Tuin van de maand juli: tuin van de Witte Wolk

Wij, Jagran en Nirad, wonen sinds ons huwelijk in oktober 1995 in een voormalig hotelletje, omsloten door een tuin van ongeveer 4000 m² midden in het Groninger land met haar rijke koren- en koolzaadvelden.

koolzaadveld vanuit ons huis gezien

Jagran is afkomstig uit Amsterdam 4-hoog en Nirad uit Rotterdam 3-hoog. Wij hebben helemaal niets mee gekregen op gebied van tuincultuur en plantenverzorging. Deze plek was dan ook een mooie uitnodiging om hier ons aards paradijsje te verwezenlijken. Met doorzettingsvermogen (op deze harde zeeklei), veel lezen over tuinen en tuinieren en tuinen bezoeken, creatief gebruik van oude materialen en veel krijgertjes, een goede samenwerking, met af en toe deskundige en praktische hulp van buiten, en natuurlijk onze liefde voor de natuur en voor elkaar is het ons gelukt! Wij genieten nu, anno 2018, van een prachtig huis met een prachtige tuin en willen u allen laten meegenieten.

Onze Tuin van de Witte Wolk is een geopend van 1 januari tot en met 31 december. U bent altijd van harte welkom. Ieder jaar komen honderden tuinliefhebbers op bezoek en geven we een uitgebreide rondleiding. Ook wij zelf genieten van deze bezoeken en het brengt ons, naast het uitwisselen van tuinkennis en -kunde, ook lieve en waardevolle contacten. Als je onze tuin wilt bezoeken en kom je van ver, dan kan je in onze B&B overnachten. Op onze website vind je hierover meer informatie. www.dewittewolk.nl

Onze tuin is heel gevarieerd in aanleg, terwijl zij ook rust en levendigheid uitstraalt. Bezoekers en ook wijzelf ervaren haar als een belevingstuin.

Vele paden en paadjes doen je bijna verdwalen in een bostuin

om je vervolgens te leiden door een park met bijzondere plekjes en doorkijkjes

èn met een ‘vrouwencirkel’ waar wel honderd verschillende planten met vrouwennamen groeien, omringd door planten met mannennamen, die je doen glimlachen.

de vrouwencirkel

Wat verderop gaat een pad naar beneden langs een diepe sloot, en

dan weer naar omhoog. Hier kijken we neer op een mooie ommuurde vijverpartij.

We wandelen langs schuttingtaal die je mee laat neuriën op haar muziek,

langs de vele zitjes,

Zithoekje met het beeldje ‘Be Still and Know’

langs omkijkjes en doorkijkjes naar het grote stille gazon met haar labyrint en fontein

een meditatieve weg naar binnen of een wandelgang met een panoramisch beeld van onze tuin

en langs beelden en objecten door Nirad gemaakt en die de Tuin van de Witte Wolk zo’n persoonlijk en speels karakter geven. (Nirad betekent Witte Wolk, de naam die zij 40 jaar geleden van Osho / Bhagwan gekregen heeft.)

Gevallen engel

Mijn monument

Vandaag, zondag 1 juli

Het is stil en heel warm in de tuin. Er zijn geen bezoekers. Wel is het heel levendig. Tientallen koolwitjes vlinderen over het grasveld. Libellen en waterjuffers vliegen af en aan naar de vijver, die voorzichtig enkele goudwindes voorbij laat schuiven. Een kikker plonst, terwijl het gonst in de geurende linde boven ons hoofd. Het is alsof we aan zee bij de branding liggen, zo intens en luid is het gezoem.

Het is hier stil en sprankelend levend

Onze tuin is een boeiende tuin, waarin je óók kan uitrusten, bijkomen, genieten, lezen, schrijven, mediteren, niets doen en, als je wilt, mee-tuinieren.

Met de groet van deze monnik nemen we afscheid van je en je bezoek aan onze tuin. We zeggen je graag tot ziens,

Jagran en Nirad

Shaolin-monnik

de Tuin van de Witte Wolk

Hamrikkerweg 132

9943 PD Nieuw Scheemda

0598 – 446 406

nirad@dewittewolk.nl

www.dewittewolk.nl

Wij zijn met onze tuin aangesloten bij de Nederlandse Tuinenstichting, bij Groei & Bloei en bij Stichting Het Tuinpad Op.

De foto’s zijn gemaakt door Jannie Bos, Corné Sparidaens, Ina van Hamersveld, Ernst Braches en onszelf.