Tuin van de maand mei: Tuin van Geke Rook in Sint Jansklooster (OV)

Iedere maand kiest de Open Tuinencommissie een tuin die in die maand veel moois te bieden heeft.
Voor de maand mei is dat Tuin van Geke Rook, tuin nr. 95 in de nieuwe Open Tuinen Gids 2017.

Bron foto’s:  www.tuinvangekerook.nl

Een uit oude stenen opgetrokken muur omsluit deze schitterende liefhebberstuin en zorgt voor een rustieke uitstraling. Veel bijzondere vaste planten en eenjarigen worden zelf gezaaid en in deze speelse cottagetuin verwerkt.

Geke vertelt over haar tuin het volgende:

Zesendertig jaar geleden kochten wij in St. Jansklooster een vervallen boerderijtje op een perceel van ongeveer 2500 vierkante meter. We hadden allebei een drukke baan. We begonnen met het slopen van de boerderij en het bouwen van een garage/schuur waar we ook tijdelijk konden wonen.
De tuin bestond uit een grasveld omzoomd door (gekregen) struiken en boompjes. Wij hadden beiden geen enkele tuinervaring.

In 1998 konden we er 600 vierkante meter bij kopen, ik kreeg van mijn man Henk een kasje en begon met het zaaien van éénjarigen en later bijzondere vaste planten. Ook het stekken van planten en struiken lukte.

Inmiddels bouwden we met hulp van familie en kennissen een echte woning en verdwenen er steeds meer stukken gras. Deze maakten plaats voor borders, toen al op kleur. De borders werden gevuld door de gezaaide planten, maar ook door “krijgertjes”, dus woekeraars. Met de “krijgertjes”, die vaak gedeeld werden kwam ook het beruchte zevenblad in de tuin. Elk voorjaar was er de strijd tegen het zevenblad.

In 2012 kreeg ik lichamelijke klachten en mijn man Henk besloot dat ik deze strijd moest opgeven. Alle vaste planten, struiken en zelfs bomen gingen er uit. Alleen de kruidentuin bleef bestaan. Vriendinnen mochten de tuin plunderen, onder voorwaarde dat ze de planten hanepoot-vrij moesten maken.
We bedekten de voormalige borders met zwart plastic en we zegden het geplande tuinbezoek af. Drie jaar later ging tot mijn grote vreugde de tuin weer open. Er was meer gazon gekomen, een hobby van mijn man Henk, een aantal heggen was verdwenen, met als resultaat dat volgens bezoekers,de tuin rustiger en opener is geworden.

In die drie jaar ben ik nog wel doorgegaan met zaaien en stekken. Deze planten konden de nieuwe borders in, samen met de overgebleven struiken en rozen die ik in metselkuipen had bewaard. Nu is er weer een purper/rode border, een geel/blauwe border, een groentetuin, potager op kleuren een oranje/blauw bordertje voor de kas die samen met de achtertuin in pasteltinten en de niet verdwenen kruidentuin een fleurig geheel maken.

Ik geniet van de maand mei met de late tulpen in allerlei tinten, de akeleien, de muurbloemen, het vingerhoedskruid, de bronzen venkel de lupinen en de irissen en mijn lievelings plant de papaver orientalis in allerlei tinten. Ook de fruitbomen en heesters staan in bloei en als het een beetje meezit begint ook de roos blush noisette in de kruidentuin te bloeien. Alles is veelbelovend.

Maar het is ook een drukke maand: de eenjarigen moeten worden verspeend, ze kunnen pas half mei worden uitgezet op de plaats van de uitgebloeide bollen. De hagen worden gesnoeid -het zijn er nog steeds veel- en veel vaste planten , zoals phloxen en herfstasters, worden terug geknipt. Het onkruid op de klinkerpaadjes groeit hard, we bestrijden dat tegenwoordig milieu-vriendelijk.

Ook de gezaaide  en gedeelde planten worden opgepot voor het planten verkoophoekje. Tuinbezoekers vinden het leuk om plantjes uit de bezochte tuin mee te nemen.
De maand mei is ook de maand waarin mijn man en ik uitkijken naar de maand juni, de maand van de bloeiende rozen en de clematissen. Een maand waarin eigenlijk alles mooi is, zodat we vooral ‘s ochtends vroeg van onze tuin kunnen genieten

Tenslotte: ons adres is:

Barsbeek 23 8326 BM St.Jansklooster.

U kunt ook kijken op de website: www.tuinvangekerook.nl.

U bent van harte welkom, van 24 april t/m 30 sept. op afspraak.
entree € 5,00 incl. koffie en lekkernij

of op de opendagen van 10.00 – 17.00 uur
zaterdag 24 juni “tuinen kijken rond de Wieden ” samen met De Lindehof, ´t kaampien en De Vriendenhof. (entree € 3,00)
zondag 11 juni , 16 juli en 3 september
“Tuinen kijken in de Kop van Overijssel “samen met de Vriendenhof, Hof aan de reune en Maartjestuin. (entree € 2,50 )

Bel of mail gerust voor vragen of een afspraak

Behalve onze tuin zijn er een aantal tuinen in de omgeving die de moeite van een bezoek waard zijn. In de Gids van 2017: 52, 53, 60, 71, 94, 97 en 100.