Tuin van de maand Maart: De Warande

De Open Tuinencommissie selecteert iedere maand één van onze Open Tuinen. Deze krijgt als “Tuin van de maand” op onze website extra aandacht. Het zijn tuinen die in de betreffende maand veel moois te bieden hebben.

Tuin van de Maand Maart is De Warande

van Trudi Woerdeman en Willem Overmars, tuin nummer 133 in de nieuwe Gids

Op een oude rivierduin in de bossen van het landgoed Keppel ligt onze bostuin met stinzenplanten en kwekerij. In het voorjaar, van februari tot en met mei, bloeien er de stinzenplanten.

Het voorjaar begint met soorten sneeuwklokjes, waaronder een paar bijzondere cultivars die wij uit geselecteerd hebben.

Dan, vanaf eind maart bloeien er tal van andere soorten, vaak massaal in kleurige tapijten, onder oude eiken, beuken en acacia’s. Ook groeien er interessante bosplanten afkomstig van verschillende plekken van de wereld op de Warande.

Langs slingerende wandelpaadjes – die op zijn negentiende eeuws zijn aangelegd – kunt u genieten van al dat moois. In deze mooie voorjaarstijd hebben wij onze bostuin een aantal dagen voor u geopend.

plattegrond

Wat bloeit er bij ons in maart en april? Een greep uit ons assortiment

In maart gaan de donkerblauwe oosterse sterhyacintjes (Scilla siberica) massaal open. Ze bloeien wekenlang.  De sneeuwklokjes zijn dan uitgebloeid. Alleen het groengrijze loof staat nog decoratief tussen al dat blauws. Vanaf half maart bloeien er velden met witte bosanemonen. Iets later volgen andere soorten: de dubbele bosanemonen (Anemone nemorosa ‘Vestal’).

Eind maart volgen de roze wolken van de vingerhelmbloem (voorheen voorjaarshelmbloem,  populair ‘Vogeltje op de kruk’ genoemd) (Corydalis solida) en de holwortel (Corydalis cava)

3Sterhyacint met Bosanemoon en Vingerhelmbloem

3bHolwortel bij de toegangspoort

Vanaf april gaan de gele anemonen (Anemone ranunculoides) massaal open. Een zee van gele anemonen straalt wekenlang onder de oude beuken en eiken van het bos. De gele en witte anemonen bloeien ook nog een tijd lang tussen het donkerblauw van de oosterse sterhyacintjes.

foto 4 Gele Bosanemoon

Ook de weidegeelster (Gagea pratensis) straalt met zijn gele sterren. Zo wordt het donkerblauwe tapijt van de oosterse sterhyacint bespikkeld met het geel en wit van geelsterren en bosanemonen.

5 Geelster

Vanaf half april gaan de iets hoger op de stengel staande stinzenbloemen open.

De donkerlila kievietsbloem (Fritillaria meleagris), het witte knikkende vogelmelk (Ornithogalum nutans) en de geel bloeiende hondstand (Erythronium dens canis ‘Pagoda’).

Ze staan mooi in het hoger wordende gras van de boswei.

6Kievitsbloem met Hondstand

Ook de prachtig lila gekleurde Anemone nemorosa ‘Robinsoniana’ gaan open als de lentezon wat warmer wordt.

Deze lila bloemtapijtjes staan prachtig bij de blauw bloeiende vaste vergeetmijnietjes in het bos.

7Anemone nemorosa Robinsoniana

Zelf tuinieren met stinzenplanten?

Stinzenplanten horen thuis op (oude) buitenplaatsen, maar je hoeft geen landhuis of kasteel te bezitten om te gaan tuinieren met dit bijzondere assortiment voorjaarsbloeiers.

Ook op kleine schaal kan er genoten worden van deze vrolijke bloeiers!

Aan de slag?

Natuurlijk kun je op onze website www.sterkebollen.nl onze adviezen lezen, maar nog leuker is het als je een bezoek aan onze bostuin brengt.

De koffie staat klaar op de open tuindagen tussen 11 en 17 uur

met om 14 uur een rondleiding of lezing over de toepassing van stinzenplanten.

Kom in ieder geval tweemaal langs:

• laat je in het voorjaar door onze bloeiende bostuin inspireren,
  • en kom in de herfst terug om de stinzen- en verwilderingsbollen aan te schaffen zodat ze ook in eigen tuin geplant kunnen worden.

Trudi Woerdeman en Willem overmars

Data opentuindagen voorjaar 2016 (11-17 uur)

Bloeiende stinzenplanten

28 maart (2e paasdag)
9/10 april (za/zo)
16/17 april (za/zo)

Wilde tulpen en late stinzenplanten

24 april (zo)
1 mei (zo)

Bloeiende Camassia’s en bosplanten

16 mei (2e pinksterdag)

Sterke Bollen Dagen 2016

(met verkoop van stinzen- en verwilderingsbollen, gratis entrée):
17/18 sept (za/zo)
22/23 okt (za/zo)

Entree

4 Euro, incl koffie/thee
Groepen ook buiten deze data op afspraak

abonnement

Vaker komen om de metamorfose van onze stinzentuin mee te maken? Welkom! We bieden een abonnement aan voor €6,-. Met een abonnement heeft u onbeperkt toegang (incl. koffie) op onze opentuindagen in 2016. U kunt een abonnement aanschaffen via onze webshop.

Tuinieren metTUINIEREN MET STINZENPLANTEN

Trudi Overmars schreef dit boek voor wie meer wil weten van deze vorm van kleinschalig én ecologisch tuinieren.
Het bevat o.a. een lijst met bruikbare planten voor de eigen tuin en hoe ze te verzorgen

www.sterkebollen.nl/tuinieren-met-stinzenplanten.html

De Warande

Jan de Jagerlaan 2