Blog Monique Wolak: Sissinghurst’s Zinnias

Ik hoop dat u genoten heeft van uw vakantie, wij in ieder geval wel! Inmiddels is de kop eraf van een nieuw werkjaar. Toen ik afgelopen maandag terugkwam van twee weken werk in Nederland vielen onze Zinnias het meest op bij een rondje door de tuin. En aan die bloemen zit een leuk verhaal gekoppeld.

Als ik kan, bezoek ik iedere maand een tweedehands boekenmarkt in Tenterden. De stalhouders kennen me inmiddels en weten dat ik op zoek ben naar boeken die te maken hebben met Sissinghurst. Enkele jaren geleden kwam er iemand naar me toe en zei “ het is geen boek over Sissinghurst, maar misschien vind je het toch wel aardig”. Nou, dat vond ik zeker. Het is een boek over de briefwisseling van Vita met een Amerikaan, Andrew Reiber.

Kaft van het boek (MW)

Hij schreef haar in 1951 of zij zijn neefje wilde ontvangen die een drie-maands onderzoek naar Tudor architectuur in Engeland deed. Zij antwoordde enthousiast. De neef is nooit gekomen, maar er ontwikkelde zich een intensieve briefwisseling tussen de twee die duurde tot aan Vita’s dood in 1962. Eind december 1951 trok Vita de stoute schoenen aan en vroeg hem om een gunst: “I am going to ask a favour of you. I hope you won’t mind: I feel pretty sure you won’t. It is something I covet passionately for my garden. It is a packet of seeds –Bodger’s Zinnias- the stripy ones. The seed is unobtainable here, and it is the envy of every gardener. The American firm called Bodgers sell them –so I imagine that you could easily buy a packet of seed and post it to me. I can’t send you any money to pay for them, because we are not allowed to send money out of this country, but I can get some American stamps, and I will send you those- and if you would really get me a packet of seed I would grow them in your honour.” Zij vroeg hem om Bodger Zinnias, die in Engeland niet te krijgen waren en Andrew zocht prompt heel Amerika af naar Zinnia zaad voor haar. Het eerste pakje arriveerde op 14 februari, en zoals de samenstelster van het brievenboek zei “The happy coincidence of the date was to make the observation of Valentine’s day a special holiday for Andrew and Vita.” Sindsdien stuurde hij haar ieder jaar Zinnia zaad op Valentijnsdag.

Een van de Bodgers Peppermint Stick Zinnias (Photo: flickr.com)

Bodgers Peppermint Stick Zinnias (Photo: Lauren Steincke)

Burpee Zinnia ‘Persian Carpet’ (Photo: boghouseplants.com)

Convulvus ‘Heavenly Blue’, een winde (Photo: Healthyhomegardening.com)

Vita meldde Andrew dat ze een mooie plek voor de bloemen had gevonden: in een lange smalle border aan de voet van een muur waar een hemelsblauwe winde in groeide. Na elimineren en combineren van gegevens kon dit alleen maar de voet van de Moat Wall (grachtmuur) aan de Moat Walk (droge gracht) zijde zijn, wat een verrassende vreugdevolle ontdekking was. Eigenlijk was ik wel heel blij met deze ontdekking, want ik was nooit een fan van de keuze voor de Aster x frikartii ‘Mönch’ die hier stond. Dat was wel vloeken in de kerk, want deze plant was al decennia lang geliefd bij alle bezoekers en verscheen op heel veel foto’s in bladen als een grote attractie. Maar goed, ik vertelde Troy van deze Zinnia ontdekking, van hun oorspronkelijke plek en dat dat natuurlijk wel een probleem zou zijn in verband met die geliefde asters als we ze hier terug zouden willen brengen. Blijkt dat hij ook niet zo van die asters hield hier. We besloten om er een tijdje over te denken en dan over een jaar te beslissen wat te doen. Welnu, het jaar erop waren de asters zo aan het pieteren dat het niet doenlijk was om ze te handhaven. Kennelijk hadden ze ons gehoord en dachten om maar plaats te maken.

De smalle border Met Aster x frikartii ‘Mönch’ aan de voet van de Moat Wall (Tony Lord, gardening at Sissinghurst, page 106 (Frances Lincoln 1995)

Dus heeft Emma van de kwekerij Zinnia zaad gekocht, niet van Bodgers echter, en misschien was dat wel het probleem. Afgelopen jaar was hun eerste jaar in de border en ze zagen er wat ielig uit, helemaal niet zo vol als je op deze grond verwachten zou. Dit jaar is er een andere mix gebruikt, inderdaad ‘Mixed’ genaamd. Bij het uitplanten begin juli stonden ze zo ver van elkaar dat ik dacht ‘als dit maar niet weer te ielig wordt, want het moet wel een kleurenzee worden onderaan die muur’. Nou, die zorg was ongegrond, want maandagmiddag was daar toch een en al Zinnia-pracht te bewonderen.

Vita hield er niet van de Zinnias te mengen met andere bloemen, zoals ze in één van haar artikelen schreef, maar wel om ze te planten in alle mogelijke schakeringen onder de zon ‘Weather we grow them in a mixture (sold, I regret to say, under the description ‘artshades’) or separate the pink from the orange, the red from the magenta, is a matter of taste. Personally I like them higgledy-piggledy, when they look like those pats of paints squeezed out upon the palette, and I like them all by themselves, not associated with anything else.’

De zinnias langs de muur dit seizoen (© Monique Wolak)

In de stromende regen (© Monique Wolak)

Als voorgrond van Dionysus (© Monique Wolak)

In combinatie met de vaas (© Monique Wolak)

Met elkaar (© Monique Wolak)

En eindelijk, welliswaar nog nat, in de zon (© Monique Wolak)

Ineens bedenk ik dat dit natuurlijk een goed artikel voor februari zou zijn geweest. Nou ja, dan verzinnen we wel iets anders. Voor nu wens ik u een hele fijne nazomer vol van tuinplezier.

Een hartelijke Sissinghurst groet van

Monique

meer afleveringen van het blog van Monique over Sissinghurst vindt je hier

Monique Wolak is tuin-en landschapsarchitect en groen erfgoed onderzoeker en als zodanig werkzaam bij de National Trust op Sissinghurst Castle Garden. Dit combineert ze met haar eigen bureau in Nederland, waar ze onder andere werkt aan onderzoeksopdrachten, tuinadvies geeft en lezingen houdt. U kunt contact met haar opnemen via monique.wolak@nationaltrust.org.uk, mail@moniquewolak.org, haar website www.moniquewolak.org of 06 19880998.