Blog Monique Wolak: Herfstwandeling door de tuin

Nu de zomer in de winter verglijdt wordt het toch nog net op de valreep een beetje herfst. En dan laat de Sissinghurst herfst me altijd weer verwonderd doen staan over de prachtige kleuren die de natuur in dit jaargetij tevoorschijn weet te toveren. Daar wil ik nu graag iets van laten zien en meegenieten. De volgende keer komt er wel weer wat diepgaanders.

Bij de entree bepalen sinds eind juni de Verbena Sissinghurst in de urnen het beeld en ze weten van geen ophouden.

(© alle foto’s Monique Wolak)

Ieder jaar verbaas ik me weer over hoeveel rozen er toch altijd nog bloeien begin november, terwijl de meeste van Vita’s rozen toch eenmalige bloeiers zijn. Ook deze roos tegen de bibliotheekmuur in de Top Courtyard doet nog reuze haar best.

Salvia ’Phillis Fancy’ bepaalt een groot deel van de paarse border in hetzelfde tuindeel (achteraan op de foto). Maar ook in de Egyptische pot die een centrale plek inneemt in de Witte Tuin voert deze pracht salvia de boventoon.

De appels in de boomgaard worden niet voor de oogst geplukt en blijven daarom lekker lang aan de bomen zitten, waardoor ze eerst samen met de colchicums en later met de herfstcrocus Crocus speciosus een boeiende combinatie van rood en geel met pastelpaars laten ontstaan.

Ook niet te versmaden is de Moat Walk met haar zinnias met rode Vitis bladeren en verderop de bottels van Rosa virginiana.

Het oostelijk deel van de Nuttery knalt nog even met bessen van onder andere kardinaalsmuts.

De kleuren van de Cottage Garden komen in dit seizoen optimaal tot hun recht. Het geel, oranje en rood hóórt gewoon bij de herfst. Het speciale herfstlicht zet deze tuin in een extra gloed, die nergens anders geëvenaard wordt.

(© alle foto’s Monique Wolak)

In de rozentuin ontwaren we nog een enkele late roos, maar het merendeel aan bloei wordt hier nu opgevoerd door anemonen, salvia’s en astertjes.

Tegenwoordig is de kwekerij ook een dag in de week open en daar geniet ik altijd weer van onze roze pompon dahlia, waarvan niemand de naam weet, maar die een speciaal plekje in mijn hart heeft.

(© alle foto’s Monique Wolak)

En als ik dan eenmaal weer buiten even terugkijk naar de vijfhonderd jaar oude gevel van het gebouw, die door de ondergaande zon in een sprookjesachtig oranje gedompeld wordt, voel ik me toch wel heel bevoorrecht hier iedere dag te mogen zijn.

Een hartelijke Sissinghurst groet van

Monique

meer afleveringen van het blog van Monique over Sissinghurst vindt je hier

Monique Wolak is tuin-en landschapsarchitect en groen erfgoed onderzoeker en als zodanig werkzaam bij de National Trust op Sissinghurst Castle Garden. Dit combineert ze met haar eigen bureau in Nederland, waar ze onder andere werkt aan onderzoeksopdrachten, tuinadvies geeft en lezingen houdt. U kunt contact met haar opnemen via monique.wolak@nationaltrust.org.uk, mail@moniquewolak.org, haar website www.moniquewolak.org of 06 19880998.