Groen Monument van de Maand

Deze maand attendeert de Commissie Groen Erfgoed (CGE) van de NTs u graag op het historische landschapspark Overtuin Bisdom van Vliet in Haastrecht.  Het park ligt aan de Hoogstraat en is door die straat gescheiden van het imponerende achttiende-eeuwse woonhuis van eertijds de familie Bisdom van Vliet.

Sinds 2013-2014 is er door een team van deskundigen, mede in opdracht van de gemeente Vlist, gewerkt aan het herstel van het prachtige maar  verwaarloosde park. Ook enkele leden van de CGE, Willem Verhoeven en Jan Willem Edinga –  hebben daaraan een bijdrage geleverd.

Onder leiding van tuinbaas Tony Hardenberg – die zojuist zijn werk heeft overgedragen aan Gerrit Reym – en met behulp van een groot aantal vrijwilligers hoopt men in 2023 de situatie hersteld te hebben van honderd jaar terug, het jaar 1923 namelijk waarin de laatste eigenaresse, Mevrouw Pauline Bisdom van Vliet, overleed.

Een cultuurhistorisch en waardestellend onderzoek was in 2014 de basis voor het inrichtingsplan van Monique Wolak waarin zoveel mogelijk historische elementen worden hersteld of teruggebracht. De nadruk daarbij ligt op het statige landschappelijke ontwerp uit het einde van de negentiende, begin twintigste eeuw: de indeling in drie verschillende sferen van tuin, park en bos, het padenpatroon, de vorm van de vijver, de (inmiddels tot ruïne geworden) grot. Maar ook enkele rechte lijnen uit de achtiende eeuw – waarin de tuin een strakke geometrische vorm had – worden hersteld: de gerestaureerde Lijnbaan en Middenlaan herkrijgen hun structuurbepalende functie.

Het park is sowieso een bezoek zeker waard; u kunt daarnaast op vrijdagmorgen de vrijwilligers aan het werk zien en ook het kleine museum bezoeken dat aan de familie Bisdom van Vliet, van 1724 tot 1923 de eigenaren van het woonhuis, is gewijd.

Zie: https://overtuinbisdomvanvliet.nl/home/

Zie ook het artikel in de De Tuinbaas van december 2018:

https://overtuinbisdomvanvliet.nl/wp-content/uploads/2018/12/tuinbaas-dec-2018.pdf .

April 2019