Tuin van de maand juni 2021: Arboretum Oudenbosch

Arboretum Oudenbosch is een groene parel in het historische hart van Oudenbosch. Deze historische botanische tuin is ontstaan uit twee oude kloostertuinen. Onder andere de Paterstuin herinnert aan deze religieuze herkomst. Het ontwerp van de huidige tuin stamt uit 1987.

Deze prachtige tuin bezit een indrukwekkende collectie bomen en planten, met in totaal ruim 2.500 verschillende soorten. Er zijn bijvoorbeeld zo’n 60 soorten paardenkastanjes, maar ook een kleine collectie sneeuwbes en specerijstruiken. Een bezoekje aan het Arboretum Oudenbosch kunnen we van harte aanbevelen. Veel leesplezier met deze impressie van Olga de Kort (regio-adviseur Groen Erfgoed voor Midden-Brabant).

Groen erfgoed in Oudenbosch

Eerlijk is eerlijk: het merendeel van de toeristen die het Brabantse Oudenbosch aandoet, komt niet voor het plaatselijke Arboretum, maar voor de Basiliek van de Heiligen Agatha en Barbara, of kortweg de Basiliek. Met deze kerk kreeg Nederland in 1867-80 zijn eigen stukje Rome erbij, aangezien de architecten Cuypers en Van Swaay de Sint-Pietersbasiliek en Sint-Jan van Lateranen als voorbeeld namen. Reden te over, vooral in onze zo goed als reisloze tijd, om naar Oudenbosch te komen en een kleine versie van Sint-Pieters koepel en een kopie van de Pietà van Michelangelo met eigen ogen te bewonderen.

Dat er tegenover deze imposante kerk ook de ingang van het Arboretum ligt, weet helaas niet iedereen. Wie het wel weet te vinden, krijgt er geen spijt van. Ruim opgezet, zonovergoten en schaduwrijk, met brede lanen en beschutte smalle padjes, nodigt deze voormalige kloostertuin uit tot een ongehaaste wandeling tussen de oude bomen of een rustig moment op een bankje bij de vijver. Reusachtige kerkkoepels, standbeelden en kolommen blijven even voor wat ze zijn achter de poort, hier is alles teruggebracht tot veel menselijker en aardse proporties.

De namen van de tuindelen herinneren nog steeds aan de vroegere kloostertuin van de broeders van Saint Louis. In de Paterstuin staan de oudste bomen, waaronder de monumentale Platanus occidentalis uit ca.1870 en de Fagus sylvatica pendula/treurbeuk uit de tweede helft van de negentiende eeuw. De Broedertuin verbergt de grot, en de meest romantisch ogende (en naar verluid zeer visrijke) vijver werd in de kloostertijd als schaatsbaan gebruikt. Ook de begraafplaats van de broeders ligt binnen de grenzen van het Arboretum. Dit alles maakt deze plek in Oudenbosch tot een bijzondere ontmoetingsplaats van religieus en groen erfgoed.

Toch heeft de tijd hier niet stil gestaan. Met de oprichting van de Stichting Arboretum Oudenbosch in 1987 kreeg de oude kloostertuin de kans om te groeien en zich verder te ontwikkelen. Er kwam een Succulentenkas bij met een groot aantal cactussen en agaven, vervolgens de uitbreiding van het Pinetum en een nieuwe onderverdeling in Europese, Aziatische en Amerikaanse delen. Ook bezit het Arboretum tegenwoordig de collecties van de Viburnum (sneeuwbal) en de Calycanthaceae (specerijstruikfamilie). Zijn collectie van Aesculus (paardenkastanje) is met ruim 60 soorten de grootste in de Benelux.

In de loop der jaren veranderde de stille plek van gebed en bezinning in een levende tuin waar plaats is voor meer dan 2.500 inheemse en exotische bomen en struiken, bloemen, nestkastjes en een insectenhotel. Ruim 85 vrijwilligers zorgen voor het dagelijkse reilen en zeilen van het Arboretum. Naast het tuinonderhoud wordt er veel werk achter de schermen verricht, zoals het ontwikkelen van de database met de planten- en bomencollecties. Ieder jaar wordt een thematische rondwandeling opgezet met een bijbehorend boekje waarin diverse bomen en planten worden uitgelicht. In 2020 en 2021 is het jaarthema ‘Religieus erfgoed’, wat bijzonder goed aansluit bij de geschiedenis van de tuin.

Het afgelopen jaar bracht de nodige correcties in de evenementenkalender en de openingstijden van het Arboretum. Het is nog steeds de vraag of de geplande exposities, muziekuitvoeringen in de grot, traditionele plantenbeurzen of de Dag van de stilte door kunnen gaan. Maar ook achter de gesloten poorten gaat het tuinleven op het ca. 4 ha groot Arboretum gewoon door. Winterstop of lockdown, de bomen blijven groeien en de tuin moet onderhouden worden. Zoals Johan van Oosterhout, voorzitter van de stichting Arboretum Oudenbosch, in ons gesprek net voor de wintersluiting treffend samenvatte: “het Arboretum zelf heeft geen last van COVID, alleen van het weer en klimaatverandering”. Het groen erfgoed van Oudenbosch is boven alles een levend groen, dat in alle seizoenen en omstandigheden bijzonder blijft en is altijd aantrekkelijk voor bezoekers.

Arboretum Oudenbosch

Arboretum Oudenbosch is sinds 19 mei weer te bezoeken.
Openingstijden: dinsdag t/m zaterdag 13.30 uur, zon- en feestdagen 12.00-17.00 uur.

Bezoekadres:
Achter ’t Postkantoor 1