Bijbelse planten en mysterieuze opgravingen

Het gebruik van planten die voorkomen in de bijbel in een tuin in Utrecht was zelfs voor een veelzijdig bedrijf als Groenpartners een eerste keer, maar nog opmerkelijker waren de merkwaardige ondergrondse bouwsels die werden ontdekt bij het afgraven van dezelfde tuin vorig jaar. Toen de voorbereidingen in oktober vorig jaar begonnen, werd ontdekt dat het maaiveld in de binnentuin door de eeuwen heen sterk was opgehoogd en werd er besloten tot het deels afgraven van de aardlagen. Hierbij ontdekten de werknemers van het hoveniersbedrijf Groenpartners tot hun verrassing ineens één, toen twee en uiteindelijk zelfs drie stenen bouwsels onder de grond. Bij het openen van deze bouwsels in samenwerking met de eigen amateur archeoloog werden vele vondsten gedaan van gebruiksvoorwerpen tot architecturale onderdelen daterend van de 19e tot zelfs de 16e eeuw. Uiteindelijk werd vastgesteld dat het hier om een waterkelder, waterput en beerput ging. Samen met archiefonderzoek werd er geconcludeerd dat de aangrenzende gebouwen in de 16e eeuw veel uitgebreider waren dan eerst gedacht.

Opgegraven treden van IJselsteentjes.

Mangat naar de waterkelder

Een blik in de beerput.

De waterput.

Vondst in de waterkelder.

Opgravingen doen is een vies werkje!

De tuin aan de Nieuwegracht, eigendom van de St. Bonifatius stichting, word ingesloten door de vestiging van de faculteit Theologie van de Universiteit van Tilburg, Museum Catharijne Convent en de Sint-Catharina kathedraal. Dit alles was een goede aanleiding voor het creëren van een Christelijke noot in het ontwerp van de tuin: er werd een omgang ontworpen met een centrale fontein als in een klooster en zelfs alle planten in het beplantingsplan zijn soorten die worden genoemd in de bijbel zoals de Malus sylvestris (wilde appel) en de zwarte moerbei als leifruit.

Groenpartners is op dit moment bezig met het realiseren van het ontwerp en druk bezig met onder andere het klaarmaken van de plantvakken, het aanleggen van elektra, grindpaden en het stellen van tweedehands hardstenen banden.

ontwerp Bonefatius

Ontwerp voor de tuin door Melle Wierper van Groenpartners

Deze bijdrage is geleverd door de nieuwe bedrijfsdonateur van de Nederlandse Tuinenstichting: Groenpartners te Vreeland.

www.groenpartners.nl