Het eerste gesigneerde exemplaar van biografie Mien Ruys uitgereikt aan voorzitter NTs

foto: Robertien Aberson

Afgelopen vrijdag, 16 juni, is op Bingerden het eerste gesigneerde exemplaar van de biografie over Mien Ruys door Leo den Dulk overhandigd aan Beline Geertsema. De NTs heeft een schenking gedaan voor de productie van het boek. Mede daardoor konden er meer kleurenfoto’s in het boek worden afgebeeld.

Schenking uit Guus Gisolfpotje

Deze gift was mogelijk doordat een schenking aan de NTs is gedaan. Deze schenking is bedoeld om als NTs naar buiten te kunnen treden, zodat de NTs meer naamsbekendheid krijgt. Kleine initiatieven kunnen gesteund worden, mits ze aansluiten bij de doelstellingen van de NTs en de NTs daardoor meer publiciteit krijgt! Binnen de NTs heet dit gereserveerde geld het Guus Gisolfpotje. Marjorie Gisolf is de schenker van dit bedrag. Zij hoopt dat dit initiatief anderen over de streep helpt om ook te schenken om meer bekendheid te krijgen voor al het werk dat verzet wordt op het gebied van tuinen en parken.

Zoeken naar de heldere lijn, Mien Ruys, tuinarchitect 1904-1999

In de publicatie wordt het leven en het werk van Mien Ruys beschreven. Tuinarchitecte Mien Ruys was een van de eersten in Nederland – en zeker de eerste vrouw – die het belang zagen van de integratie van haar vak met de architectuur. Auteur Leo den Dulk beschrijft, deels gebaseerd op haar dagboeken, het persoonlijk leven van Mien Ruys, hoe ze zich ontwikkelde, zich onderscheidde van tijdgenoten en hoe haar werk is ingebed in de historische ontwikkelingen.

auteur: Leo den Dulk
eindredactie: Anne Mieke Backer
uitgeverij De Hef
ISBN 978-90-6906-14