Naar aanleiding van meldingen vanuit ‘het veld’, bezorgde burgers, actievoerende groepen, alerte donateurs, komt de Commissie Groen Erfgoed in actie. Zij onderzoekt welke hulp geboden is, die kan variëren van een informatief telefoongesprek tot een jarenlange begeleiding van projecten.

Beukenhof

Terweeweg2

2341CROegstgeest

Status: afgesloten

De vermaarde boerderij met theetuin wordt bedreigd door plannen voor huizenbouw aan de zijde van de Rijnsburgerweg. De boerderij is monument, maar de tuin niet, alhoewel het een veel beschreven en bewonderde tuin van leo van der Putten is. Zowel Arend Jan van der Horst als Eric Blok (SB4) schreven in het verleden al over dit juweel in het tuinjournaal van de NTs.
In de bouwplannen zou een deel van de tuin moeten worden geopgeofferd aan achtertuinen voor de nieuwe villa’s. Daardoor gaat de entree en de doorkijk in de tuin vanaf de straatzijde geheel verloren. Dit zou onherstelbare schade aan de tuin en haar sfeer betekenen. Omdat elders parkeeruimte moet worden gewonnen voor de bezoekers van de de Beukenhof dreigen ook andere delen van het terrein te worden opgeofferd.
Door de Groencommissie van Oegstgeest is de NTs gevraagd de wethouder te wijzen op het belang van deze tuin en de aantasting die het gevolg zou zijn van nieuwbouw aan de straatzijde. Via een brief is in 2009 aan dat verzoek gehoor gegeven.
In 2010 zijn de bouwplannen op een laag pitje gezet. De monumentencommissie houdt de ontwikkelingen in de gaten.