Geslaagde sociaaltuinierenmiddag in Slotermeer-West

“De foef is dat je de planten dus niet teveel water geeft.” Klaas van Dijk, vrijwilliger bij de Stichting Prisma (een organisatie die de maatschappelijke deelname van Amsterdammers met een (licht) verstandelijke beperking stimuleert), legt uitgebreid uit waarom je planten de juiste hoeveelheid water moet geven: “dat ze moeite moeten doen met hun wortels om bij het water te komen, anders worden de planten lui. Anders denken ze dat er altijd voldoende water is en dan groeien de wortels minder.”

Op 30 september organiseerde Sociaal Tuinieren, in samenwerking met de Stichting Vooruit (Nederlandse studenten doen buurtkluswerk in ruil voor betaalbare woonruimte), een bijzondere middag in Slotermeer-West. De prachtige buurtmoestuin aan de L. van Deijsselstraat 61, die semi-openbaar toegankelijk is, kon wel een extra opknapbeurt gebruiken. Deze grote binnentuin is enkele jaren geleden aangelegd door het Stedelijk Museum en wordt door buurtbewoners onderhouden en geoogst.
Een groep van zeven internationale studenten (zeven nationaliteiten!) had zich voor de middag aangemeld bij Present. Samen met vrijwilligers van Stichting Prisma namen zij de tuin stevig onderhanden om dood hout te verwijderen, paden af te steken, bladval te harken en te schoffelen. Ook over dit laatste gaf Klaas graag instructie: “niet te hoog maar diep steken, dan pak je de wortels mee.”
Student Junior van Vooruit, Carlo (Present) en Robertien (NTs) namens Sociaal Tuinieren begeleidden deze zonnige en succesvolle middag.