Tuin van de maand mei: Landgoed De Hertgang, Halsteren (NB)

De Open Tuinencommissie selecteert iedere maand één van onze Open Tuinen. Deze krijgt als “Tuin van de maand” op onze website extra aandacht. Het zijn tuinen die in de betreffende maand veel moois te bieden hebben.

Tuin van de Maand mei is Landgoed De Hertgang

tuin nummer 274 in de Open Tuinen Gids 2016

Hertgang 1De Hertgang in Halsteren.

De tuinen en het arboretum van Landgoed De Hertgang (6 ha) liggen op de glooiende hellingen van de Brabantse Wal bij Bergen op Zoom.

Hertgang 3Sedumlaantje in de Lage Tuin

Tuinarchitect van Koolwijk ontwierp in 1958 een Engelse landschapstuin met gazons, borders, vijvers, een ommuurde tuin en een bosgedeelte met een interessante collectie bomen en struiken. Sindsdien zijn nieuwe tuinen aangelegd en is de collectie uitgegroeid tot een arboretum met ruim 600 soorten bomen en struiken.

Hertgang 2Rhododendrons in vele kleuren

Na de vroege voorjaarsbloei van o.a camellia’s en magnolia’s kleurt in mei de tuin met alle tinten groen van het uitlopende blad en staan de rhododendrons in hun vele kleuren te pronken. Cornus (kornoeljes), halesia
(sneeuwklokjesboom), styrax (japanse storaxboom), stewartia, davidia (zakdoekjesboom), poncirus (wilde citroen) en nog veel meer soorten voegen daar hun eigen eigen bloemvormen en-kleuren aan toe. De actinidia kolomikta (siberische kiwi) siert de muren en de boomrozen kondigen de zomer aan.

Hertgang 5Gorte gazon met eilandborders

Voor bezoekers is een wandelroute uitgezet. Ook zijn er regelmatig rondleidingen met deskundige uitleg. In het bezoekerscentrum is een doorlopende diapresentatie over de vier jaargetijden op de Hertgang.

Hertgang 4Rhododendroncollectie

Dit voorjaar is het landgoed open voor bezoekers op

Mei: 1, 5, 6, 8, 13, 15, 16, 20, 22, 27, 29

Juni: 3, 5, 10, 17, 24, 26