Tuin van de maand maart: Tuinfleur in Oostwold, GR

Elke maand kiest de Open Tuinencommissie een donateurstuin die in deze maand bijzonder is. Voor de maand maart hebben we “Tuinfleur” van Rika en Pieter van Delden gekozen.

Tuinfleur

Rika vertelt over haar tuin het volgende:
Onze tuin “Tuinfleur” is een bezoektuin in Oost-Groningen. Het is een lange smalle tuin -15 meter breed en 400 meter lang- verdeeld in door beukenhagen omgeven tuinkamers die elk een eigen sfeer en beplanting hebben. Het oppervlak is 6000 m2..

Eigenlijk tuinier ik al mijn hele leven lang op deze plek. Mijn vader nam van de markt zaadjes voor mijn eigen tuintje mee. Zaaien doe ik niet meer, te veel werk, maar het voelt heel bijzonder om nog steeds op datzelfde stukje grond van mijn ouders en grootouders te tuinieren.

27 jaar geleden toen onze kinderen het huis waren, sloeg het tuinvirus echt toe. Het begon allemaal met een Clematis die zo prachtig was en zo lang bloeide, dat ik er snel een paar bij wilde hebben. Inmiddels zijn er 60 verschillende soorten. Daarna kwamen de Hosta’s en bijzondere schaduwplanten.

Inmiddels had Groei & Bloei onze tuin ontdekt. Ook de Stichting Het Tuinpad op vond onze tuin de moeite waard . Dit leidde weer tot opname in De gids van de Nederlandse Tuinenstichting. En zo zijn we al 25 jaar vanaf eind februari tot begin oktober elke zondag open.

Wij vinden dat een tuin het hele jaar een bezoek waard moet zijn. Daarom beginnen we in februari met de sneeuwklokjes. Door de vele sneeuwklokjesbeurzen o.a. bij de Boschhoeve in Wolfheze, vind ik bijzondere soorten. Inmiddels ben ik een echte galanthofiel en verzamel alles waar maar een sneeuwklokje op staat.

Tijdens de sneeuwklokjesdagen wordt onze serre een klein museum vol met galanthofilia: serviezen, servetten, briefkaarten, lepeltjes enzovoort, enzovoort. Ik heb zelfs een sneeuwklokjesjurk. In de tuin bloeit dan mijn sneeuwklokjesverzameling van 200 verschillende soorten, een feestje!

Na de sneeuwklokken is het tijd voor de krokussen en tulpen. Elk jaar planten we er duizenden bij. Ook de Leucojum doet het goed in onze zure zand/veen grond. 2018 Wordt voor ons het jaar van de Allium. We hebben er 12000 geplant. Bloembollen zijn geweldig, je kunt er ieder jaar andere combinaties mee maken.

Ook zijn we gepassioneerde verzamelaars van schaduwplanten. In onze “rariteitentuin” staan Veratrums, Podophyllums, Paris en Arisaema’s. Sinds een paar jaar zijn we begonnen met het verzamelen van varens. Ze staan prachtig onder bomen en heesters en de meeste zijn ook nog wintergroen. Het leuke van verzamelen is dat je heel blij bent als je eindelijk je lang gezochte plant vindt en deze dan ook nog een mooi plekje in de tuin kan geven. Daar komt nog bij dat we allebei gek van tuinieren zijn. Het is bijzonder om samen deze passie te delen.

Misschien was ons leven zonder tuin anders gelopen, maar door de jaren heen zijn we blij met onze tuin en alle tuinliefhebbers die “Tuinfleur” hebben bezocht.

Rika en Pieter van Delden

Nieuweweg 34

9682 RM Oostwold, gem. Oldambt

Informatie:  www.tuinfleur.nl.

Iedere zondag vanaf 25 februari tot zondag 7 oktober 2018 geopend van 11.00 tot 17.00 uur. Andere dagen op afspraak.

Entree €3.00, groepen €4.00 met rondleiding.

Koffie en thee verkrijgbaar. Lunchen op afspraak mogelijk.