De tuinarchitecten Bergmans en Page en de landschappen van de arboreta Kalmthout en Hemelrijk

Op 13 september jl. organiseerde de NTs een excursie naar twee landgoederen rond de Belgisch Nederlandse grens. Eén van deze landgoederen is ‘Hemelrijk’ in Essen, dat eigendom is van de familie de Belder, de oorspronkelijke eigenaren van het Arboretum Kalmthout.

vijver bergmans

De vijver van Bergmans. Foto: M. van Lidth de Jeude, 2012

De tuinarchitecten John Bergmans (1892) en Russell Page (1906-1985) gaven beiden adviezen voor de arboreta van Kalmthout en ‘Hemelrijk’. De fasinerende geschiedenis van hun langdurige betrokkenheid bij beide door de De Belders tot prachtige landschapsparken omgevormde arboreta wordt verteld in de publicatie ‘De tuinarchitecten Bergmans en Page en de landschappen van de arboreta Kalmthout en ‘Hemelrijk’.

vijver 2

De vijver van Page. Foto: J.G. Karssen-Schüürmann, 2011

Deze publicatie, geschreven door Marianne van Lidth de Jeude en Johanna Karssen-Schüürmann, werd tijdens de excursie uitgereikt aan de deelnemers als achtergrondinformatie. Het betreft een deel van een groter onderzoek naar Bergmans dat later zal verschijnen. Het artikel kan hier gedownload worden.

vogelvluchttekening