Tuin van de maand
Gepubliceerd: 1 november 2022

Tuin van de maand november 2022: De Tempelhof in Winssen (GLD)

Introductie Tuin van Maand november 2022

Waarom is de tuin zo, zoals wij hem zien? Bij het toelaten van een tuin tot de Open Tuinen Gids is dat een belangrijke vraag.

Het kunstenaarsduo Adelheid en Huub Kortekaas hebben hun levensfilosofie verbeeldt in een eigen vormentaal. Huis, tuin en interieur is hiervan, tot in het kleinste detail, doortrokken. De (kiem) plant staat hierbij als metafoor voor de mens. Bevraag en luister naar deze Tuin van de Maand november, die opgenomen wordt in de Open Tuinen Gids 2023.

Het kunstenaarsduo Huub en Adelheid Kortekaas voor de gevel van hun tuin de Tempelhof

______________________________________________________________________

De Tempelhof in Winssen (GLD) , is een Hortus Conclusus, een Ambassade van het Nieuwe Denken – een laboratorium van de universele beelden en denkbeelden van het kunstenaarsduo Huub & Adelheid Kortekaas.

De Tempelhof is een eigentijds totaalkunstwerk in het Land van Maas & Waal en in 2012 opgenomen bij het SKBL als eigentijdse Buitenplaats. In 2018 is zij benoemd als jongste Rijks Cultureel Erfgoed Monumentaal Interieur-ensembles. Sinds 2020 is zij ook opgenomen in het wereldwijde netwerk van Iconic Houses.

Dit conceptuele Gesammtkunstwerk van huis tuin en kunst is geïnspireerd op de ‘fysieke Maat van de Mens’ en een uitnodiging aan de wereld om medeschepper van onze aarde te worden vanuit de grote levensvragen: Wie ben ik? Wat is de zin van het leven? en Hoe geef ik dit leven vorm?
Een wake-up call naar de 21e eeuwse mens: BE THE CHANGE !

The Netherlands, Winssen. ‘Gesamtkunstwerk’ The Tempelhof. A holistic concept of buildings, garden and sculptures by the artists and spouses Adelheid and Huub Kortekaas. Since 2018 honoured as Dutch Cultural Heritage. Foto is gemaakt door Frans Lemmens

De plant als metafoor voor de mens
In 1965 besloten we als jonge kunstenaars ons  hart te volgen en een universele beeldtaal te ontwikkelen van wat ons met elkaar verbindt in de bewustwording dat wij deel zijn van de natuur. De Plant werd hierbij het symbool voor de mens groeiend vanuit het donker van de aarde naar het licht. Een klein gouden Kiemplantje werd de metafoor van de gouden vonk van het intrinsieke verlangen om de mens te worden die we in diepste wezen willen zijn. Dit Kiemplantje groeide uit tot het beeld van de Mens een Bloem met de metaforische vraag: Hoe komen we samen tot bloei als bewuste medescheppers van onze ‘Nieuwe’ Aarde. Which Flower are You?

Cortenstaal met waterpartij

De Tempelhof circa 3 hectare groot, waarvan 2 hectare boomgaard, is gebouwd tussen de jaren 1995 en 2000 en weerspiegelt de veranderingsprocessen in de wereld. Het kunstwerk staat symbool voor hun meer dan 50 jaar lange zoektocht naar de symbiose tussen hemel en aarde, Oosters en Westers denken, tussen droom en werkelijkheid. In de voorgevel van het woonhuis bevinden zich in het stukwerk, 2 Akkers van elk 33 Kiemplantjes. Aan weerszijden van deze gevel staan hoge zetels waarop primaire bladvormen tronen als magistrale sacrale tekens van de natuur. De achtkantige zinken tempel is even hoog als de voorgevel van het woonhuis en gesitueerd in een van de tuinkamers aan de oost- en westkant.

Gedeeltelijk zink en staal verzinkt met waterbekkens

Veel van de kunstwerken zijn uitgevoerd in cortenstaal, een staallegering met de eigenschap dat de aardkleurige roestlaag haar beschermlaag is.

Potplant, cortenstaal, 3m hoog, rozen

Het ontwerp van de tuin is er op gericht om in alle seizoenen haar kracht pracht te tonen. De 3.33   meter hoge architecturale hagen en coulissen van de Cupressocyparis Leylandii die samen met de Pieris Cantecleer De Tempelhof omsluiten worden aan de binnenzijde afgewisseld met beukenzuilen/heggen en organische Buxusvormen.

De lengte as
Bij binnenkomst in de hal van het woonhuis valt de blik op de monumentale Knop in de tuin, de Apocalyps, als beëindiging van een lange zichtas. Deze alles verbindende zichtas van 133 meter loopt dwars door het woonhuis en de tuin en verbeeldt hiermee de verticale lijn van het menselijk lichaam. De as begint bij de monumentale 7.77 meter hoge draad-stalen poort ‘Utopia’ – het hoofd, de verbinding met de wereld en de Kosmos – en eindigt bij de vaginale ingang van de 7,77 meter hoge monumentale tempelknop “Apocalyps” – het voeteneind. Deze gesloten Tempel staat voor de verbinding met de aarde met in haar binnenste een Gouden Bloem, metafoor voor de verborgen schat in ieder mens. Uit deze Knop met de “Menselijke Maat” (1,8 m.) welt water. Hier staat de mens aan de bron van alle leven. De Tempel is als het orakel van Delphi met de opdracht: Mens Ken Uzelf.

Middenas Tempelhof, Gesammtkunstwerk, The Netherlands, Winssen

Navel van de wereld
Halverwege de lange waterlijn, onderdeel van de zichtas, ligt een vierkant bassin, symbolisch ook de navel van de wereld van 3.33 x 3.33 meter. Deze bron vormt het snijpunt van de dwars-as die op zijn beurt weer is verbonden met de lanen rondom. De assen verdelen het terrein in vier kwadranten, de Rozentuin met grotendeels David Austin rozen, de Metafysische tuin, de Anima Animus-tuin en de Tempeltuin met de Gouden Knop.

Middenas met navel van de wereld

‘In diepste wezen is de Mens een Bloem in de Metafysische Tuin van de Wereld’

PRAKTISCHE INFORMATIE:
De Tempelhof is in 2023 te bezoeken op 9 en 10 september.  Andere openingstijden voor publiek  worden aangegeven in de nieuwsbrief waarop u zich kunt abonneren door onderstaande link aan te klikken. Ook is het mogelijk om met een groep van maximaal 30 personen een afspraak te maken en een rondleiding te krijgen.

ADRES en INFORMATIE
De Tempelhof
Haneman 2B, 6645CA Winssen (GLD)
tel. A&H Kortekaas: 06-23603386