Tuin van de maand
5 juli 2021

Tuin van de maand juli 2021: De Tuinen van Eeninge, Eenigenburg (NH)

Van een levenloze tuin naar een toevluchtsoord voor flora en fauna. Van een weiland vol Engels raaigras naar meer diversiteit. Volop eten voor mens en dier.
Hoe je dat doet lees je in onze Tuin van de Maand juli 2021, De Tuinen van Eeninge, OTG 2021, tuinnummer 234. En het mooie is, als je de tips consequent opvolgt, zie je ook snel resultaat. Flora en fauna en eetbare planten, afgewisseld met mooie plantencombinaties; het is de moeite waard om te gaan kijken en ervan te leren!

Versterken van wat er is, werkt voor ons goed

Wij, René Verweij en Erwin Odendaal, presenteren jullie onze tuin. Die eer is ons te beurt gevallen. In januari 2015 trokken wij in de kleine stolp net binnen de West-Friese omringdijk. In het kleine dorpje Eenigenburg. Na bijna acht jaar in de Dordogne te hebben gewoond trok Nederland toch weer aan ons. In Frankrijk waren we verwend met rust en heel veel ruimte. Het is een weldaad als je de zeggenschap over de weilanden om je heen hebt. De boer die van ons pachtte, werkte met respect voor flora en fauna. Met veel wilde bloemen en een gegons van insecten als resultaat.

In dat opzicht was het even wennen. Het omringende landschap is mooi, met de oude slingerende dijk, nog wat terpen en oude boerderijen in het dorp en het lieflijke kerkje. Het gebied kenmerkt zich door akkerbouw en veeteelt. Hier en daar een enkele biologische boer of tuinder. Verder veel raaigras, bollen, aardappelen en kolen. Hoe klein ook onze bijdrage, we beogen een toevluchtsoord te zijn voor alle flora en fauna die hier nog een kans heeft. We hadden het geluk extra grond te kunnen kopen. Zo verdubbelde het perceel zich tot 6.000 m2. De oorspronkelijke tuin was traditioneel in opzet. Keurig onderhouden maar in onze beleving had het bodemleven het zwaar. Wat daarvan de oorzaak ook mocht zijn, wij gooiden het over een andere boeg.

De aanwezige windsingel breidden we uit met bosplantsoen en het weiland met raaigras maaiden we de eerste jaren af. Rondom plantten we wilgen en we maaiden er een pad doorheen. Om de diversiteit een zetje te geven introduceerden we daar vaste planten die in de siertuin afvallen of over zijn. Het is verbazend om te zien wat zich tussen het agressieve gras staande houdt. Margrieten zaaien zich zelfs uit. Hier en daar winnen planten het van het gras, zoals duizendblad, kleine weegbree, hondsdraf, boterbloem en, natuurlijk, de paardenbloem. Geen bijzondere soorten maar wel een verrijking. Natuurlijk komen ook bomen op, deze rooien we waar ze niet gewenst zijn. De moestuin zetten we voort maar dat was niet ons ding. Omdat we lazen over voedselbossen als alternatief voor de gangbare landbouw, besloten we tot een eigen voedselbos. Op onze eigen wijze. Fruitbomen en struiken werden geplant, evenals vaste gewassen. Ieder jaar spitten is daarbij niet nodig. En toch hebben we oogst en vele dankbare vogels en andere beestjes.

Rondom ons huis hebben we nog altijd de siertuin. Het boek ‘Prachtig gras’ van Piet Oudolf was voor René zijn eerste tuinboek en dat is goed te zien. Beïnvloed zijn we zeker ook door Henk Gerritsen. Natuurlijk denken we na over combinaties van planten, maar eigenlijk groeit de tuin op natuurlijke wijze. We zijn nooit de types geweest voor grote ingrepen. Versterken van wat er is, werkt voor ons goed. Daarbij hergebruiken wij ook de materialen die we aantreffen. Zo belasten we het milieu niet onnodig. Wel kiezen we voor planten die zichzelf redden. Komen ze droge periodes niet door, dan belanden ze op de composthoop.

Onze inspanningen worden beloond. Er fladdert, zoemt, kruipt en hupt van alles rond. Ook in de bodem floreert het leven. Elke bijdrage, hoe klein ook, heeft zin. Zorg goed voor je omgeving en de omgeving zorgt goed voor jou. Dringt dat besef breder door, dan zijn planten en beestjes niet alleen meer aangewezen op tuinen waar wij even de beheerder van mogen zijn.

Wij zijn voor donateurs geopend op zondag 18 juli van 11:00 tot 17:00 uur. Bij de toegang liggen folders klaar en daarmee kun je zo onze tuin betreden. Wie weet treffen onze paden zich daar ook. Op onze website www.eeninge.nl kun je al wat meer proeven. In de kop van Noord-Holland zijn die dag nog andere tuinen en ook kwekers te bezoeken. U kunt daarvoor terecht op www.topindekop.nl en www.degroeneroute.nl.

Op 18 september is het ook weer voor donateurs open dag. Dan is de tuin nog altijd mooi met de vele siergrassen. Dan zijn we open vanaf 14:00 uur tot zonsondergang.

De Tuinen van Eeninge
René Verweij en Ervin Odendaal
Selschardijk 6
1744 JA Eenigenburg, Sint Maarten