2018 is het Europees Jaar van het Cultureel Erfgoed

Erfgoed verbindt, Europa inspireert. Dat is het Nederlandse thema van het Europees Jaar van het Cultureel Erfgoed. Met het Jaar zal aandacht gegeven worden aan de belangrijke rol die erfgoed kan spelen in het cultureel diverse Europa. Erfgoed verbindt gemeenschappen, cultuureducatie en meer kennis over erfgoed bevordert sociale betrokkenheid en integratie. Voor het beheer en behoud van het cultureel erfgoed is het belangrijk dat een breed en divers publiek ervan geniet en betrokken is.

Erfgoedthema’s in de schijnwerpers

Tijdens het themajaar wordt maandelijks een erfgoedthema in de schijnwerper gezet, waarin de relatie tussen Nederland en Europa specifiek tot uitdrukking komt. In augustus staat bijvoorbeeld het thema ‘Landgoederen en buitenplaatsen’ centraal, een interessant thema voor de NTs. Landgoederen en buitenplaatsen zijn internationale plekken, waar zowel in bouw, interieur, tuinontwerp als in familiebanden Europese dwarsverbanden en invloeden zichtbaar zijn. Houd onze agenda in de gaten!

Doel van het Europees Erfgoedjaar

Het Europese Erfgoedjaar werd in mei 2017 officieel uitgeroepen door het Europese Parlement. Het doel van dit themajaar is om zoveel mogelijk mensen, van alle leeftijden en achtergronden, met cultureel erfgoed in contact brengen en om te laten zien hoe internationaal en divers onze geschiedenis eigenlijk is. Cultureel erfgoed is een belangrijk onderdeel van onze Europese identiteit. Erfgoed helpt ons onze geschiedenis beter te snappen en draagt bij aan het Europa van de toekomst.

Het Europees Jaar van het Cultureel Erfgoed is in Nederland geïnitieerd vanuit het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, DutchCulture en het Erfgoedplatform Plus van Kunsten ‘92.

Voor meer informatie: www.europeeserfgoedjaar.nl