Tuin van de Maand Mei

De Open Tuinencommissie selecteert iedere maand één van onze Open Tuinen. Deze krijgt als “Tuin van de maand” op onze website extra aandacht. Het zijn tuinen die in de betreffende maand veel moois te bieden hebben.

De ‘Tuin van de Maand Mei’ is de Stekkentuin van Wies Voesten in Espel (Flevoland). In deze tuin in de Flevopolder (tuin nr 60 in de Open Tuinen Gids) is het ook na het Bollenfestijn een explosie van kleur.

PICT5583 kleurrijke border

Wies zegt hier zelf over :

In onze tuin spelen bladkleur, -vorm en -structuur een belangrijke rol. Door gebruik te maken van rood-,  grijs-, geel- en bontbladige planten, heesters en bomen proberen we een tuin te creëren die van het vroege voorjaar tot in de late herfst blijft boeien: ook ZONDER bloei.

border wies voeten
Begin mei  zorgen de vele helleborussen (400 verschillende) en de late narcissen -en muscari variëteiten  nog steeds voor een feestje  en zijn de diverse prachtige Pulmonaria (longkruid)soorten aan de beurt. Als de uitgebloeide bloemen eruit zijn geknipt, krijgt het schitterende blad de kans om zich te ontwikkelen. Vooral de bijzondere grijsbladige variëteiten lichten het schaduwrijke Pulmonarialaantje mooi op en maken bloemen eigenlijk overbodig.
Ook de Hosta-walk met honderden verschillende soorten is bij ons in het voorjaar een groot kleurrijk bladspektakel: hier verwijderen wij alle bloemknoppen. Deze border is aangevuld met tientallen bijzondere varen- en Brunnera variëteiten en diverse opvallende heesters.

DSC04829 Wulfenia carinthiaca
Borders met vele bloeiende bodembedekkers zijn in mei echte blikvangers maar………   eenmaal uitgebloeid vormen zij een bijzonder mozaïek van bladkleur, -structuur  en vorm.
Achter de vijver  staan o.a. grootbloemige alliums ‘Globemasters’ in een kleurig contrast met de grote fris groene bladeren van hosta ‘Sum and Substance’ en de roodbladige Ligularia ‘Britt Marie Crawford’.

DSC00624 Allium Globemaster

Diverse andere bijzondere bladplanten completeren het geheel..
Ook in de zomer en in het najaar is de tuin zeer de  moeite waard:  een hoek met vele opvallende sierdistels (waar hommels, bijen en vlinders maar geen genoeg van krijgen), borders met  tientallen hortensia’s, siergrassen en herfstbloeiers  EN een erf met ruim honderd Stokrozen laten ons en de bezoekers genieten van een lekker lang tuin jaar……….

Tot en met 5 mei is onze tuin iedere dag open in het kader van de Tulpenroute samen met de Pegasushof (NTs tuin nr 57), De Tuinen van Libkje Schat (nr 58) en Goldhoorn Gardens (nr 59).

T/m 1 oktober zijn wij iedere vrijdag en zaterdag open en op afspraak.

Op 6 en 7 juni (Evenement Tuinieren in Flevoland) is de tuin gratis voor donateurs. Ook in juli en augustus zijn er nog open weekenden. U bent van harte welkom: we laten u graag meegenieten van al het moois dat onze tuin te bieden heeft.

Voor informatie over de Tulpenroute met  Tuinenroute (om te fietsen) en over de andere open weekenden kunt u een kijkje nemen op onze website: www.destekkentuin.nl