Tuin van de maand augustus 2020: Mijn Ecotuin te Doorn

De nog jonge, ecologische tuin in het buitengebied van Doorn, van ontwerper Rutger de Jong en Meike van den Brink, is een bron van inspiratie voor de hedendaagse tuinier en tuinliefhebber. Natuurbeleving staat hier hoog in het vaandel. Een bloemenweide heeft vanwege de gemengde kleurenpracht, soortenrijkdom, insectenbeleving en vogelrijkdom een positief effect op mensen. De vreugde die een ‘natuurlijke tuin’ geeft, wordt versterkt als er een ontwerp aan ten grondslag ligt. In deze tuin kan worden geleefd. Er is ruimte voor hobby’s, spelen en ontdekken, dit alles in harmonie met de natuur.

De Open Tuinencommissie is blij deze tuin te kunnen toevoegen aan ons Open Tuinenbestand voor 2021. We presenteren de ecologische tuin van ontwerper Rutger de Jong graag als Tuin van de maand augustus, omdat deze een voorbeeld is van hoe een jong gezin een mooie, hedendaagse ecologische tuin tot stand heeft gebracht.

Lees hieronder het verhaal van Meike en Rutger.

Wilt u de tuin bezoeken? Maak dan een afspraak via de website: www.mijnecotuin.nl of  stuur een mail aan info@mijnecotuin.nl.

2020 is een jaar om niet te vergeten! Corona zorgde ervoor dat we blijer zijn met onze tuin dan ooit én dat we, bij gebrek aan reistijd en sociale bezigheden, tijd hadden om veel in de tuin te doen. De geboorte van onze zoon begin dit jaar maakte 2020 natuurlijk nog bijzonderder en zorgde ervoor dat thuisblijven helemaal niet zo erg was.

Sinds 2014 wonen we in het buitengebied van Doorn op de flank van de Utrechtse Heuvelrug en vervolgens hebben we elk jaar een deel aangepakt van onze tuin van ongeveer 1.500 m2. Van een klassieke rozentuin met veel formele elementen, hebben we onze tuin ontwikkeld naar een tuin met veel ronde vormen en inheemse planten. Van tevoren hadden we geen plan of ontwerp, maar onze wens was wel om een biodiverse tuin met plek voor zoveel mogelijk flora en fauna te maken. Onze interesse in natuur en onze studie Bos- en Natuurbeheer in Wageningen vormde hiervoor de basis.

Tijdens onze studie leerden we dat de biodiversiteit in Nederland sterk is afgenomen. Hoewel het onmogelijk is dit probleem als individu op te lossen, besloten we toch te proberen hieraan een kleine bijdrage te leveren. Tuinen zijn de uitgelezen plek om de biodiversiteit te vergroten. Wij leren met vallen en opstaan elke keer wat bij en proberen deze lessen voortdurend toe te passen in onze eigen tuin.

We begonnen in 2014 met het inplanten van bosplantsoen om een bosrand te creëren, plantten fruitbomen en maakten een strook waarin we één- en meerjarig zaaigoed zaaiden. De aanleg van de ecologische zwemvijver in 2016 zorgde voor een nieuw onmisbaar element: water. Nu stikt het in onze tuin van insecten, vogels, amfibieën en soms ook een reptiel. Hoewel we altijd ons best doen om de tuin zo goed mogelijk onkruidvrij te houden, is het soms een geruststelling dat deze voor de meeste dieren beter zo rommelig mogelijk kan zijn. Met name de strook met zaaigoed laten we na de inzaai met rust; daar kunnen alle beesten, van groot tot klein, rustig hun gang gaan. Nu we sinds 2019 we een muurkas achterin de tuin hebben, is er ook plek om planten op te kweken en is er een winterverblijf voor de minder winterharde planten.

We zien de tuin als één groot experiment en proberen elk jaar weer iets nieuws met nieuwe soorten en ander zaaigoed. Uiteindelijk heeft de tuin er zelfs voor gezorgd dat Rutger besloot zich te richten op ecologisch tuinontwerp; hij volgde hiervoor een aanvullende opleiding. Nu heeft hij een eigen bedrijf en onze tuin biedt altijd de kans om ideeën uit te proberen.

De kunst blijft om ook de tijd te nemen om van de tuin te genieten. Gelukkig hebben de lange warme zomeravonden in augustus daar wel voor gezorgd!

Vaste openstellingen van onze tuin gedurende het groeiseizoen zijn voor ons op dit moment niet haalbaar, maar we ontvangen bezoekers graag op afspraak.

Mijn Ecotuin
Meike van den Brink en Rutger de Jong