Boeken

Boeken, voor nu tijdens de zomervakantie of later, om u al lezend te laten inspireren. Weetjes, feiten, historie, nieuwe ontwikkelingen, onderzoek, voor ter plekke in het veld en naslag. Van alles wat!

Vrije Wandeling

Het parlement, de fiscus en de bescherming van het particuliere Nederlandse natuurschoon. De Natuurschoonwet tussen 1924 en 1995 door Wybren Verstegen.

Over de Natuurschoonwet uit 1928 en de gevolgen ervan op de particuliere landgoederen in Nederland.

Dr. S. Wybren Verstegen studeerde in 1983 af aan de Rijksuniversiteit Utrecht in de geschiedenis op en studie over het kasteel Cannenburgh in Gelderland. In 1989 promoveerde hij aan de Vrije Universiteit te Amsterdam op het proefschrift Gegoede Ingezetenen. Jonkers en geërfden op de Veluwe tijdens Ancien Régime, Revolutie en Restauratie (1650-1830). Hij is sedertdien aldaar werkzaam als universitair docent in de sociale en economische geschiedenis. Hij publiceerde enkele boeken en vele wetenschappelijke en populair-wetenschappelijke artikelen over plattelands- en milieugeschiedenis en natuurbescherming, onder andere in Trouw. Aan de Vrije Universiteit doceert hij Global History en de geschiedenis van de Verenigde Staten.

voor meer informatie over dit boek

Goed gezaaid, de start voor een mooie moestuin

In Goed Gezaaid komen 50 groenten en kruiden aan bod. Je leest wat het verschil is tussen licht-en donker-kiemers, je komt alles te weten over de ideale zaaigrond en je leert wat de goede zaaitijdstippen zijn. Isabelle Geeraerts tekent wat Angelo vertelt: stap-voor-stap volg je via heldere illustraties het hele zaaiproces. Het kan niet meer misgaan!

meer informatie over dit boek

15 juni 2017 is de publicatie: ‘Zoeken naar de heldere lijn, Mien Ruys, tuinarchitect 1904-1999‘ verschenen, waarin het leven en het werk van Mien Ruys beschreven wordt. Tuinarchitecte Mien Ruys was een van de eersten in Nederland – en zeker de eerste vrouw – die het belang zagen van de integratie van haar vak met de architectuur.

Auteur Leo den Dulk beschrijft, deels gebaseerd op haar dagboeken, het persoonlijk leven van Mien Ruys, hoe ze zich ontwikkelde, zich onderscheidde van tijdgenoten en hoe haar werk is ingebed in de historische ontwikkelingen.

Voor donateurs Nederlandse Tuinenstichting € 34,90
Als u dit boek met korting wilt bestellen, en u bent donateur van de NTs, dan kunt u hier een formulier invullen en verzoeken om de kortingscode
In boekwinkels kunt u het boek met korting kopen op vertoon van uw NTs tuinenpas.

meer informatie over dit boek

Kruidentocht, anders kijken, voelen, ruiken en proeven

Met Kruidentocht kom je alles te weten over de natuur in je omgeving. Een boek voor alle leeftijden met ruimte voor notities en twee handige posters om mee naar buiten te nemen. Inclusief een aantal heerlijke recepten. Leuk voor het hele gezin!

Het Nieuwe Moestuinieren, natuurlijk moestuinieren en eerlijk voedsel

Steeds meer mensen ervaren hoe leuk, lekker en gezond het is om zelf groenten te verbouwen. Maar wat zijn nu de handige kneepjes, hoe maak je de tuin tot een blijvend succes? Internet en tijdschriften staan bol van de tips, maar hoe nu te beginnen?

‘Praktijkboek Het nieuwe moestuinieren’ loodst u op een inspirerende en eenvoudige manier door het oerwoud van informatie heen en geeft antwoorden op al je vragen.

Veldgids Amfibieën en Reptielen

Aan de hand van (extra) kleurenfoto’s, duidelijke beschrijvingen en geïllustreerde determinatiesleutels zijn de Europese kikkers, padden, salamanders, schildpadden, slangen en hagedissen gemakkelijk te herkennen. Compleet voor West- en Centraal Europa – handige veldtips – unieke determinatietabellen

Veldgids Amfibieën en reptielen is een geheel herziene én uitgebreide uitgave van de vorige succesvolle druk. Beschrijft 143 soorten amfibieën en reptielen van Europa, waaronder enkele zeer recent onderscheiden nieuwe soorten.

meer informatie over dit boek

Land van glas, een familiegeschiedenis door Koen van wijk

Land van glas beschrijft de lotgevallen van drie generaties tuinders tegen de achtergrond van de twintigste eeuw: van de opkomende industrialisatie, de Eerste Wereldoorlog, de crisis, de Tweede Wereldoorlog, tot de wederopbouw en snelle expansie daarna. Van het dwingende calvinisme naar de innovaties in de immer groeiende tuinbouwsector.

Bloemen met smaak, 50 eetbare bloemen & 25 verrassende recepten

Dit boek leert u welke bloemen geschikt zijn om in de salade te doen – en biedt allerlei andere verrassende toepassingen. In elke jaargetijde zijn er eetbare bloemen om de maaltijd en uw leven mee op te fleuren.

Met prachtige foto’s en verrassende recepten inspireert ‘Bloemen met smaak’ de lezer om zelf aan de slag te gaan. Met puur eten en meer natuur om lekker van te genieten.

Bijen & Hommels, verrassend vlakbij

Deze natuurgids neemt u mee in de wereld van de bijen. Ga naar buiten, kijk om u heen: welke bijensoorten ziet u in uw tuin? Wat doen ze, waar eten ze, waar bouwen ze hun nest? Honingbij, pluimvoetbij, aardhommel: u leert ze allemaal kennen in deze vrolijke gids vol verrassende wetenswaardigheden.

Om bijen te kijken heeft u weinig nodig. Een stoel, wat bloeiende planten: klaar! Om meer van ze te weten te komen en om ze te herkennen, daar is deze gids voor. Ga lekker zitten, volg het gezoem en geniet.

Orchideeën van Europa

Eindelijk weer een echte orchideeëngids!

Het geeft iedereen die zich wil verdiepen in deze ongelooflijk diverse planten de kans om ze te bestuderen, ervan te genieten en zich te laten fascineren!

Gardens of the High Line

In het hart van het Meatpacking District in New York is de afgelopen jaren een verwaarloosde, verhoogde goederenspoorlijn omgetoverd tot een spectaculair park. Inmiddels is de High Line met meer dan vijf miljoen bezoekers per jaar een van de topattracties van de stad.

De High Line is beplant door Piet Oudolf, die een spectaculaire en dynamische tuin heeft gecreëerd. Gardens of the High Line laat zien hoe de beplanting zich door de jaren heen heeft ontwikkeld en het hele jaar zorgt voor een door de seizoenen gedragen spectaculaire ervaring.

meer informatie over dit boek

Vrouwen met groene vingers zijn buiten gewoon

Een overzicht van inspirerende en kleurrijke vrouwen vanaf 1600 en hun passie voor tuinen. Door de eeuwen heen hebben vele vrouwen zich door tuinen laten inspireren. De tuin begon ooit als bron van voedsel en geneeskrachtige kruiden en groeide uit tot statussymbool voor adellijke dames. Met een voorwoord van Modeste Herwig, die zelf ruim veertig tuinboeken schreef.