Overzicht open tuinen en parken met sneeuwklokjes in 2018

Februari en maart 2018: open tuinen en parken met sneeuwklokjes

In februari en maart zijn in het hele land tuinen en parken speciaal opengesteld om het publiek te laten genieten van de eerste lentebode. De openstelling is een initiatief van de Nederlandse Tuinenstichting.

De open tuinen en parken variëren van klein tot groot. In sommige ziet het onder de bomen wit van de sneeuwklokjes, in andere zijn veel bijzondere soorten te zien. Bij hevige sneeuwval of langdurige vorst blijven de tuinen wellicht gesloten. Kijkt u vooral op de website voor actuele informatie voordat u op pad gaat.

Hebt u een tuin met sneeuwklokjes en wilt u uw tuin of park op ons overzicht vermelden? Laat het ons weten: info@tuinenstichting.nl.

Groningen

Oostwold

Tuinfleur

Nieuweweg 34, 9682 RM Oostwold

0597 551 383, tuinfleur@planet.nl,

www.tuinfleur.nl

(tuin nr. 12, Open Tuinen Gids 2017)

Open: zondag 25 februari en zondag 4 maart 2018 van 11-17 uur. Entree € 3,- incl. koffie en iets lekkers. Groepen zijn ook op andere dagen welkom, op afspraak.

6.000 m2. diepe smalle tuin (350 m.) verdeeld in 10 tuinkamers, grenzend aan het Oldambtmeer. Zeer gevarieerd beplant. Duizenden sneeuwklokjes (150 verschillende cultivars).

Wij organiseren samen met nog drie andere tuinen de Oost-Groninger bloembollenroute en sneeuwklokjeszondagen (zie: www.tuinfleur.nl).

Domies Toen
Hoofdstraat 76
9968 AG Pieterburen
(tuin nr. 16, Open Tuinen Gids 2017)

Open: De tuin is het hele jaar geopend; entree is € 3 per persoon. In april is de theeschenkerij op zondag geopend. In de theeschenkerij is het boekje over stinzenplanten te verkrijgen met daarin bovendien een route langs stinzentuinen in Noord-Groningen. Zie website voor informatie: www.domiestoen.nl

In Domies Toen staan het gewone sneeuwklokje (Galanthus nivalis), het dubbelbloemige sneeuwklokje (G. nivalis ‘Flore Pleno’) en grote sneeuwklokjes (G. elwesii) een ruim aantal andere soorten stinzenplanten.

Stadskanaal

‘The Stonefarm’

Zijdstukkerweg 7

9501 LB Stadskanaal

0599 612 203, e-mail: tinus.anna@hetnet.nl,

www.westerwoldsetuinen.nl

Open: zondag 25 februari en zondag 4 maart 2018 van 11.00 – 17.00 uur.

Voor groepen op andere dagen na afspraak.

Entree: vrije gift.

20.000 m2. Opvallend zijn de enorme zwerfkeien in de landschappelijke tuin. Een grote appelhof (1.400 m2) met een tapijt van sneeuwklokjes en krokussen. Verder door de hele tuin massa’s stinzenplanten en voorjaarsbollen. De bermen langs de weg zijn ook royaal beplant.

Wij organiseren samen met nog drie andere tuinen de Oost-Groninger bloembollenroute en sneeuwklokjeszondagen (zie: www.stonefarm.nl).

‘City Channel Garden’

H.J. Kniggestraat 101

9501 NJ Stadskanaal

0599 613 089, lourens.be@gmail.com

Open: zondag 25 februari en zondag 4 maart 2018 van 11-17 uur. Voor groepen op andere dagen na afspraak. Entree: € 3.- (incl. koffie en iets erbij).

2.500 m2. Tuin met in het vroege voorjaar bloeiende Camelia, sneeuwklokjes in alle soorten en maten, gevolgd door botanische krokussen. Verrassende combinaties van exclusieve bollen zoals Scilla, Fritillaria, Muscari en Puschkinia.

Samen met nog drie andere tuinen neem ik deel aan de Oost-Groninger bloembollenroute en sneeuwklokjeszondagen (zie: www.kijktuin-city-channel.nl).

Warffum

Oude Pastorietuin

Grietha and Mijnard Scheers

Pastorieweg 24,

9989 BM Warffum

g.e.scheers@hetnet.nl

Beschrijving:

Open: zaterdag 10  en  zondag 11  maart 2018  van 12-17 uur. Gratis entree.

Reeds eeuwen bloeien in deze tuin van 7.000 vierkante meter veel soorten stinzenplanten: akoniet, sneeuwklok, holwortel, voorjaarshelmbloem, Scilla, diverse soorten aronskelk, salomonszegel, bostulp en vogelmelk. Wegens de massale groei van de stinzenplanten wordt alleen gewandeld op de schelpenpaden.

Winschoten

‘WubsBos’

St. Vitusholt 86

9673 AK Winschoten

0597 420 896, e-mail: info@wubsbos.nl,

www.wubsbos.nl

(Tuin nr. 27, Open Tuinen Gids 2017)

Open: zondag 25 februari en zondag 4 maart 2017, sneeuwklokjeszondagen van 11-17 uur. Entree vrije gift. Voor groepen op andere dagen na telefonische afspraak.

1.700 m2. bostuin met een hoogteverschil van plm. 5 m. in het Maintebos in bijna hartje Winschoten. In het vroege voorjaar overal sneeuwklokjes en iets later stinzenplanten, verwilderingsbollen en veel narcissen, verspreid door de tuin.

Samen met nog drie andere tuinen neem ik deel aan de Oost-Groninger bloembollenroute en sneeuwklokjeszondagen (zie: www.wubsbos.nl).

Friesland

Cornjum

Martenastate

De Wier, 9056 PM Cornjum

Open: Vrij toegankelijk van 08.00-18.00 uur. Voor informatie: www.martenastate.nl

Oostereind

Menno Landstra
Tjerkebuorren 1
8734 GX Easterein
Tel 06-53471826

Stinzenflora in de Pastorietuin te Easterein
Tuin geopend op zondag, 18 en 25 februari en 4 maart,
van 12:00 tot 17:00 uur
Toegang op deze zondagen: 2,50 euro p.p.

Zie voor laatste informatie de website www.facebook.com/pastorietuineasterein/.
Adres: Tsjerkebourren 1 te Easterein. Ingang aan de Stittenserleane.
Leden Nederlandse Tuinenstichting gratis entree op vertoon van ledenpas.
De Pastorie zelf is niet open voor publiek. N.B. er is geen toilet aanwezig.

Easterein heeft een prachtig gave dorpsstructuur met de veertiende-eeuwse Martinikerk op de grotendeels omgrachte terp in het midden van het dorp. De voormalige pastorie, 1861, ligt in de schaduw van de imposante kerk. Veel van de oorspronkelijke tuinaanleg is nog aanwezig: een wandeltuin ‘ter verpozing en het verzetten der zinnen’, een productietuin en de paardenweide.
De omgrachte wandeltuin, een ontwerp van Gerrit Vlaskamp uit 1863, heeft nog alle kenmerken van de landschappelijke stijl: oude slingerpaden, kleine hoogteverschillen en inmiddels anderhalve eeuw oude solitaire bomen.

In het gazon bloeien het gewone Sneeuwklokje en het dubbele Sneeuwklokje (Galanthus nivalis ‘Flore Pleno’), de Winterakoniet, de Bonte krokus (Crocus vernus) en Boerenkrokus (Crocus tommasinianus) het Lenteklokje en de Kievitsbloem. Langs de gracht bloeien de Wilde of Boshyacint, de Italiaanse aronskelk en Daslook.

De moestuin met fruitschuttingen en historisch leifruit, is ook omgracht. De paardenwei ligt ten noordwesten van de pastorie. De tuin is een inmiddels zeldzaam voorbeeld van de oorspronkelijke kerk-historische situatie, namelijk de zelfvoorzienende positie van de pastorie, zowel in recreatief opzicht als wat betreft eerste levensbehoeften.

foto Menno Landstra, De Oude Pastorietuin, Oostereind

Jelsum

Dekema State

Dekemawei 5, 9057 LC Jelsum,

www.dekemastate.nl

(Tuin nr. 34, Open Tuinen Gids 2017)

Open: De tuin van Dekemastate is in deze tijd niet officieel open. Maar dinsdag t/m vrijdag is het hek bij de oprijlaan meestal open. Wie speciaal voor de stinzenplanten komt kan vooraf het best even bellen met tuinbaas Wim Hoogendam (058 257 00 20).

Voor en naast het koetshuis een aardig veld sneeuwklokjes en op diverse plekken ook wat polletjes en gevuldbloemige sneeuwklokjes. Als eerste van de vele stinzenplanten bloeien onder meer boerenkrokus en Corydalis.

Kollum

Philipppusfenne

Voorstraat 87

9291 CE Kollum

Open: in februari, maart en april na telefonische afspraak : 0511 451 461 (www.philippusfenne.nl)

Rauwerd

Jongemastate

Open: Het park is vrij toegankelijk. Voor informatie: www.itfryskegea.nl

Schierstins

Stiens

Kerkhof Grote of Sint Vituskerk

Open: het kerkhof is vrij toegankelijk.

www.tinyurl.com/sint-vitus

Stiens

Stinze Stiens (Doktershûs)

Smelbrêge 6 (Doktershûs/Vlaskamptún)

9051BH Stiens
e-mail: stinze.stiens@icloud.com
twitter: @MonumentStiens
facebook: Stinze Stiens
www.stinze-stiens.nl

Op afspraak via stinze.stiens@icloud.com: groepen (vanaf 8
personen), ontvangst met koffie/thee en iets erbij in het Pakhûs SOLO voor een ‘praatsje’ over de
cultuurhistorische achtergrond van de ‘stinzenblomkes’ en informatie over de ‘Vlaskamptún’
gevolgd door een stinzenstruin door de tuin, vanaf € 6,50 pp.

Open tuindagen zie de Kalender in de Stinzenflora-monitor. https://www.stinzenflora-monitor.nl

Veenklooster

Fogelsangh State

Kleasterwei 1, 9297 WR Veenklooster

Open: Het park is met een jaarkaart toegankelijk of door € 1,- te betalen bij de tuinmanswoning of het museum. Meer informatie: www.fogelsangh-state.nl

Het dubbele sneeuwklokje, maar ook andere typische stinzenplanten bloeien in februari in het park. Bij de hoofdingang van de State aan het begin van het park staan de meeste al eeuwenoude exemplaren.

Veenwouden

Schierstins

Hoofdstraat 1

9269 Veenwouden

Open: Voor openingstijden en activiteiten zie website: www.schierstins.nl

foto: Paul Smeets

Voor overige terreinen in Friesland met stinzenflora zie: www.stinzenflorafryslan.nl

Drenthe

Assen

Overcingel

Oostersingel 27, 9401 JZ Assen

Open: Van maandag 3 tot maandag 19 maart 2018 is de tuin rond het huis interessant vanwege de sneeuwklokjes en later de krokussen. Tijdens de bloei is de toegang tot het privégedeelte gratis.

Het park is het hele jaar geopend op vertoon van wandelkaarten, die voor € 1,- verkrijgbaar zijn aan de voordeur van de buitenplaats Overcingel. Eén wandelkaart is geldig voor een heel jaar voor een gezin plus eventuele introducés. Bovendien is tijdens de bloei van de sneeuwklokjes en de krokussen ook het privé-gedeelte van de tuin gratis toegankelijk.

De tuin is een oase van rust en natuurschoon in het centrum van Assen, aangelegd in ongeveer 1825 in landschapsstijl bij de buitenplaats Overcingel, met in het vroege voorjaar gewone sneeuwklokjes, Galanthus nivalis, in verwilderde vorm.

Koekange

De Tuin vol Woorden

Koekangerdwarsdijk 53,

7958 SR Koekange

(Tuin nr. 54, Open Tuinen Gids 2017)

Open: vrijdag 23 februari van 12- 15.30 uur en zaterdag 24 februari 2018 van 12 tot 15.30 (samen met ‘De Bostulp’). Toegang is gratis.

In de loop van jaren heb ik bijzondere kleinoden verzameld. Boeiend en subtiel. Mijn bostuin is bij uitstek geschikt voor sneeuwklokjes. Naast de bijzonderheden is Galanthus nivalis daarnaast overdadig aanwezig en zorgt voor witte ‘sneeuwvlakken’ op de bosbodem. Heel bijzonder. Een aantal kleinoden zijn te verkrijgen.

De winter is vaak wispelturig; check voor u komt de website: www.bureautuinleven.nl

Koekangerveld

‘De Bostulp’

Ruinerweg 44 , 7958 RD, Koekange

(Nieuwe NTs-tuin: zie Open Tuinen Gids 2018 die op 1 maart verschijnt)

Open: vrijdag 23 februari van 12- 15.30 uur en zaterdag 24 februari 2018 van 12 tot 15.30 (samen met ‘Tuin vol woorden’). Toegang is gratis.

Sneeuwklokjes kijken in de natuurtuin van Ruurd en Deyke van Donkelaar en in het omliggende landschapspark het ‘Struunpad’. Het jonge lindenbos is in februari omgetoverd tot een prachtig sprookjesbos met grote pollen sneeuwklok en andere vroegbloeiende bosplanten. Dankzij de Texelse sneeuwklokjes; zij doen het heel goed op de nog prille bosgrond. Ook zijn in onze tuin en kwekerij enkele (bijzondere) soorten sneeuwklok te bewonderen en te koop. Er zijn korte rondleidingen, gelegenheid om binnen bij de houtkachel op te warmen en er is koffie en thee.

Wilhelminaoord

Irene Guijt

Koningin Wilhelminalaan 34, 8384 GH Wilhelminaoord

E-mail: h.guijt47@ziggo.nl

Open: Individueel bezoek of kleine groepjes uitsluitend op afspraak welkom.

In deze tuin rond een voormalig koloniehuisje in de Drentse Veenkoloniën zijn veel sneeuwklokjes (ook bijzondere) te zien. Een feest van stinzenplanten in deze echte liefhebberstuin.

Overijssel

Denekamp

De Dinkeltuin

De Gervelink 30

7591 DT Denekamp

(tuin nr. 79, Open Tuinen Gids 2017)

Open: Donateursdag in het vroege voorjaar van 2018. Voor donateurs van de Nederlandse Tuinenstichting is de entree gratis; andere bezoekers betalen € 2,50 (de opbrengst is bestemd voor een goed doel), inclusief koffie of thee en iets lekkers.
Omdat planning van een open dag erg moeilijk is in verband met de te verwachten winter, verwijzen wij geïnteresseerden naar onze website:
www.dedinkeltuin.nl. Hierop wordt te zijner tijd ook de datum bekendgemaakt.

Als de winter een beetje meewerkt zijn er meer dan 125 soorten en variëteiten sneeuwklokjes. Daarnaast zijn er 100 soorten en variëteiten Helleborus te zien en voorjaarsbloeiende bollen en heesters (o.a. Hamamelis). Er zijn ook sneeuwklokjes te koop.

Hengelo

De Stadstuin

Mevrouw A. Pohlmann

Hengelo

074 243 85 89

Open: Gezien de grootte van de tuin zijn bezoekers welkom na telefonische afspraak vanaf 1 februari, afhankelijk wat de natuur ons brengt. Als u belt krijgt u ook het adres van de tuin. Gratis entree.
Kleine tuin met verwilderde soorten en variëteiten.

Hof van Twente

Landgoed Weldam

Weldam 1

7475 MN Markelo

Route en parkeren: zie www.weldam.nl

Open: De tuin van Weldam is het gehele jaar geopend op werkdagen (maandag t/m vrijdag) 9-16 uur. Ook in de maand februari. Entree € 2,50 per persoon.

De kasteeltuin is een voorbeeld van neobarok, een in de negentiende eeuw aangelegde zeventiende-eeuwse tuin. Eduard André ontwierp in 1885 deze tuin, met o.a. een 145 m lange berceau van beuk, parterres de broderie en doolhof. Maar ook planten zoals rozen, rododendrons en perkplanten. De houten uitkijktoren midden in de doolhof biedt een fraai uitzicht over de prachtige, historische tuin. Het kasteel is niet te bezichtigen.

Sneeuwklokjes en overige bolgewassen (stinzenplanten) komen vooral voor in het park rondom de kasteeltuin.

Gelderland

Vorden

De Wildenborch

Wildenborchseweg 20, 7251 KG Vorden

(tuin nr. 162, Open Tuinen Gids 2017)

Open tuinendagen: Zondag 25 februari en/of zondag 6 maart, van 11.00-16.00 uur. Eventuele wijzigingen in de data als gevolg van de weersomstandigheden zullen bijtijds via de website worden medegedeeld: www.wildenborch.nl. Toegang € 3,-; kinderen tot 12 jaar en donateurs van de Nederlandse Tuinenstichting gratis. Koffie en thee met iets lekkers verkrijgbaar in de theeschenkerij. Er worden planten uit eigen tuin verkocht. Honden worden niet toegelaten, ook niet als zij aan de lijn lopen.

De Wildenborch is alom bekend om haar uitgestrekte velden sneeuwklokjes en winterakonieten. Het wit van de sneeuwklokjes duikt overal op in het bos en in de tuin. Langs de paden, langs het water en tussen de klimop onder de hoge lindebomen. De gele winterakonieten daar tussendoor of op eigen plekken, geven het geheel een zonnig karakter. Er is een route door de tuin uitgezet om de bezoekers langs alle mooie plekken te leiden.

Warnsveld

De Overtuin

Stichting Warnsveldse Monumenten

Molenstraat 6, 7231 KN Warnsveld

www.deovertuin.nl

(tuin nr. 164, Open Tuinen Gids 2017)

Open: zondag 25 februari 2018 van 11-17 uur. Entree tuin: € 3,- donateurs Nederlandse Tuinenstichting € 1,50. Kinderen t/m 16 jaar onder begeleiding vrij toegang. Tevens Entdag in de galerie in samenwerking met de Noordelijke Pomologische Vereniging, vrij toegang.

Duizenden sneeuwklokjes tooien als voorbodes van de lente de stinzenveldjes in de Overtuin. Afhankelijk van het winterweer zullen ook de toverhazelaar en de gele kornoeljes hun tere geel laten zien. Kom dwalen langs de gebogen paadjes en genieten van verrassende doorkijkjes en monumentale oude bomen.

Wolfheze

De Boschhoeve

Boshoeve 3
6874 NB Wolfheze
tel. 026 482 12 31
www.boschhoeve.nl

Open: zaterdag 17 en zondag 18 februari; zaterdag 24 en zondag 25 februari 2018 van 11.00-16.00 uur. Deze twee weekenden is de entree gratis.

In de tuinen zijn veel verschillende sneeuwklokjes aangeplant, die in de loop der jaren zijn uitgegroeid tot mooie forse pollen. Hierdoor zijn de verschillen in bloemvormen, hoogte en grootte goed te zien. De kwekerij is ook geopend voor verkoop, evenals de theeschenkerij.

Sneeuwklokjesfeest do. 8, vr. 9 en za. 10 februari, van 10.00 tot 17.00 uur. Entree: € 4 per persoon. Zie de website voor meer informatie.

Zaltbommel

Stinzenplantenproject/mozaiek ontworpen door tuinontwerper Carien van Boxtel, aangeplant in 2015, tuin rondom de Sint Maartenskerk, Kerkplein, Zaltbommel.

Zie voor de beschrijving de facsheet. De tuin is te bezichtigen vanaf het Kerkplein en het tuinpad naar de kerk

Nederhemert-Zuid

Het slotbos en kasteeltuin op het (schier-)eiland of ‘Ailand’ in de Bommelerwaard is ieder jaar bezaaid met sneeuwklokjes en winterakonieten, overgewaaid vanuit de tuin van het kasteel Nederhemert.

Rossum

Het Slingerbos, bij de tuin van het ‘Slot’ in Rossum en ontworpen door de Zaltbommelse amateur-tuinontwerper F.W. de Virieu (1789-1876) is vrij toegankelijk. Er bloeien heel veel sneeuwklokjes en later in het voorjaar vooral ook holwortel en narcissen.

Neerijnen

Kasteeltuin Neerijnen en landgoed Neerijnen. Interessante stinzenflora van sneeuwklokjes, bostulp, breedbladig klokje, blauwe anemoon, knikkende vogelmelk en lelietje-der-dalen

Landgoed Oostbroek

Bunnikseweg 39

3732 HV De Bilt

Open: Landgoed Oostbroek, eigendom van het Utrechts Landschap, is het hele jaar geopend; toegang tot het park is gratis. Het landgoed heeft gemarkeerde wandelroutes.

Het Essen-Iepenbos van Oostbroek staat bekend om haar sneeuwklokjes. In het vroege voorjaar kleuren grote delen van het landgoedbos wit. Het gaat voornamelijk om het gewone sneeuwklokje (Galanthus nivalis) en het dubbele (of gevulde) sneeuwklokje (G. nivalis ‘Flore Pleno’). Daarnaast zijn Galanthus nivalis ‘Viridapice’ en Galanthus nivalis ‘Scharlockii’ aanwezig; beide met een groene punt op de buitenste bloemdekbladeren, maar met verschillende schutbladen en bloemsteellengtes.

Bosch en Duin

Dennenweg 25

3735 MP Bosch en Duin

030 229 25 75 of via e-mail: dennenweg@casema.nl

(tuin nr. 172, Open Tuinen Gids 2017)

Open: in februari en maart alleen na telefonische afspraak. Entree: € 3,- t.b.v. de Nederlandse Tuinenstichting; gratis entree voor NTs-donateurs. Koffie en thee horen erbij.
Bostuin met veel verschillende, elkaar opvolgende voorjaarsbloeiers. Het aantal verschillende sneeuwklokjes is van lieverlee gegroeid tot ruim 260, bloeiend vanaf eind september (de herfstbloeiers) tot – afhankelijk van het weer – eind maart/begin april, veelal o.m. vergezeld van andere bol- en knolgewassen, zoals winterakonieten, Cyclamen coum, krokussen en vroegbloeiende Corydalis.

Haarzuilens

Kasteel de Haar

Kasteellaan 1

3455 RR Haarzuilens

Open: park en tuin zijn dagelijks open van 09-17 uur (behalve tijdens evenementen). Entree: € 5,- per persoon; kinderen van 4 t/m 12 jaar € 3,50,- per persoon. Kinderen jonger dan 4 jaar gratis.

De sneeuwklokjes zijn met duizenden tegelijk te bewonderen in ons park.

De Palmentuin

Parelgras 19a, 3902 AP Veenendaal

e-mail: depalmentuin@hotmail.com

(tuin nr. 197, Open Tuinen Gids 2017)

Open: zaterdag 17 en zondag 18 februari, zaterdag 24 en zondag 25 februari en zaterdag 3 en zondag 5 maart 2018 van 11-17 uur. Voor groepen zijn we ook op andere dagen open, na overleg. Voor actuele informatie en route:  www.bvandeweerd.scarlet.nl/<http://www.bvandeweerd.scarlet.nl/>
Ik bied u graag de mogelijkheid om vroeg in het seizoen in mijn subtropische tuin te komen kijken waar ik ruim 165  soorten en zelfs onbeschreven soorten heb; erg leuk om deze  nieuwe  soorten sneeuwklokjes te bekijken. Daarnaast staan 60 soorten kerstrozen en bloeiende heesters in de tuin, waaronder toverhazelaars. Voor de echte liefhebber is een kleine hoeveelheid bollen opgepot. Met de sneeuwklokjes verwelkomen we de aanstaande lente.

Noord-Holland

Bakkum-Noord

‘De Doornduyn’

Duinweg 2

1901 ML Bakkum-Noord (Castricum)

Open: 11 februari 2018 van 11.00-16.00 uur: Sneeuwklokjes in het Duin. Entree € 4 per persoon. Bezoekers kunnen wandelen in de 2,5 ha grote natuurduintuin en zich opwarmen in het tuinhuis. Hier is koffie/thee taart en soep verkrijgbaar. Info: www.doornduyn.nl of via info@doornduyn.nl

Heemstede

Huis te Manpad
Herenweg 7-11, 2105 MB Heemstede

Open: Vanaf februari 2018 is er iedere zaterdag om 10.00 uur en iedere dinsdag om 14.00 uur een rondleiding. Op deze tijdstippen staat er bij de poort een gids klaar. Aanmelden is niet nodig en er worden geen kosten berekend.

Het park van Huis te Manpad, Herenweg 9 te Heemstede is alleen in excursieverband te bezoeken. In de bosborders in het park bloeien grote groepen verwilderde sneeuwklokjes, waaronder het dubbele sneeuwklokje. Om de groei van onze stinzenplanten te stimuleren passen we actief hakhoutbeheer toe, wat de kale plekken in het bos verklaart.

Een groepsbezoek is ook buiten de openstellingstijden mogelijk, behalve op zondag (hiervoor wordt wel een kleine vergoeding gevraagd). Spreek dit af met mevr. Iris de Graaff. Tel: 023-5475040, email: iris_de_graaff@live.nl<mailto:iris_de_graaff@live.nl> Meer informatie: www.huistemanpad.nl

Heemstede

‘Onder de linde’

Overboslaan 25, 2101 AL Heemstede
Open: De tuin is open voor sneeuwklokjes in februari/maart, afhankelijk van de weersomstandigheden. Bezoek uitsluitend op afspraak, NTs-donateurs gratis, aan niet-donateurs wordt een kleine bijdrage gevraagd. Een kop koffie of thee staat voor u klaar.
Tel. 0645 221 500, e-mail:
elsebezemer@gmail.com
De tuin heeft meer dan veertig soorten sneeuwklokjes omgeven door vroegbloeiende heesters en helleborussoorten.

Loosdrecht

Kasteel-Museum Sypesteyn
Nieuw Loosdrechtsedijk 150
1231 LC Loosdrecht

Contactpersoon: tuinvrouw Henny van der Wilt: hennyhovenier@ziggo.nl

Open: Speciaal voor de sneeuwklokjes: iedere zaterdag en zondag vanaf 1 maart 2018 11-17 uur. Het kasteel is die periode nog gesloten. Entree tot de tuin bedraagt € 3,50 per persoon. Informatie: www.sypesteyn.nl

Kasteel- museum Sypesteyn is in het voorjaar een feest van stinzenplanten. Samen met de crocussen vormen zij een kleurrijke lappendeken. Het 6 hectare grote park van Sypesteyn is begin 1900 aangelegd door jonkheer C.H.C.A. van Sypesteyn.

foto’s: Menno Landstra,

Zuid-Holland

Den Haag

In de parken Oostduin/Arendsdorp en het Haagse Bos komen massaal sneeuwklokjes voor; in Sorghvliet en het landgoed Reigersbergen staan veel dubbele sneeuwklokjes. De parken zijn vrij toegankelijk.

Donderdag 1 februari 2018, 14.00 uur: Sorghvliet, Scheveningseweg 24 in Den Haag. Wandeling met IVN, thema: ‘Sneeuwklokjeswandeling’.

Zondag 25 februari 2018, 10.30 uur: landgoed Clingendael, verzamelen: hoofdingang Wassenaarseweg. Wandeling met IVN, thema: ‘Op zoek naar stinzenplanten’.

Aanmelden voor beide wandelingen vooraf is niet nodig, deelname is gratis. (meer informatie: www.ivndenhaag.nl)

Dordrecht

Annie Fallinger

Rijksstraatweg 100

3316 EH Dordrecht

(078 618 1181; geen e-mail)

Open: vrijdag 16, zaterdag 17, zondag 18 en op vrijdag 23 en zaterdag 24 februari 2018 van 10-16 uur. Entree: € 2 per persoon.

In deze liefhebberstuin zijn ruim vijfhonderd verschillende sneeuwklokjes gecombineerd met prachtig bloeiende kerstrozen. Annie is de houder van de Nationale Plantencollectie Galanthus. U kunt hier dan ook vele verschillende cultivars bekijken in forse pollen. Veel sneeuwklokjes zijn te koop; er is tevens een winkeltje.

Leidschendam

Park Rozenrust

Veursestraatweg 102 A

Woensdag 14 februari 2018, 14.00 uur. Wandeling met IVN; thema: ‘Vroege bloeiers’.

Aanmelden vooraf is niet nodig, deelname is gratis. (meer informatie: www.ivndenhaag.nl)

Noord Brabant

Oudenbosch

Arboretum Oudenbosch

Het nieuwe adres van het arboretum is “Achter ’t Postkantoor 1” (voorheen Markt 46) in Oudenbosch, schuin tegenover de Basiliek en recht tegenover de apotheek. De ingang ligt op (6 minuten) loopafstand van het NS-station en van zowel de bushalte van de BBA lijn 311 als de buurtbus 211.

www.arboretumoudenbosch.nl

De entreeprijs is € 2,50 per persoon. Kinderen tot 12 jaar hebben onder begeleiding gratis toegang. Behalve blindengeleidehonden, worden honden niet toegelaten.

Net als vorig jaar gaat Arboretum Oudenbosch weer extra open voor de voorjaarsbloeiers, waaronder duizenden sneeuwklokjes. Dit keer op zondag 11 en 18 maart a.s. vanaf 13.00 uur tot 16.30 uur.

Naast de sneeuwklokjes bloeien helleborussen, krokussen, en nog meer stinsenbollen. Ook de Edgeworthia, een van de kroonjuwelen van het arboretum staat in bloei.

foto’s: Menno Landstra

Zeeland

Heinkenszand

Landgoed Landlust

Dorpsstraat 100a

4451 AC Heinkenszand

Open: Vrij toegankelijk voor wandelaars. Door het bos lopen enkele onverharde paden. Landlust wordt beheerd door de Stichting Het Zeeuwse Landschap: www.hetzeeuwselandschap.nl

Landgoed Landlust is gelegen in het dorp Heinkenszand. De geschiedenis van dit kleine park met vele bomen gaat terug tot in de 16e eeuw. Het gebouw dat er nog staat is het voormalig koetshuis en was tot 2007 het hoofdkantoor van Het Zeeuwse Landschap. Er zijn in het vroege voorjaar vele stinzenplanten te vinden, zoals daslook en gevlekte aronskelk. Ook de sneeuwklokjes ontbreken niet. Naast het gewone sneeuwklokje bloeit het groot sneeuwklokje, het lenteklokje en het zomerklokje.

Kloosterzande

Park van Hof te Zande

Open: het park ligt achter het voormalige gemeentehuis, Hof te Zandeplein 11 en is het hele jaar vrij toegankelijk.

Het ‘park’ is onderdeel van de gemeentelijke groenvoorzieningen. In een ver verleden bevond zich hier een Uithof Te Zande gesticht door de monniken Cisterciënzers abdij Ter Duinen in België.

Oostkapelle

Buitenplaats Duinbeek

Duinbeekseweg 21, 4356 CD Oostkapelle

Open: Om Duinbeek heen loopt een openbaar pad van 1 km met velden vol sneeuwklokjes, evenals de paden van de Walcherse Manteling waarin Duinbeek ligt. Op 3 februari 2018 zijn de gazons langs de oprijlaan naar Duinbeek voor publiek toegankelijk; ze staan vol met stinzenplanten waaronder sneeuwklokjes.

Op deze dag vindt tegenover Duinbeek in het bos Eikenoord van 10-16 uur een demonstratie plaats van boomstammenslepen met trekpaarden. Het evenement wordt georganiseerd door de Stichting Het Werkend Trekpaard en Stichting Tuys.

Parkeren zowel voor de sneeuwklokjes als voor de trekpaarden is mogelijk op het parkeerterrein Randduin.