Tuin van de maand juni: de Heerlijkheid Ruinerwold (DR)

tuin nummer 63 in de Open Tuinen Gids 2016

Iedere maand kiest de Open Tuinencommissie een tuin die in die maand veel moois te bieden heeft.
Voor juni is dat de Heerlijkheid Ruinerwold.
De smaakvolle tuin ligt rond  een oude boerderij met bekroonde B&B.

Eigenaresse en ontwerpster Karin Cruijs zegt over haar tuin:

Juni is in onze tuin één van de mooiste maanden in het jaar. Deze maand vormt als het ware de opmaat voor het bloei-spektakel in juli en augustus. In juni beginnen de borders steeds voller te geraken en iedere dag zie ik er wel weer nieuwe bloemen bij komen. De planten staan er fris en vol belofte bij. Vol met bloemen, maar ook met bloemknoppen die nog open moeten gaan. Is het niet deze maand, dan wel in de maanden die volgen. Zo bloeien er in juni al heel veel verschillende soorten Geranium, diverse Salvia’s, meerdere Irissen (zowel germanica’s als siberica’s), geurende rozen, wuivende Sanguisorba’s en siergrassen, de eerste zelfgezaaide eenjarigen, klaprozen (zowel vast als eenjarig), de eerste vroege Phloxen, Nepeta, Verbascum en nog veel meer!

heerlijkheid 1

Detail van de purperen vijverborder met Salvia nemorosa Caradonna, Geranium sanguineum var. Striatum, Geranium Patricia en Papaver somniferum

Eén van de toppers in juni (en misschien wel één van mijn persoonlijke favorieten) is de winterharde Penstemon digitalis Husker Red. Deze plant steelt in juni de show met haar prachtige zachtlila bloemen aan de bordeauxrode bloemstelen. Na de bloei volgen de zaaddoosjes, die dezelfde bordeauxrode kleur hebben als de stelen. Ze blijven de rest van het seizoen hun kleur geven aan de border, maar ze staan ook prachtig in boeketjes uit eigen tuin.

Heerlijkheid 2Penstemon digitalis Husker Red in bloei

Heerlijkheid 3Penstemon digitalis Husker Red: na de bloei met zaaddoosjes

Maar er zijn meer plantensoorten die in juni om de aandacht vragen. De klimroos Zepherine Drouhin bloeit volop met haar hardroze, gevulde bloemen. De bloemen geuren intens en op warme, zonnige dagen komt die geur je al van verre tegemoet. Ze staan (met opzet) langs de pilaren van het overdekte lange terras om optimaal van de geur te kunnen genieten.

Heerlijkheid 4Klimroos Rosa Zepherine Drouhin met haar intens roze gevulde en geurende bloemen bij het overdekte terras

Juni is ook te tijd van de irissen. Ik ben gek op de imposante bloemen van de Iris germanica. Ook al bloeien ze misschien niet zo lang als andere planten, als ze bloeien zijn ze wel echt aanwezig. Ik heb heel veel verschillende soorten in de tuin staan, allemaal even mooi in mijn ogen. Maar er is er eentje die er echt uitspringt en dat is de bijna zwarte iris (Iris germanica Black Dragon) die in bloei altijd de show steelt met haar enorme dieppaarse, bijna zwarte bloemen. Het is een hele sterke soort die nooit teleurstelt en de bezoekers altijd verrast.

Heerlijkheid 5Iris germanica Black Dragon met haar dieppaarse, bijna zwarte bloemen (de kleur is altijd moeilijk op een foto vast te leggen)

Tuinbezoekers zijn in juni ook altijd dol op de eenjarige klaprozen Papaver somniferum die in sommige delen van de tuin hun gang mogen gaan. Ze hebben een prachtige paarse kleur en geven de borders een informeel en natuurlijk karakter. Blijkbaar vinden hommels deze bloemen ook heel aantrekkelijk, want ze worden er druk door bezocht. Het is altijd een leuk gezicht om die blije hommels te zien die, bedekt met stuifmeel, in het hart van de bloemen druk in de weer zijn.

Heerlijkheid 6De paarse éénjarige klaprozen Papaver somniferum als natuurlijk element in de borders

De tuin is natuurlijk niet altijd zo geweest. Toen mijn man en ik hier 12 jaar geleden vanuit de randstad kwamen wonen (op zoek naar rust en ruimte), troffen we een tuin aan die was overwoekerd met zevenblad en klokwinde. Ik wist dat we het rigoureus moesten aanpakken om van dit lastige onkruid af te komen. We lieten een grote graafmachine komen die de hele tuin diep heeft omgezet. Alleen de windsingel en enkele volwassen bomen bleven staan. Voor de rest was het één grote zwarte vlakte, waar al snel het onkruid toch weer op kwam. We hebben de tuin een jaar braak laten liggen om het onkruid er steeds makkelijk uit te kunnen spitten. Het voorjaar erop bleken wij de strijd te hebben gewonnen en kon ik de borders (eindelijk!) gaan inplanten.

Ik had (als voormalig tuinontwerpster) het tuinontwerp al in mijn hoofd na de eerste bezichtiging van het huis. Het moest een tuin worden met een midden-zichtas over een lange vijver, die uitzicht bood over het uitgestrekte Drentse boerenland. Verder moesten er afzonderlijke tuingedeeltes komen waarin ik met verschillende(kleuren)thema’s kon experimenteren. Uiteindelijk heeft dit geresulteerd in een achtertuin met 6 in elkaar overlopende tuingedeeltes.

Heerlijkheid 7De midden-zichtas over de lange vijver en de daarachter gelegen prairietuin met uitzicht op het Drentse boerenland

Direct achter de boerderij ligt de lange vijver die wordt geflankeerd door borders met bloemen in allerlei paarse en roze tinten, met hier en daar wat toefjes wit. In deze borders speelt het ritme van de beplanting een belangrijke rol. Doordat de borders in het verlengde van de kijkrichting liggen, zie je niet de afzonderlijke planten bloeien, maar juist alles door elkaar als één groot boeket. De beplanting is hoog opgaand en weelderig.

Heerlijkheid 8Detail van de borders langs de vijver, waarin goed te zien is wat het effect is van een border die is aangelegd in het verlengde van de kijkrichting. De hoge paarse aren zijn van de Virginische ereprijs Veronicastrum virginicum Fascination. Deze verticale bloeiwijze wordt versterkt door de rozerode aartjes van de duizendknoop Persicaria amplexicaule.

Achter de vijver bevindt zich de prairietuin. Hier combineer ik niet-woekerende siergrassen met vaste planten en éénjarigen in hardroze en roodpaarse kleuren. Ook in dit tuingedeelte maak ik veel gebruik van herhaling van plantensoorten. De ongedwongen, natuurlijke uitstraling van de siergrassen wordt versterkt doordat veel (éénjarige) planten zich hier mogen uitzaaien. Voorbeelden zijn Vlasleeuwebek Linaria purpurea, Virginische lobelia Lobelia siphilitica, diverse Amaranthus soorten en de felroze pekbloem Silene armeria Electra.

Heerlijkheid 9Detail van de prairietuin, met op de voorgrond de paarse trommelstokjes Allium sphaerocephalon, zonnehoed Echinacea, kattenkruid Nepeta faassenii Walkers Low. De goudgele pluimen op de achtergrond zijn van het vroeg bloeiende siergras Stipa gigantea.

Aan de rechterzijde van de tuin is eerst een vrolijke éénjarigen tuin en bevinden zich twee kassen waarin ik zaai en stek. Daarachter ligt de zonnige hot-bordertuin met bloemen in rood-oranje en geel. Dit tuingedeelte vind ik het meest uitbundig als in juli-augustus de helenium, solidago en crocosmia bloeien.

Heerlijkheid 10Detail van de hotbordertuin met diverse soorten Helenium, Solidago en Crocosmia

Aan de linkerkant van de tuin is meer schaduw. Hier heb ik eerst een tuin gemaakt met bloemkleuren in wit, roze en rood. Ook roodbladige planten staan hier om het kleurenpallet te verdiepen.
Daarachter is de bostuin in creme, zachtgeel en blauw. Hier staan ook veel verschillende bladplanten, zoals Rheum palmatum, diverse Rodgersia’s, siergrasjes en varens.

Heerlijkheid 11Detail van de schaduwtuin in wit-roze en rood. Vooraan staat de heerlijk geurende witte damastbloem Hesperis matronalis Album. Op de achtergrond groeit een roodbladige vlier Sambucus nigra Thundercloud.

Het is nu 10 jaar geleden dat ik de eerste planten in de grond zette. In die tijd is er veel gegroeid en veranderd. De tuin begint steeds mooier en volwassener te worden. Daar genieten ik enorm van. Ook tuingroepen uit binnen- en buitenland weten onze tuin te vinden. Vaak krijg ik te horen dat mijn tuin zo’n rustige uitstraling heeft. Het verbaast mij enerzijds, want er staan toch zoveel gewone, maar ook bijzondere planten, in allerlei kleurcombinaties te bloeien. Maar anderzijds denk ik dat men blijkbaar aanvoelt dat er veel ritme en herhaling in de borders zit, waardoor het, tezamen met het tuinontwerp en kleurgebruik, aanvoelt als één groot samenhangend geheel.

Naast tuinbezoekers ontvangen mijn man en ik ook gasten in onze Bed & Breakfast De Heerlijkheid Ruinerwold die we na een grondige renovatie in het achterhuis (de voormalige stal) van de boerderij hebben gerealiseerd. Het is altijd weer leuk om te zien hoe verrast deze mensen zijn als ze de tuin achter de boerderij zien en hoe ze ervan genieten tijdens hun verblijf bij ons. Doordat onze gasten onze Bed & Breakfast zeer hoog waarderen, behoren we al een aantal jaar op rij tot de top 25 van beste Bed & Breakfast van Nederland. Meer informatie over onze Bed & Breakfast vindt u op www.deheerlijkheidruinerwold.nl

Een aantal jaren geleden hebben we een ooievaarspaal in de tuin gezet, met de hoop op bewoning. Het jaar erop werd het nest bewoond en sindsdien hebben we nog ieder jaar een paartje met jongen op het nest gehad. Het is een fantastisch gevoel om deze bijzondere vogels, die toch bijna waren uitgestorven in Nederland, van zo dichtbij in je eigen achtertuin te kunnen bewonderen. In juni zijn de jongen altijd bijna vliegvlug en zijn ze druk bezig met het trainen van de vleugelspieren. Een spectaculair gezicht. De ooievaars zijn voor mij de kers op de taart!

Heerlijkheid 12Ooievaarspaartje op het paalnest in onze tuin

Onze tuin is in de periode 15 mei – 15 september op afspraak te bezoeken. Zonder afspraak hebben we de laatste zondagen in juni (26 juni), juli (31 juli) en augustus (28 augustus) de tuin open tussen 10-17 uur.

De entree bedraagt € 4,50 p.p. Dit is inclusief een kopje koffie of thee.

Voor donateurs van de Nederlandse tuinenstichting is er een aparte open dag

op zondag 11 september tussen 10-17 uur.

Zie voor meer informatie ook www.katuintje.nl

De contactgegevens zijn:
Karin Cruijs