Excursie ‘Bijzonder groen in Zwolle’ – Een impressie

Op 24 augustus organiseerde de NTs de excursie ‘Bijzonder groen in Zwolle’. De dag begint in het Dominicanenklooster midden in Zwolle. Dit statige, neogotische gebouw met kerk stamt uit begin 1900. Oorspronkelijk verbleven hier dominicanen in opleiding, maar deze functie veranderde in de jaren zestig. Nu leeft er nog een broedergemeenschap van zeven leden; daarnaast verhuurt het klooster zalen voor allerlei doeleinden.

Al gauw vult de ruimte zich met een gezellig geroezemoes van de ruim 40 deelnemers en na een kop koffie verdelen we ons in twee groepen en beginnen we met ‘bomenvrouw’ Bernadet van der Veen en haar collega Els Cuijpers aan de stadswandeling. Tijdens de rondleiding richten Bernadet en Els zich op de ontstaansgeschiedenis van de Hanzestad en de grote invloed die landschappelijk factoren daarbij gehad hebben. Ze verbinden ‘rood’ en ‘groen’, de betekenis en het belang van de bomen in de stad.

Lees hier de volledige impressie van deze warme maar inspirerende dag in Zwolle.