe bezoekers de tuin beleven. De tuin is volgend jaar vanaf juni te bezichtigen en ook op afspraak. De data zullen bijtijds bekend worden gemaakt onder andere in het tuinenstichtingboekje.’

Salvia-Wendys-Wish-en-dahlia

Landgoed Jorissenhoeve
Achtmaalsebaan 17
4721 SM Schijf
Telefoon: 0165327724
Email: tuineke@gmail.com
Facebook: Landgoed Jorissenhoeve

Routebeschrijving
Auto:
Vanuit Amsterdam, Rotterdam en Utrecht: bij Breda A58 richting Roosendaal, afslag Roosendaal Oost richting Schijf.
Vanuit België E19 richting Breda, afslag Zundert, Meer richting Schijf.
Openbaar vervoer: trein naar Roosendaal, bus naar Schijf.
Open tuindagen €3,50 inclusief koffie/thee.
Rondleiding €5,- inclusief koffie/thee en lekkers.
Kosten groepen en andere arrangementen op afspraak

Er is van de herfsttuin een mooie reportage gemaakt in het oktober nummer van Engelse tuinblad Gardens Illustrated. Via onderstaande link kunt u een blik werpen in het tijdschrift.

www.gardensillustrated.com/gallery/take-look-inside-october-2015-issue#

Op 13 oktober 2015 wijdde KRO-NCRV een uitzending aan deze prachtige tuin:

uitzending over jorissenhoeve