studiedag BUITENPLAATSEN EN LANDGOEDEREN in Oranjerie kasteel Twickel

15 september studiedag op Kasteel Twickel in Delden

Samen met de sKBL (stichting Kastelen, Buitenplaatsen en Landgoederen) organiseert de NTs een studiedag in de Oranjerie van Kasteel Twickel van 9.45 tot 17.30 uur.

Het was al lang de wens en het plan om samen met sKBL iets te organiseren. Juist vanwege de gezamelijke raakvlakken. En het grote raakvlak is natuurlijk de parken rondom buitenplaatsen en kastelen. Hoe belangrijk is het niet dat de ”parels” van ons landschap goed bewaard en behouden blijven.. Dat is niet alleen een aandachtspunt van nu maar door de eeuwen heen is dat altijd al een belangrijk punt van aandacht geweest.

Het gaat deze studiedag over rentmeesterschap, de zorg voor de buitenplaats.

Programma studiedag

8 verschillende sprekers zijn uitgenodigd om dit onderwerp vanuit hun eigen achtergrond in een half uur toe te lichten. Achtereenvolgens zullen spreken:

• De rentmeester van Twickel, Egbert Jaap Mooiweer
  • Steven Heyde over conceptontwikkeling en visievorming voor historische buitenplaatsen enlandgoederen
  • Dilleen Nijenhuis, over haar onderzoek in opdracht van het Overijssels Particulier Grondbezit naar de wenselijkheid van landgoedtoerisme
  • Jemima de Brauwere, eigenaar van Landgoed Zuylestein
  • Arthur Jannsen, rentmeester over de lusten en lasten van particuliere buitenplaatsen
  • Hennes Claassen over de rol van tuinbaas als rentmeester
  • Rene Gerats over erfgoedbeheer van stichting het Limburgs Landschap
  • Hans Renes, sociaal geograaf en hoogleraar erfgoedstudies VU

Niet alleen voor buitenplaats en landgoedeigenaren, maar ook voor liefhebbers van ons prachtige culturele erfgoed, zoals vele donateurs van de NTs, belooft het een boeiende dag te worden op een schitterende locatie!

Na de lunch is er gelegenheid de tuinen te bezichtigen en de moestuin. De hele dag kost € 20 inclusief koffie, thee, lunch en afsluitend drankje

Aanmelden kan hier

Landgoed Twickel