Tuin van de maand augustus: Tuin in Geesteren (Gld)

Iedere maand kiest de Open Tuinencommissie een tuin die in die maand veel moois te bieden heeft.

Voor augustus is dat de Tuin in Geesteren van Dietje Boeschoten-van Weerden, tuin nr 125 in de Open Tuinen Gids 2016

Geesteren 1

De tuin is 10 jaren geleden aangelegd en er is veel te zien. In augustus is het een feest van bloeiende planten en wuivende grassen. Dietje zegt zelf over haar tuin:

Verhuizen (2006) naar de Achterhoek bracht ons het geschenk een nieuwe tuin te mogen maken.

Het perceel weidegrond rondom huis en Mölle is 1,2 ha.

De Mölle (1899), de eerste stoomgraanmolen in de Achterhoek, hebben we weer als bedrijfsruimte gerestaureerd. Hij dient als garage en overwinteringplaats voor potplanten.

In het tuinseizoen hebben we hier m.b.v. vrienden een klein winkeltje.

Het huis moest helemaal opnieuw gebouwd worden.

Geesteren 2Ons perceel vormt een groene stap in de Ecologische Hoofd Structuur (EHS). Tweederde van het terrein is daarvoor ingericht. Singels en rillen, geheel naar de oorspronkelijke beplanting die het Achterhoekse landschap zo kenmerkend maken. De singels zijn zo aangepast dat er contact met huis en achterland is.

Een hazelaarslaan (circa 40 meter) voorkomt dat dieren de weg oprennen en in geval van nood direct kunnen schuilen.

Geesteren 3Een zichtlijn ( 110 meter) over het hele perceel verbindt het natuurlijke deel en het aangelegde tuingedeelte. Langs singels en rillen lopen wandelpaadjes en zijn bankjes om heerlijk te rusten en te genieten.

Geesteren 4Het gedeelte rondom het huis is ontworpen door Janine ten Horn. Twee grote halfronde borders “omarmen” het huis.

Een rechte baan die bestaat uit heesters en 4 grote Miscanthus vakken verbinden de borders met de rechte achtergevel van het huis.

Geesteren 5De zijtuin heeft 4 borders waarin planten staan die niet in het ontwerp passen, maar waar we wel veel van houden. Dit zijn voornamelijk grote bladplanten als Podophylum Herx., Astilboides Tab.., Darmera Pel.

Hier ook vinden “kadoplanten” een welkom onderkomen.

Geesteren 6Een verhoogde haag aan de wegkant vormt het “decor” voor 4 verhoogde borders rondom een grote middelcirkel. Door hoogteverschil te maken kijk je in de border en vloeien de kleuren van de beplanting mooi ineen.

Het geheel wordt afgesloten door twee brede bamboe hagen en een baan met Hydrangea Lime Green.Augustus

De beplanting van de hele tuin heeft als hoofdthema: gras.

De wei is de basis en is de oorspronkelijke wei zoals wij die aantroffen. In de borders zijn velle soorten grassen als “ketting” aangebracht.

In de lussen staan veelal inheemse vaste planten. Om accenten aan te brengen is gebruik gemaakt van eenjarigen als Eucomis Comosa Sparkling Burgundy, Zantedescia en Nicotinum soorten.

Geesteren 8Grassen zijn op verschillende manieren toegepast. Solitair, in kuipen en in groepen. Massieve planten, b.v. Kardoen gecombineerd met Stipa Gigantea verzwakt het overweldigende van de Kardoen. Deze plant krijgt daardoor elegantie en bewegelijkheid, het blijf luchtig, ze versterken elkaar.

Geesteren 9Veelal zijn grote groepen planten gebruikt om zo de eigenheid van de plant tot zijn recht te laten komen. In onze tuin is ruimte, plaats voor plant, dier en mens.

De plantkeuze was essentieel om de balans te krijgen tussen het deel van de Ecologische Hoofd structuur en de aangelegde tuin. Zo is eenheid ontstaan in onze landschappelijke tuin, passend in onze mooie Achterhoekse omgeving.

Onze tuin en ons kleine winkeltje is opengesteld t.b.v. WarChild, entree € 3,50.

U bent op onze Open Tuin Dagen (tuinnummer 125) van harte welkom.

Er is koffie en zelfgebakken kruidkoek.

Dit seizoen exposeert Desiree van Tergouw haar keramische objecten.

Vanuit de tuin hebben we een wandeling beschikbaar (circa 1,5 uur) door het mooie landschap van Geesteren.

Op YouTube (TC Tubantia: tuin fam. Boeschoten in Geesteren) kunt u nog meer van de beplanting zien.

Naam                  Dietje Boeschoten – van Weerden

Adres                  Esweg 25, 7274 AK Geesteren