Tuin van de maand mei: St Hubertushof in Leusden-Zuid (Utr)

Sinds 22 jaar wonen wij op deze prachtige plek. Een voorrecht om hier te mogen wonen. Het is allemaal begonnen met het werk van mijn man. Beide, van oorsprong Brabanders, verhuisd naar het midden van Nederland. Gestart in Amersfoort, hebben daar met veel plezier 9 jaar gewoond in een huis met 300m2 grond. Het begon te kriebelen, de tuin was te klein. Ik, van oorsprong boerendochter, wilde graag wat meer ruimte om me heen. We zochten een oud sfeervol huis met wat achterstallig onderhoud in combinatie met een wat grotere tuin. Bij toeval zijn we op deze plek terecht gekomen. Een oud idyllisch huis met een tuin van 5000m2. Dromen komen soms uit!

De tuin was verwaarloosd, maar daar konden wij doorheen kijken. Bij de eerste bezichtiging keken elkaar aan en zeiden synchroon.… Sissinghurst. In 10 jaar tijd hebben wij ons huis opgeknapt en tegelijkertijd in gedeeltes de tuin ontwikkeld. Mijn man heeft de grote lijnen getekend. De detailinrichting van de borders van mijn hand. We zijn uitgegaan van de belangrijkste bestaande structuurelementen en hebben daaraan verschillende zichtlijnen toegevoegd, rekening houdend met het omliggende bosgebied. Dat heeft uiteindelijk geresulteerd in tuinkamers met toch een landelijk uitzicht op de omgeving.

Zichtlijn vanuit de woonkamer, strakke taxushagen lopen door in het gazon. Daartussen borders met veel kleur in de zomer. De “buitenkant” van de tuin is omgeven door beukenhagen, de “binnenkant “ wordt bepaald door taxushagen, zomer en winter geeft dit een mooi silhouet en kleur. Het straalt rust uit.

Een bestaande natuurlijke sloot geeft veel mogelijkheden voor vochtliefhebbende planten. We noemen het pad dat met de sloot meeloopt ons voorjaarslaantje, veel kleur in het vroege voorjaar door primula veris, dotterbloemen, narcissen en leucojum, helleborus. Roodbladige astilbes doen mee met de kleurenpracht. Ik word hier heel vrolijk van als ik in het vroege voorjaar druk in onze tuin bezig ben. Twee zichtlijnen vanuit het pad langs de sloot.                                             In het voorjaar geven bollen de tuin extra kleur. De bollenmanie heeft ook vat op mij gekregen. Het is ieder jaar weer genieten als alle vrolijke kleuren op komen, soms met verrassende effecten. Ik ben geen mens om van tevoren een plan te maken waar de bollen moeten komen. Ik ben een praktijkmens. Ik bekijk de toestand ter plekke en voer direct uit. Ik merk, in de loop der jaren dat dit een heel natuurlijk effect geeft, hetgeen waarvan ik houd. Het voegt zich ook mooi bij het omliggende landschap.

We hebben een aantal jaren geleden grond bij kunnen kopen om nog een droom uit te laten komen. Een vroeger bestaande schapenwei is in ere herstelt en daar lopen onze lieve, eigenzinnige mini-ezels. Een stuk historie van het huis, vroeger was een gedeelte van onze woonkamer ezelstal. Wat is er mooier dan dat.

Wij genieten iedere dag van deze prachtige plek. Genietend van alle moois om ons heen, samen met mijn man, de honden en de ezels. Het is iedere dag vakantie!

Om andere mee te kunnen laten genieten deel ik graag mijn passie. Sinds vorig jaar is onze tuin open voor groepen op afspraak vanaf april tot oktober. Verder nemen we deel aan de open bollenroute Midden Nederland eind april en de open tuinendag op 18 augustus, gratis voor NTS-leden.

Anja van Heeswijk

Buurtweg 4

3832RP Leusden

wijk.tuinhubertushof@gmail.com

Geopend op afspraak van half april t/m half oktober voor groepen van minimaal 10 personen.

Entree: € 6,- incl. koffie/thee/lekkernij en rondleiding