Boekpresentatie: HET GROENE GOUD, 50 jaar boomverzorging in Nederland

J’ørn Copijn viert dit jaar het 50 jarig jubileum als boomverzorger in Nederland. Om dit te vieren vond op 28 oktober onder grote belangstelling van vakgenoten de lancering plaats van het boek HET GROENE GOUD: 50 jaar boomverzorging in Nederland. De eerste exemplaren werden uitgereikt aan de voorzitters van de Kring Praktiserende Boomverzorgers en de Bomenstichting.

presentatie-groene-goud
Van links naar rechts: Martijn van der Spoel, voorzitter van de Kring Praktiserende Boomverzorgers, Leen van der Sar, voorzitter van de Bomenstichting en J’ørn Copijn, een van de auteurs van het boek. Gefotografeerd voor de 1000-jarige linde van Levendaal in Achterberg.

De boekpresentatie vond plaats in Achterberg, bij de 1000-jarige linde die in 1966 als eerste boomveteraan verzorgd werd. Het hele land stond op zijn kop, want dat was iets nieuws: een boom verzorgen in plaats van kappen.

Nu, 50 jaar later, zijn de pioniers van de boomverzorging bij elkaar gekomen om het boek ten doop te houden dat 50 jaar boomverzorging in woord en beeld bij elkaar brengt. Het is een lijvig boekwerk dat bijna 2 kilo weegt. 26 mensen die er alles over weten, werden ervoor geïnterviewd.

Na een introductie van J’ørn Copijn, de grondlegger van de boomverzorging in Nederland, reageerde Leen van de Sar van de Bomenstichting. Hij benadrukte het belang van boomverzorging voor het behoud van onze boomveteranen, maar ook van bomen die nog ‘veteraan’ kunnen worden. Hij sprak de hoop uit dat dit boek daar een bijdrage aan levert. Vervolgens reageerde Martijn van der Spoel van de Kring Praktiserende Boomverzorgers. Hij legde vooral de nadruk op het belang van ervaring en intuïtie bij het uitoefenen van het vak boomverzorging. Zijn advies: vertrouw op je gevoel als je met bomen werkt.

Het boek is rijk geïllustreerd met veel (historische) foto’s, schilderijen en etsen van Nederlandse kunstenaars die bomen een hoofdrol in hun werk gaven, zoals Rembrandt, Koekkoek, Van Gogh en Mondriaan. Tekeningen van J’ørn Copijn illustreren de teksten.

De eerste reacties:

Schitterend boek! Henk Slootjes, European Arboricultural Council (EAC)

Het boek is prachtig! Hanna Hirsch, Bomenstichting

Fantastisch boek. Mooi dat de geschiedenis van het ontstaan van boomverzorging zo is opgeschreven! Henny Radstaak, Vroege Vogels VARA radio

Uitgever TasT Projecten voor Tastbaar Erfgoed.  ISBN 9789491229299. t/m 31 december 2016 geldt de introductieprijs van €29,95. Daarna kost het boek € 34,95. (exclusief €6,75 verzendkosten).

Lees meer over dit boek