Tuin van de maand april: landgoed De Lievendael in Velp (NB)

Iedere maand kiest de Open Tuinencommissie een tuin die in die maand veel moois te bieden heeft.
Voor de maand maart is dat landgoed De Lievendael in Velp (NB), tuin nr 304 in de Nieuwe Open Tuinen Gids 2017

Landgoed De Lievendael van Peter en Gerdy Weijnen is een landgoed van 5 ha rond een ca 300 jaar oude boerderij.

Peter Weijnen zegt er het volgende over:

Toen wij de LIevendael destijds kochten begin jaren zeventig stond er een oude boerderij in vrij slechte staat op 4 ha weiland zonder boom of struik met slechts een eenvoudige moestuin. Al snel werd er aan 2 zijden een inlandse beplanting aangebracht als singels en de oprijlaan werd voorzien van lindebomen.

Voor het huis kwam een siertuin en ook werd er een flinke natuurvijver gegraven die later nog werd uitgebreid.
Pas na mijn pensioen kwam er voldoende tijd om de tuin verder uit te breiden en werd er nog een hectare bijgekocht langs de bosrand. Dat gaf de mogelijkheid tot een tweede toegang via de Schotsestraat waar u ook binnenkomt tijdens de open dag.

Met 5 ha behoort Lievendael inmiddels tot de N.S.W. landgoederen volgens de natuurschoonwet.
Voor de landschappelijke inpassing werden door ons zo’n  600 rododendrons geplant en 800m haag gepoot rondom de weilanden waarin Lakenvelder koeien en Schonerbeeker schapen grazen.

Bij de boerderij vindt u een cottagetuin, een groentetuin met in de zomer o.a veel dahlia”s,  ook een kruidentuin en een grote natuurvijver.

De bollenbeplanting waar het nu vooral om gaat werd 5 jaar geleden bedacht door Jacqueline van de Kloet, maar daarna weer jaarlijks uitgebreid tot zeker 20.000 stuks, die bloeien vanaf eind maart tot eind april.

Kippen houden is een andere hobby en op het terrein lopen pauwen en parelhoenders in vrijheid. De keramiek is van mijn vrouw Gerdy en in het achterhuis staan enkele antieke rijtuigen en hangen dierenportretten van onze dochter Nanouk. Tevens hebben wij een “Bed and Breakfast” in een bijgebouw.

Onze open dag is zondag 9 april van 11 tot 17 uur.
Groepen op afspraak.
Donateurs gratis op vertoon van hun tuinpas 2017, overige bezoekers 3 euro.
Tot slot het huisadres is Tolschestraat 48 maar u volgt de bordjes naar de Schotsestraat en maakt dan een wandeling van 500 meter.
N.B.  ons Velp ligt bij Grave (Noord Brabant) en niet bij Arnhem.

Behalve onze tuin is ook de tuin van de familie  Raaijmakers te bezichtigen nr. 305 uit de gids,
Adres: Hoogveldscheweg 1, ook in Velp en onder dezelfde condities.

Peter en Gerdy Weijnen

www.landgoedlievendael.nl